Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| CE2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| CE7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Comprèn la diversitat de sistemes jurídics i les seves influències recíproques
Distingeix i contrasta les concepcions jurídiques fonamentals i les diferents formes del pensament jurídic
| | CE2 |
Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
| | CE7 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Introducció |
|
1.- La Constitució i el Dret constitucional. |
Concepte de Constitució. Funcions de la Constitució. Concepte de Dret constitucional. El poder constituent; l'exclusió de les dones del pacte social. La interpretació constitucional. |
2.- El constitucionalisme històric espanyol. |
El constitucionalisme espanyol durant el segle XIX. La II República. El franquisme. La Transició política. El procés constituent. |
II. Principis estructurals |
|
3.- L'Estat de Dret. |
Concepte i orígens. El principi de constitucionalitat. El principi de legalitat. La seguretat jurídica. |
4.- L'Estat democràtic. |
Concepte i orígens. La sobirania popular. Formes de participació: representació política i participació directa. La paritat democrática. |
5.- L'Estat social. |
Concepte i orígens. El principi d'igualtat. El principi d'igualtat i la clàusula de transformació de l'article 9.2. La Constitució econòmica i les polítiques socials. |
6.- L'Estat constitucional espanyol. |
L'Estat espanyol com a Estat social i democràtic de dret. La monarquia parlamentària. L'Estat autonòmic. Els valors superiors i els drets fonamentals. La integració europea. |
III. Les institucions de l'Estat |
|
7.- Les Corts Generals. |
Evolució històrica. El bicameralisme. L'organització i el funcionament de les cambres. L'estatut dels parlamentaris. Funcions. El procediment legislatiu. |
8.- El Govern. |
Evolució històrica. La investidura. Composició i funcions. El control del Govern. El cessament del Govern. L'Administració pública. |
9.- El poder judicial. |
Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial. El Ministeri fiscal. La participació ciutadana. |
10.- El Tribunal Constitucional. |
La jurisdicció constitucional. Composició i estatut dels magistrats. Organització i funcionament. Competències. |
IV. La Constitució i les fonts del Dret. |
|
11.- El sistema de fonts i la Constitució. |
Concepte de font, procediment i rang normatiu. La Constitució com a norma. El valor derogatori de la Constitució. La Constitució com a font de fonts. Els principis d'ordenació. La reforma de la Constitució. |
12.- Els tractats internacionals. |
Els tractats internacionals: concepte, tipus i posició al sistema de fonts. Els tractats relatius a la Unió Europea. Les fonts del dret de la Unió Europea. |
13.- La Llei. |
Evolució històrica i concepte actual de llei. Tipus de llei. Reserva de llei. La llei orgànica. |
14.- Les normes del Govern amb rang de llei. |
La potestat legislativa del Govern. El decret-llei. El decret legislatiu. |
15.- Les sentències del Tribunal Constitucional. |
El valor de les sentències del Tribunal Constitucional. |
16.- El Reglament. |
Concepte i classes. La potestat reglamentària. La relació entre el reglament i la llei. Altres fonts de l'ordenament jurídic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
36 |
52.5 |
88.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
16 |
32 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a les i als estudiants per resoldre dubtes i oferir orientació. |
Descripció |
El professorat dedicarà un temps a resoldre dubtes o problemes
relacionats amb el contingut de l'assignatura. Quan comenci la
impartició de l'assignatura, el professorat determinarà com s'atendran i
resoldran els dubtes de l'alumnat. A aquests efectes, es podran
utilitzar diferents eines: fòrums de dubtes de l'assignatura, sessions
de tutories (que es podran fer de forma presencial o virtual), correu electrònic... En el cas de les tutories presencials, cal demanar-les prèviament, per mitjà del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Prova teòrica amb preguntes tipus test sobre el contingut de l'assignatura. |
50% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'un cas pràctic amb aplicació de la normativa vigent. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova teòrica consistent el desenvolupar diversos aspectes del programa de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). L'avaluació continuada consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació. Es considerarà suspès l'estudiant que no arribi a una qualificació de 3 sobre 10 en qualsevol de les proves. Aquells i aquelles estudiants que no segueixin l'avaluació continuada hauran de fer una prova global de recuperació a la segona convocatòria. La correcció lingüística (gramàtica, ortografia, sintaxi) es tindrà en compte a l'hora de valorar les proves, i pot arribar a disminuir en dos punts el conjunt de la prova corresponent. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'estudiant no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
Álvarez Conde, Enrique, Curso de Derecho Constitucional Español, Vol. I, darrera edició, Madrid: Tecnos
Aparicio Pérez, M. A., Manual de Derecho Constitucional, darrera edició, Barcelona: Atelier
Balaguer Callejón, F. et al., Derecho constitucional, Vol. II, darrera edició, Madrid: Tecnos
Balaguer Callejón, F. (coord.), Introducción al Derecho Constitucional, darrera edició, Madrid: Tecnos
Castellà Andreu, J. M. (ed.), Derecho constitucional básico, darrera edició, Barcelona: Huygens
Díez-Picazo, L. M., Sistema de Derechos Fundamentales, darrera edició, Madrid: Thompson-Civitas
López Guerra, L. et al., Dret Constitucional, volum I, darrera edició, València: Tirant lo Blanch
VENTURA FRANCH, Asunción, IGLESIAS BÁREZ, Mercedes (coord.), Manual de Derecho Constitucional con perspectiva de género. Vol I, 2020, Ed. Universidad de Salamanca
|
Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar també repertoris de legislació i
consultar jurisprudència: el Boletín Oficial del Estado publica les sentències del Tribunal
Constitucional; també podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es; a la pàgina www.echr.coe.int, podeu accedir a les sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans. Així mateix, es important consultar la informació i els materials i enllaços penjats pel professorat al campus virtual de l'assignatura, com ara vídeos explicatius, presentacions de power point, qüestionaris de seguiment del contingut, etc. |
Complementària |
PASTOR, M. Inmaculada, ROMAN MARTÍN, Laura, GIMENEZ COSTA, Ana (coord.), Integración europea y género, Madrid, 2014, Tecnos
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DRETS FONAMENTALS/15214102 | FONAMENTS DE DRET PÚBLIC DE CATALUNYA/15214101 | DRET PARLAMENTARI/15214221 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|