DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FONAMENTS DE DRET PÚBLIC DE CATALUNYA Codi 16914102
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
PICO REIG, LAURA
Adreça electrònica neus.oliveras@urv.cat
laura.pico@urv.cat
Professors/es
OLIVERAS JANÉ, NEUS
PICO REIG, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’objectiu de l’assignatura és que les i els estudiants coneguin els elements essencials del dret públic de Catalunya: els fonaments de l’autogovern, el sistema institucional de la Generalitat, les seves competències, relacions institucionals i finançament.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 CE2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 CE7 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Els fonaments de l'autogovern i el sistema jurídic de Catalunya i. Antecedents històrics de l’autogovern actual
ii. La forma d’organització territorial de l’Estat
iii. L'Estatut d'autonomia del 2006 com a norma institucional bàsica de la Generalitat
iv. El sistema de fonts de Catalunya
v. Els drets històrics i els símbols
vi. La ciutadania autonòmica, els drets estatutaris, els principis rectors i el regim juridicolingüístic
2.El sistema institucional de la Generalitat i. El concepte de Generalitat i les institucions que la integren.
ii. El Parlament de Catalunya
iii. El President de la Generalitat i el Govern
iv. Les altres institucions de la Generalitat
v. L'organització territorial i el règim local a Catalunya
vi. El Poder Judicial a Catalunya
3. Les competències de la Generalitat i. Concepte de competència i tipus
ii. El sistema constitucional de distribució de competències: Constitució i Estatut d'Autonomia
iii. La modificació extraestatutària de les competències
iv. Les competències de la Generalitat
4. Les relacions institucionals de la Generalitat i. Les relacions de col·laboració entre l'Estat i la Generalitat: auxili, coordinació i cooperació
ii. Las participació de Catalunya en els òrgans de l'Estat
iii. Les relacions amb la Unió Europea i l’acció exterior de la Generalitat
iv. Els conflictes entre l’Estat i les comunitats autònomes
v. L’execució forçosa de l’art. 155 CE
5. El finançament de la Generalitat i. El finançament de les comunitats autònomes: principis constitucionals i diversitat de sistemes
ii. La regulació del sistema de finançament de la Generalitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE7
2 2 4
Sessió Magistral
CE1
CE2
CE7
34 50 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE7
16 30 46
Atenció personalitzada
CE1
CE2
CE7
2 0 2
 
Proves pràctiques
CE1
CE2
CE7
2 4 6
Proves mixtes
CE1
CE2
CE7
2 2 4
Proves mixtes
CE1
CE2
CE7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, les metodologies, les activitats del curs i el sistema d'avaluació, així com dels objectius que es persegueixen.
Sessió Magistral Explicació a classe dels continguts de l'assignatura i comentari dels materials i fonts d'informació pertinents per al seguiment de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució de supòsits de fet pràctics en relació amb els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Durant el curs, es realitzaran les tutories pertinents.

Atenció personalitzada
Descripció

Es preveu la consulta i seguiment sobre aspectes del programa. La tutoria es podrà fer de forma presencial o virtual.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
CE1
CE2
CE7
Prova avaluativa de caràcter pràctic, consistent en preguntes sobre un o diversos supòsits de fet en què serà necessari aplicar els coneixements apresos en la part teòrica. 40%
Proves mixtes
CE1
CE2
CE7
Prova consistent en respondre qüestions curtes i/o a desenvolupar sobre els temes 1 i 2 de l’assignatura. 30%
Proves mixtes
CE1
CE2
CE7
Prova consistent en respondre qüestions curtes i/o a desenvolupar sobre els temes 3 a 5 de l’assignatura. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves: dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 4 sobre 10 en qualsevol de les proves de l'avaluació continuada.

La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació amb apartats teòrics i pràctics. No caldrà recuperar en segona convocatòria les proves (i els percentatges corresponents) ja superades durant l'avaluació continuada.

Es tindrà en compte la participació activa i pertinent de l’estudiant a l’aula com a element addicional de l’avaluació; per aquest concepte es reconeixerà un màxim d’un punt addicional en l’avaluació final de l’assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Per preparar els continguts de l'assignatura podeu consultar les referències següents:

APARICIO, M. A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Barcelona, Atelier, 2012 (2a. edició).

BARCELÓ SERRAMALERA, M. i VINTRÓ, J. (coord.); Dret Públic de Catalunya, Barcelona, CEDECS, 2011 (2a. edició).

CASTELLÀ ANDREU, J. M. (ed.); Derecho constitucional básico, Barcelona, Huygens, 2014.

RIDAO, J.; Curs de Dret Públic de Catalunya. Comentari a l'Estatut, Barcelona, Ariel (Grup62) - Escola d'Administració Pública (EAPC), 2012 (2a. edició).

RIDAO, J. (ed.); Lleis polítiques de Catalunya. Comentaris, Madrid, Marcial Pons, 2020.

A banda d'això, caldrà tenir en compte les referències normatives i jurisprudencials que s'aniran indicant durant el curs.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal entendre i assimilar els continguts de l’assignatura, i per aconseguir-ho és important assistir a classe i estudiar amb constància i des de l’inici de la docència. Per a la preparació de l’assignatura, a més de les classes i els materials publicats al Campus Virtual, resulta de molta utilitat la bibliografia bàsica. També és interessant que quan estudieu els continguts consulteu alhora els textos legals a què es refereixen.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent