DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL DRET Codi 16914007
Ensenyament
Doble titulació de grau d'Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Dret Públic
Coordinador/a
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Adreça electrònica a.jorda@urv.cat
Professors/es
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><div><br /></div><div>&nbsp;En aquesta assignatura s’impartiran els coneixements fonamentals dels orígens i evolució històrico-jurídica del dret espanyol, amb especial atenció als diferents moments de creació del dret en base a l’estudi de les fonts del dret i de la seva aplicació posterior, configurant els diferents ordenaments jurídics fins arribar a la Codificació. Els continguts teòrics es completaran amb l’estudi i comprensió dels textos històrico-jurídics corresponents. La bibliografia bàsica consistirà en obres de tipus manual, així com antologia de textos per a les classes pràctiques. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Genèric
 CE9 Coneix i diferencia les grans etapes de l’evolució del Dret
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Temes:

BLOC I.- PRELIMINARS




Tema 1.- La Història del Dret: objecte. Historiografia jurídica: etapes i escoles.
BLOC II.- LA ROMANITZACIÓ



Tema 2.- Dret romà i romanització.
BLOC III.- EL MÓN MEDIEVAL

Tema 3.- Dret visigòtic.

Tema 4.- Dret alt medieval. Ius commune.

Tema 5.- El dret del regne de Castella.

Tema 6.- El dret del Principat de Catalunya.

Tema 7.- El dret mercantil marítim.

BLOC IV.- L'ESTAT MODERN

Tema 8.- Dret a l'època moderna. L'aparició de l'Estat. Les Recopilacions. El procés d'integració territorial. Els Decrets de Nova Planta.

BLOC V.- L'ESTAT CONSTITUCIONAL

Tema 9.- L'Estat liberal.

Tema 10.- El constitucionalisme. Anàlisi històrico-jurídica de les constitucions històriques espanyoles.

Tema 11.- El procés codificador. Anàlisi històrico-jurídica dels Codis espanyols.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE8
1 0 1
Sessió Magistral
CE8
CE9
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis
CE8
CE9
18 25 43
Atenció personalitzada
CE8
CE9
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
1 1 2
Proves objectives de preguntes curtes
CE8
CE9
1 1 2
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació bàsica sobre el contingut i funcionament de l'assignatura que s' impartirà durant el primer dia del curs pel professor de l'assignatura.
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor/a de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i/o treballs sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats a classe.
Atenció personalitzada Resolució individual o col.lectiva de dubtes relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció

Es realitzarà amb cita prèvia sol.licitada a través del correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. La nota pondera un 40% de la nota final. 40%
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. La nota pondera un 40% de la nota final. 40 %
Proves objectives de preguntes curtes
CE8
CE9
Prova de desenvolupament que inclou preguntes curtes sobre el temari, comentaris de textos, articles, etc. Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts de la nota final de la prova. 20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova objectiva tipus test (80 %) i en una prova de desenvolupament (preguntes curtes, comentari de text) (20%), amb els mateixos criteris d'avaluació de la primera convocatòria.

La qualificació de la segona convocatòria serà la corresponent a les proves d'avaluació realitzades a la segona convocatòria, amb els mateixos criteris d'avaluació i metodologies que en la primera convocatòria. Per tant, no es reserven qualificacions entre convocatòries, ni d'un curs pel següent.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

Qualsevol manual de l'assignatura recomanat pel professorat a l'inici de curs.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA DEL DRET/15214004
DRET ROMÀ/15214002
CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005

 
Altres comentaris
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent