DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) FONAMENTS DE DRET PÚBLIC DE CATALUNYA Codi 16914102
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
OLIVERAS JANÉ, NEUS
Adreça electrònica neus.oliveras@urv.cat
alfredo.ramirez@urv.cat
Professors/es
OLIVERAS JANÉ, NEUS
RAMÍREZ NÁRDIZ, ALFREDO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 CE7 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Catalunya com a comunitat política i el seu marc constitucional: evolució històrica i. L’organització política i l’autogovern de Catalunya fins al 1714
ii. La pervivència i evolució de la identitat política catalana sense correlat institucional (1714-1931)
iii. La Segona República
iv. El procés constituent i estatuent (1977-1979)
v. L'Estatut de 2006
2. Els fonaments de l'autogovern i el sistema jurídic de Catalunya i. La forma territorial de l’Estat
ii. Catalunya com a nacionalitat i el dret a l’autonomia
iii. L'Estatut d'autonomia com a norma institucional bàsica de la Generalitat
iv. El sistema de fonts de Catalunya
v. Els drets històrics i els símbols
vi. La ciutadania autonòmica, els drets estatutaris i els principis rectors
vii. El regim juridicolingüístic
3. El sistema institucional de la Generalitat i. El Parlament de Catalunya
ii. El President de la Generalitat i el Govern
iii. Les altres institucions de la Generalitat
iv. El Poder Judicial a Catalunya
v. L'organització territorial i el règim local a Catalunya
4. Les competències de la Generalitat i. Concepte de competència i tipus
ii. El sistema constitucional de distribució de competències: Constitució i Estatut d'Autonomia
iii. La modificació extraestatutària de les competències
iv. Les competències de la Generalitat
5. Les relacions institucionals de la Generalitat i. Les relacions de col·laboració entre l'Estat i la Generalitat: auxili, coordinació i cooperació
ii. Las participació de Catalunya en els òrgans de l'Estat
iii. Autonomia i Unió Europea
iv. L'acció exterior de la Generalitat
6. Els conflictes entre l'Estat i les comunitats autònomes i. Els conflictes de competències
ii. El recurs d'inconstitucionalitat de caràcter competencial
iii. La impugnació per part del Govern de l'Estat de les disposicions i resolucions de les comunitats autònomes
7. El finançament de la Generalitat i. El finançament de les comunitats autònomes: qüestions generals
ii. La regulació del sistema de finançament de la Generalitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
2 2 4
Sessió Magistral
CE2
50 0 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
36 40 76
Atenció personalitzada
CE2
4 0 4
 
Proves pràctiques
CE2
4 4 8
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
2 2 4
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, les metodologies, les activitats del curs i el sistema d'avaluació, així com dels objectius que es persegueixen.
Sessió Magistral Explicació a classe dels continguts de l'assignatura i comentari dels materials i fonts d'informació pertinents per al seguiment de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució de supòsits de fet pràctics en relació amb els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Durant el curs, es realitzaran les tutories pertinents.

Atenció personalitzada
Descripció

Es preveu la consulta i seguiment sobre aspectes del programa. La tutoria es podrà fer de forma presencial o virtual.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
Al final dels primers tres blocs temàtics de l'assignatura es realitza un exercici consistent en cinc qüestions curtes que l'estudiant ha de respondre. 30%
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
Es realitza una prova de desenvolupament on l'estudiant ha de demostrar l'assimilació de tot el temari de l'assignatura en relació amb les competències l'adquisició de les quals ha d'acreditar. 40%
Proves pràctiques
CE2
Es durà a terme una prova avaluativa de caràcter pràctic, consistent en preguntes sobre un supòsit de fet determinat en què serà necessari aplicar els coneixements apresos en tota la part teòrica. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2,5 sobre 10 en qualsevol de les proves de l'avaluació continuada.

La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació amb apartats teòrics i pràctics. No caldrà recuperar en segona convocatòria les proves (i els percentatges corresponents) ja superades durant l'avaluació continuada. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2,5 sobre 10 en qualsevol de les parts de la prova global de recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica

Per preparar els continguts de l'assignatura podeu consultar les referències següents:

APARICIO, M. A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Barcelona, Atelier, 2012 (2a. edició).

BARCELÓ SERRAMALERA, M. i VINTRÓ, J. (coord.); Dret Públic de Catalunya, Barcelona, CEDECS, 2011 (2a. edició).

CASTELLÀ ANDREU, J. M. (ed.); Derecho constitucional básico, Barcelona, Huygens, 2014.

RIDAO, J.; Curs de Dret Públic de Catalunya. Comentari a l'Estatut, Barcelona, Ariel (Grup62) - Escola d'Administració Pública (EAPC), 2012 (2a. edició).

RIDAO, J. (ed.); Lleis polítiques de Catalunya. Comentaris, Madrid, Marcial Pons, 2020.

A banda d'això, caldrà tenir en compte les referències normatives i jurisprudencials que s'aniran indicant durant el curs.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de superar en la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació, on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant el curs. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent