DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HABILITATS DEL JURISTA Codi 16914004
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Dret Públic
Economia
Coordinador/a
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica elisabet.cerrato@urv.cat
catalina.jordi@urv.cat
victor.merino@urv.cat
Professors/es
CERRATO GURI, ELISABET
JORDI AMOROS, CATALINA
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’assignatura d’habilitats del jurista es una assignatura impartida en el primer quadrimestre del primer any de grau, i la seva finalitat es introduir a l’estudiant als aspectes necessaris de funcionament de la facultat, i preparar-li amb els recursos necessaris sobre funcionament i ús del CRAI, ús de les TIC a la universitat, expressió oral i escrita i vocabulari necessari en l’àmbit del dret i les ciències socials</p><p>Aquesta assignatura constarà de mòduls presencials i d'altres on-line per tal&nbsp; que els estudiants coneguin les eines que s'utilitzen al llar del grau.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 DRET-CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 DRET-CE11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 DRET-CE2 Genèric
 DRET-CE11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (comunicació oral)
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori (comunicació oral)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: La URV
Mòdul II: Les TIC aplicades a les ciències juridico-socials
Mòdul III Competències comunicatives orals
Mòdul IV- Competències comunicatives escrites (I)
Mòdul V - Competències comunicatives escrites (II).Aproximació als llenguatges propis del Dret i l'Economia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2.5 4.5
Sessió Magistral
CT1
10 10 20
Seminaris
CT1
10 18 28
Treballs
CT1
CT2
CT5
10 20 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
6 12 18
Atenció personalitzada
CT2
8 8 16
 
Proves orals
CT2
0.5 1.5 2
Proves objectives de tipus test
CT1
CT2
CT5
0.5 2 2.5
Proves de validació
CT2
1 10 11
Proves pràctiques
CT1
CT2
CT5
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les primeres sessions de l'assignatura serveixen per donar una visió global de la Universitat i en concret de la Facultat de Ciències Jurídiques.
Així mateix és farà la prova de nivell de la llengua estrangera.
Sessió Magistral Les sessions magistrals es compaginen amb les exposicions a classe per part del/la professor/a de cadascuna de les diferents temàtiques de l'assignatura
Seminaris Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals, afavorint la participació activa del/la alumne
Treballs Treballs que realitza l'estudiant fora de l'aula.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Atenció personalitzada Sessions individuals o grupals amb els professors de l'assignatura o amb els tutors per resoldre dubtes i qüestions pendents

Atenció personalitzada
Descripció

Les i els alumnes tindran sessions programades i podran demanar tutories personalitzades als/les diferents professors/es que imparteixen els mòduls de l'assignatura


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CT1
CT2
CT5
L'alumne/a haurà de realitzar un treball individual proposat pel professorat (en forma de resum/abstract i la identificació de les paraules clau) 30%
Proves orals
CT2
L'alumne/a ha de presentar una exposició oral a partir de la qual s'avaluaran les tècniques de comunicació oral ensenyades durant les classes 30%
Proves objectives de tipus test
CT1
CT2
CT5
L'alumne/a haurà de respondre un qüestionari sobre llenguatge jurídic i de les ciències socials, així com relatiu a les fonts del dret. 30%
Proves de validació
CT2
L'alumne/a ha de realitzar les activitats que es proposen durant el curs, que són condició necessària per poder presentar-se a l'avaluació continuada. També ha d'assistir a un mínim del 80% de les sessions. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura és continuada.

Els alumnes han de presentar-se a totes les proves per fer mitja.

Per optar a l'avaluació continuada, caldrà haver realitzat les proves que s'hi fixin com obligatòries però no avaluatives i haver assistit a un 80% mínim de les classes. Això comportarà un 10% de l'avaluació final.

Les proves avaluatives seran l'elaboració d'un text escrit en forma de resum i abstract, així com la identificació de les paraules clau a partir de la lectura d'un text sobre un tema d'actualitat i amb rellevància jurídica (30% de la qualificació final) i l'enregistrament d'una exposició oral que determinaran els professors de l'assignatura (30% de la qualificació final). Aquestes dues proves es realitzaran en grups o de forma individual, d'acord amb els criteris assenyalats a classe. També es realitzarà una prova en forma de qüestionari (30%).

