DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING Codi 16914125
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
CUADRADO MOYA, GUSTAVO
SUAU SOLÉ, IRENE
SÁNCHEZ VERGARA, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica noemi.rabassa@urv.cat
gustavo.cuadrado@urv.cat
irene.suau@urv.cat
joseignacio.sanchez@urv.cat
Professors/es
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
CUADRADO MOYA, GUSTAVO
SUAU SOLÉ, IRENE
SÁNCHEZ VERGARA, JOSÉ IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA&nbsp;</strong></p><p>El contingut de l'assignatura Direcció Estratègica de Màrqueting té per objectiu dotar d'eines i coneixement als responsables de la comercialització i promoció dels productes i serveis d'una empresa o entitat. Per aprendre a profunditzar en el coneixement de l'oferta de productes i serveis que existeixen en el mercat per satisfer les necessitats dels diferents segments de consumidors; decidir quina és l'estratègia de preus a fixar; quins mitjans de comunicació s'han d'utilitzar per a tenir visibilitat; i quina és la forma de distribució i vendes que s'utilitza per a arribar al consumidor final amb l'objectiu d'actuar de forma sostinguda i sostenible.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Pot descriure i explicar les funcions d'un director de màrqueting.
Reconeix la importància del màrqueting per al rendiment general d'una empresa.
Comprèn el funcionament de les diferents àrees de màrqueting a l'empresa i és capaç de dissenyar un pla de comunicació eficaç.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. La direcció de màrqueting a l’empresa 1.1. Repassant conceptes…
1.2. Màrqueting estratègic vs Màrqueting operatiu
1.3. El procés de planificació estratègica
1.4. El pla de màrqueting
2. La informació i les decisions de màrqueting 2.1. Introducció
2.2. Components d’un sistema d’informació de màrqueting modern
3. La gestió del producte i la marca 3.1. Establiment de l’estratègia de productes
3.2. Llançament de noves ofertes de mercat
3.3. Creació de capital de marca
4. La gestió dels serveis 4.1. Naturalesa dels serveis
4.2. Noves realitats dels serveis
4.3. Excel·lència en el màrqueting de serveis
4.4. Administració de la qualitat de servei
4.5. Administració de serveis de recolzament a productes
5. La política de preus i marges 5.1. Coneixements sobre la fixació de preus
5.2. Fixació del preu
5.3. Adaptació del preu
5.4. Inici de i resposta als canvis de preu
6. Els canals de distribució 6.1. Canals de màrqueting i xarxes de valor
6.2. El paper dels canals de màrqueting
6.3. Decisions sobre el disseny del canal
6.4. Decisions sobre l’administració del canal
6.5. Integració i sistemes de canal
6.6. Pràctiques de màrqueting en el comerç electrònic
6.7. Pràctiques de màrqueting en el m-commerce
6.8. Conflictes, cooperació i competència
7. El punt de venda i el retail màrqueting 7.1. Vendes al detall
7.2. Marques pròpies
7.3. Venda majorista
7.4. Logística de mercat
8. La comunicació integrada de màrqueting 8.1. Disseny i administració de comunicacions integrades de màrqueting
8.2. Administració de les comunicacions massives: publicitat, promocions de vendes, esdeveniments i experiències, i relacions públiques
8.3. Administració de les comunicacions digitals: en línia, de social media i mòbils
8.4. Administració de les comunicacions personals: màrqueting directe i màrqueting de bases de dades
9. La direcció de vendes 9.1. Disseny de la força de vendes
9.2. Administració de la força de vendes
9.3. Principis de les vendes personals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
2 0 2
Sessió Magistral
A5
B3
C3
C4
35 53 88
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
12 8 20
Atenció personalitzada
1 0 1
Presentacions / exposicions
A5
B3
C3
C4
8 12 20
 
Proves objectives de tipus test
A5
C3
2 17 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels conceptes teòrics de l’assignatura. També es donaran pautes per a la realització dels treballs d’avaluació continuada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.
Presentacions / exposicions Exposició oral del/s treball/s (prèvia presentació escrita).

Atenció personalitzada
Descripció
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis a l'aula, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
També es tindrà en compte la participació a classe.
10%
Presentacions / exposicions
A5
B3
C3
C4
Exposició oral de treball/s (prèvia presentació escrita).
40%
Proves objectives de tipus test
A5
C3
Examen final. Prova integral de tota l’assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la primera convocatòria es requerirà una qualificació mínima de 4 punts per al conjunt de les proves d'avaluació continuada (resolució de problemes + realització i presentació del treball) per a fer la mitjana de l'assignatura. També es requerirà un nota mínima de 4 punt de l'examen final per a fer la mitjana de l'assignatura.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A la segona convocatòria es farà un única prova integral que valdrà el 100 % de la nota (una part teòrica 50% i una part pràctica 50%). Es requerirà una nota mínima de 4 punts de cada part per a fer la mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica Kotler, Philip y Keller, K., Dirección de Marketing, 2016, Pearson
Rivera Camino, Jaime y De Garcíllán López-Rua, Mencia, Dirección de Marketing, 2012, ESIC Edistorial
Ryan, G. et al., El procés de Màrqueting, 2011, Eina
Palomares Borja, Ricardo, Merchandising. Teoría, práctica y estratégia, 2021, ESIC Editorial
Sainz de Vicuña Ancin, José Maria, El Plan de Marketing en la Práctica, 2022, ESIC Editorial
Clow, k. 6 Baack, D., Publicidad, promocion y comunicación integral de marketing, 2018, Pearson
David Villaseca Morales, Innovacion y Marketing de servicios en la Era Digital, 2014, Esic Editorial

Complementària Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh, Marketing Communications A European Perspective, 2021, Pearson
Fernándo de Córdoba, Los secretos de las marcas, 2022, Kailas
Luis Basat, La creatividad, 2014, Conecta
Chris Fill, Sarah Turnbul, Marketing Communications Touchpoints, Sharing and Disruption, 2019, Pearson
Shirra Smilansky, Experiential Marketing. A practical quide to interactive brand experiences, 2018,

Abascal Rojas, Francisco, Como Se Hace un Plan Estratégico, Modelo de Desarrollo de una Empresa, Madrid,  ESIC, 1996.

 

Barroso Castro , Carmen , Martín Armario, Enrique, Marketing Relacional, Madrid,  ESIC, 1999.

 

Lambin, Jean-Jacques, Marketing Estrategico,  2ª Ed., Madrid, Mc Graw HilL

 

Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, Marketing Internaconal, Madrid  Pirámide, 1995.


El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliurat pel professor al llarg del curs.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE MÀRQUETING/16214114
 
Altres comentaris
Es recomana consultar l'espai Moodle de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent