Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials. |
| A5 |
Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix les aplicacions del quadre de comandament integral a l'empresa.
Domina les variables bàsiques d'un sistema d'informació així com els tipus bàsics de sistemes empresarials
Entén el valor de la informació en l'empresa.
Gestiona les tecnologies i sistemes d'informació com un actiu estratègic per a la gestió de la informació en l'empresa.
| | A5 |
Coneix i gestiona els impactes de les tecnologies en les diferents àrees funcionals de l'empresa.
Coneix les tècniques bàsiques de gestió mitjançant tecnologies de la informació i sistemes d'informació a l'empresa.
Domina els impactes estratègics que les diferents tecnologies i sistemes d'informació tenen sobre les àrees funcionals.
Domina les possibilitats de gestió que el quadre de comandament aporta a l'empresa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 |
1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.
|
TEMA 2 |
2. El controller
2.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
2.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
2.3 El controller i el procés de Due-diligence
|
TEMA 3 |
3.1. Sistemes d’informació
3.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
3.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres
|
TEMA 4 |
4.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
4.2. Preus de transferència.
|
TEMA 5 |
5. Indicadors de gestió
5.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
5.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies
|
TEMA 6 |
6. Quadre de Comandament Integral
6.1 Concepte, evolució i utilitat
6.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
6.3 Procés d'implementació
|
TEMA 7 |
7. Aspectes bàsics de presupuestació a l'empresa
7.1. Aportacions i limitacions del pressupost
7.2. Diferents pressupostos a l'empresa
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves mixtes |
|
2 |
12 |
14 |
Proves pràctiques |
|
14 |
28 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
|
Atenció personalitzada |
Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets. |
Descripció |
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Examen parcial, individual |
25% |
Proves mixtes |
|
Examen final individual de l'assignatura. S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat a l'assignatura. No es podran fer els casos de forma individual. En cas de no arribar a 4 a l'examen final, la nota final serà la del referit examen. |
50% |
Proves pràctiques |
|
Dels 6 casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle seguint estrictament les normes d'enviament indicades. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques i exàmens previst; sent la nota de l'examen final la nota de la segona convocatoria. |
Bàsica |
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,
J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
|
|
Complementària |
Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|