A la segona convocatòria l'alumne haurà de presentar-se a totes les proves que no hagi superat durant el curs, a més d'haver de realitzar les proves obligatòries i la visita al CRAI que s'organitzi pels professors. En cas que no hagi superat cap de les dues proves o no hagi optat a l'avaluació continuada, caldrà repetir ambdues.


Fonts d'informació

Bàsica

http://www.urv.cat

http://moodle.urv.net

Web del Servei de Biblioteca i Documentació: http://www.urv.net/biblioteca/

TILT: Les fonts d’informació. http://bibliotecnica.upc.es/tilt/module1/tilt.htm

Tutorial InfoSphere: http://www.bibliotheques.uqam.ca/InfoSphere/

Tutorial EskillsPlus: http://www.une.edu.au/library/eskillsplus/index.php

Tutorial Iexpertutor: http://www.urv.cat/man/tutorial/

ABASCAL, M. D. y otros (1993): Hablar y escuchar, Barcelona, Octaedro.

ALARCOS LLORACH, E. (1994): Gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe.

ALVAREZ, M. (1993): Tipos de escrito I: narración y descripción. Madrid. Arco Libros, (1994): Tipos de escrito II: exposición y argumentación. Madrid. Arco Libros

BADIA i MARGARIT, A.M (1995): Gramàtica de la llengua catalana: descriptiva, normativa, diatòpica, diastràtica, Barcelona, Proa

CAÑAS, J. (1997): Hablemos juntos, Barcelona, Octaedro.

CASSANY, D. (2005): Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona. Paidós.

CASSANY, D. (2004). Reparar la escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona,Graó.

CASSANY, D. (2002): La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.

 

CASSANY, D., LUNA, M. y SANZ, G. (1991):

44 Exercicis per a un curs d’expressió escrita

. Barcelona, Graó

LÁZARO CARRETER, Fernando: El dardo en la palabra. Barcelona: Galaxia Gutenberg. MORALES, C.J. (2007):

Guía para hablar en público. Método completo y práctico para las más diversas situaciones

. Madrid. Alianza Cine y Comunicación

QUENEAU, R. (1996):

Ejercicios de estilo

. Madrid. Cátedra

SANCHEZ MIGUEL, E. (1998):

Comprensión y redacción de textos,

Madrid, Edebé

Barkley, Elizabeth F, Cross, K Patricia, Major, Claire Howell (2007) Técnicas de aprendizaje colaborativo: Manual para el profesorado universitario, Ediciones Morata, 2007

 

Brown J. Palincsar A. (1989) Guided, Comparative Learning and Individual Knowledge Acquisiton. In Resni

 

L. (Ed.), Knowing, Learning, and Instruction. Essays in Honor of Robert Glaser.

Hillsdale

NJ

, Erlbaum.

 

 

Jones S. (1996) Developing a Learning Culture. Empowering People to deliver quality, innovation and long-term success. London, McGrow-Hill Book Co.

Jonson, D. W. R. T. Johnson, y K. A. Johnson (1991) Active Learning: Cooperation in the College Classroom,

Edina

,

Minnesota

: Interactive Book Company.

Monereo, C. (coord). (2001) Ser estratégico y autónomo aprendiendo: unidades didácticas de enseñanza estratégica.

Barcelona

: Graó.

Slavin, R. (1986) Learning to Cooperate, Cooperating in Learning. New York

Lamo de Espinosa, E. (1990) La sociedad reflexiva. Sujeto y objeto del conocimiento sociológico. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.Sierra Bravo, R. (1983) Ciencias Sociales. Epistemología, Lógica y Metodología. Teoría y ejercicios. Paraninfo: Madrid.

Curs de Llenguatge Jurídic, Departament de Justícia, Generalitat de Catalunya, 2a ed., novembre 2008. Versió electrònica: www.gencat.cat/justicia/departaemnt/publicacions

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent