DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL DRET Codi 16914007
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Dret Públic
Coordinador/a
RIPOLL SASTRE, PERE
Adreça electrònica pere.ripoll@urv.cat
Professors/es
RIPOLL SASTRE, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura s’impartiran els coneixements fonamentals dels orígens i evolució històrico-jurídica del dret espanyol, amb especial atenció als diferents moments de creació del dret en base a l’estudi de les fonts del dret i de la seva aplicació posterior, configurant els diferents ordenaments jurídics fins arribar a la Codificació. Els continguts teòrics es completaran amb l’estudi i comprensió dels textos històrico-jurídics corresponents. La bibliografia bàsica consistirà en obres de tipus manual, així com antologia de textos per a les classes pràctiques.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Genèric
 CE9 Coneix i diferencia les grans etapes de l’evolució del Dret
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I.- LA ROMANITZACIÓ



Tema 1.- Dret romà i romanització.
BLOC II.- EL MÓN JURÍDIC MEDIEVAL

Tema 2.- Dret visigòtic. Dret alt medieval. Ius commune.

Tema 3.- El Dret a la Baixa Edat Mitjana: el Dret del regne de Castella i el Dret del principat de Catalunya.




BLOC III.- EL MÓN JURÍDIC DE L'ABSOLUTISME

Tema 4.- L'aparició de l'Estat. L'absolutisme jurídic. El Dret a l'època moderna.Les Recopilacions.

Tema 5.-El procés d'integració territorial de la monarquia hispànica. Els Decrets de Nova Planta.

BLOC IV.- L'ESTAT LIBERAL

Tema 6.- L'Estat liberal. Orígens i evolució posterior: Estat social 0 Estat del benestar.


BLOC V.- CONSTITUCIONALISME I CODIFICACIÓ Tema 7.- El constitucionalisme.

Tema 8.- Anàlisi històrico-jurídica de les constitucions històriques espanyoles.

Tema 9.- El procés codificador.

Tema 10.- Anàlisi històrico-jurídica dels Codis espanyols.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE8
1 0 1
Sessió Magistral
CE8
CE9
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis
CE8
CE9
18 25 43
Atenció personalitzada
CE8
CE9
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
1 1 2
Proves objectives de preguntes curtes
CE8
CE9
1 1 2
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació bàsica sobre el contingut i funcionament de l'assignatura que s' impartirà durant el primer dia del curs pel professor de l'assignatura.
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor/a de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i altres activitats sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles de premsa, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats a classe.
Atenció personalitzada Resolució individual o col.lectiva de dubtes relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció

Es realitzaran tutories individuals o grupals en el despatx de la professora o en línia per la resolució de dubtes sobre la matèria de l'assigantura per aquelles persones que ho sol.licitin. L'horari serà determinat  amb cita prèvia sol.licitada a través del correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts. Es valora sobre 10.La nota pondera un 35% de la nota final. 35%
Proves objectives de tipus test
CE8
CE9
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts. Es valroa sobre 10. La nota pondera un 35% de la nota final. 35 %
Proves objectives de preguntes curtes
CE8
CE9
Prova de desenvolupament que pot incloure preguntes curtes sobre el temari, anàlisis de textos, articles de premsa, etc. Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts en la nota final de la prova. 30 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova objectiva tipus test (70 %) i en una prova de desenvolupament (preguntes curtes, comentari de text, d'articles, etc.) (30%), amb els mateixos criteris d'avaluació de la primera convocatòria.

La qualificació de la segona convocatòria serà la corresponent a les proves d'avaluació realitzades a la segona convocatòria, amb els mateixos criteris d'avaluació i metodologies que en la primera convocatòria. Per tant, no es reserven qualificacions entre convocatòries, ni d'un curs pel següent.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

Qualsevol manual de l'assignatura recomanat pel professorat a l'inici de curs.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA DEL DRET/15214004
DRET ROMÀ/15214002
CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005

 
Altres comentaris
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent