Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| CE2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| CE7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Comprèn la diversitat de sistemes jurídics i les seves influències recíproques
Distingeix i contrasta les concepcions jurídiques fonamentals i les diferents formes del pensament jurídic
| | CE2 |
Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
| | CE7 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Introducció |
|
1.- La Constitució i el Dret constitucional. |
Concepte de Constitució. Funcions de la Constitució. Concepte de Dret constitucional. El poder constituent; l'exclusió de les dones del pacte social. La interpretació constitucional. |
2.- El constitucionalisme històric espanyol. |
El constitucionalisme espanyol durant el segle XIX. La II República. El franquisme. La Transició política. El procés constituent. |
II. Principis estructurals |
|
3.- L'Estat de Dret. |
Concepte i orígens. El principi de constitucionalitat. El principi de legalitat. La seguretat jurídica. |
4.- L'Estat democràtic. |
Concepte i orígens. La sobirania popular. Formes de participació: representació política i participació directa. La paritat democrática. |
5.- L'Estat social. |
Concepte i orígens. El principi d'igualtat. El principi d'igualtat i la clàusula de transformació de l'article 9.2. La Constitució econòmica i les polítiques socials. |
6.- L'Estat constitucional espanyol. |
L'Estat espanyol com a Estat social i democràtic de dret. La monarquia parlamentària. L'Estat autonòmic. Els valors superiors i els drets fonamentals. La integració europea. |
III. Les institucions de l'Estat |
|
7.- Les Corts Generals. |
Evolució històrica. El bicameralisme. L'organització i el funcionament de les cambres. L'estatut dels parlamentaris. Funcions. El procediment legislatiu. |
8.- El Govern. |
Evolució històrica. La investidura. Composició i funcions. El control del Govern. El cessament del Govern. L'Administració pública. |
9.- El poder judicial. |
Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial. El Ministeri fiscal. La participació ciutadana. |
10.- El Tribunal Constitucional. |
La jurisdicció constitucional. Composició i estatut dels magistrats. Organització i funcionament. Competències. |
IV. La Constitució i les fonts del Dret. |
|
11.- El sistema de fonts i la Constitució. |
Concepte de font, procediment i rang normatiu. La Constitució com a norma. El valor derogatori de la Constitució. La Constitució com a font de fonts. Els principis d'ordenació. La reforma de la Constitució. |
12.- Els tractats internacionals. |
Els tractats internacionals: concepte, tipus i posició al sistema de fonts. Els tractats relatius a la Unió Europea. Les fonts del dret de la Unió Europea. |
13.- La Llei. |
Evolució històrica i concepte actual de llei. Tipus de llei. Reserva de llei. La llei orgànica. |
14.- Les normes del Govern amb rang de llei. |
La potestat legislativa del Govern. El decret-llei. El decret legislatiu. |
15.- Les sentències del Tribunal Constitucional. |
El valor de les sentències del Tribunal Constitucional. |
16.- El Reglament. |
Concepte i classes. La potestat reglamentària. La relació entre el reglament i la llei. Altres fonts de l'ordenament jurídic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
36 |
52.5 |
88.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
16 |
32 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a les i als estudiants per resoldre dubtes i oferir orientació. |
Descripció |
El professorat dedicarà un temps a resoldre dubtes o problemes
relacionats amb el contingut de l'assignatura. Quan comenci la
impartició de l'assignatura, el professorat determinarà com s'atendran i
resoldran els dubtes de l'alumnat. A aquests efectes, es podran
utilitzar diferents eines: fòrums de dubtes de l'assignatura, sessions
de tutories (que es podran fer de forma presencial o virtual), correu electrònic... En el cas de les tutories presencials, cal demanar-les prèviament, per mitjà del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Prova teòrica amb preguntes tipus test sobre el contingut de l'assignatura. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'un cas pràctic amb aplicació de la normativa vigent. |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova teòrica consistent en preguntes curts per desenvolupar diversos aspectes del programa de l'assignatura. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació. Es considerarà suspès l'estudiant que no arribi a una qualificació de 4 sobre 10 en qualsevol de les proves. Qui no segueixin l'avaluació continuada haurà de fer una prova global de recuperació a la segona convocatòria. La segona convocatòria consistirà en una part teòrica, de preguntes de desenvolupament (60%) i una part pràctica (40%) La correcció lingüística (gramàtica, ortografia, sintaxi) es tindrà en compte a l'hora de valorar les proves, i pot arribar a disminuir en dos punts el conjunt de la prova corresponent. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'estudiant no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
Aparicio Pérez, M. A., Manual de Derecho Constitucional, darrera edició, Barcelona: Atelier
Balaguer Callejón, F. et al., Derecho constitucional, Vol. II, darrera edició, Madrid: Tecnos
Balaguer Callejón, F. (coord.), Introducción al Derecho Constitucional, darrera edició, Madrid: Tecnos
Castellà Andreu, J. M. (ed.), Derecho constitucional básico, darrera edició, Barcelona: Huygens
Díez-Picazo, L. M., Sistema de Derechos Fundamentales, darrera edició, Madrid: Thompson-Civitas
López Guerra, L. et al., Dret Constitucional, volum I, darrera edició, València: Tirant lo Blanch
VENTURA FRANCH, Asunción, IGLESIAS BÁREZ, Mercedes (coord.), Manual de Derecho Constitucional con perspectiva de género. Vol I, 2020, Ed. Universidad de Salamanca
|
Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar també repertoris de legislació i
consultar jurisprudència: el Boletín Oficial del Estado publica les sentències del Tribunal
Constitucional; també podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es; a la pàgina www.echr.coe.int, podeu accedir a les sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans. Així mateix, es important consultar la informació i els materials i enllaços penjats pel professorat al campus virtual de l'assignatura, com ara vídeos explicatius, presentacions de power point, qüestionaris de seguiment del contingut, etc. |
Complementària |
PASTOR, M. Inmaculada, ROMAN MARTÍN, Laura, GIMENEZ COSTA, Ana (coord.), Integración europea y género, Madrid, 2014, Tecnos
ALVAREZ CONDE, Enrique, Curso de Derecho Constitucional Español, Madrid, darrera edició, Tecnos
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DRETS FONAMENTALS/15214102 | FONAMENTS DE DRET PÚBLIC DE CATALUNYA/15214101 | DRET PARLAMENTARI/15214221 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|