DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) DRET PROCESSAL PENAL Codi 16914139
Ensenyament
Doble titulació de grau d'Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Cinquè 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
CASANOVA MARTÍ, ROSER
Adreça electrònica roser.casanova@urv.cat
Professors/es
CASANOVA MARTÍ, ROSER
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'assignatura de Dret processal penal té com a principals objectius explicar els diferents tipus de judicis de caràcter penal existents en el nostre ordenament jurídic, així com l'anàlisi de les diferents activitats processals que es poden dur a terme en cadascuna de les etapes i fases dels procediments judicials penals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
 CE6 Elaborar documents jurídics o amb rellevància jurídica complexos
 CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Dóna resposta a un problema plantejat aplicant la normativa, la jurisprudència i la doctrina autoritzada
 CE6 Genèric
 CE7 Genèric
 CE9 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. ELS SISTEMES PROCESSALS PENALS
1. Els sistemes processals penals: a)sistema acusatori, b) sistema inquisitiu, c) sistema mixt.
2. El sistema processal espanyol dissenyat per la LECrim de 1882.
3. Els principis informadors del procés penal: a) El principi d'oficialitat, b) El principi de legalitat. 4. Els principis del procediment penal: a) oralitat, b) immediació i c) publicitat.
TEMA 2. L'ACTIVITAT JURISDICCIONAL PENAL


1. La jurisdicció penal
2. La competència penal: objectiva, funcional i territorial
TEMA 3. L'ACTIVITAT DE LES PARTS EN EL PROCÉS PENAL

1. Concepte de parts
2. Parts acusadores: a) el Ministeri Fiscal; b) l'acusador particular; c) l'acusador popular; d) l'acusador privat; e) l'actor civil
3. Les parts acusades: a) l'inculpat; b) el responsable civil
4. Pluralitat de parts en el procés penal
TEMA 4. ESTRUCTURA, FUNCIÓ I OBJECTE DEL PROCÉS PENAL

1. Estructura: instrucció, judici i execució
2. Tipus de processos penals
3. Objecte del procés penal: a)concepte; b) elements identificadors de l'objecte del procés: el fet punible i l'acusat; c) l'objecte civil del procés penal
TEMA 5. JUDICIS PENALS ORDINARIS I ESPECIALS

1. El judici ordinari per delictes
2. El procediment penal abreujat
3. El procediment per a l'enjudiciament ràpid de determinats delictes
4. El judici davant del Tribunal del Jurat
5. El judici per a l'enjudiciament de delictes lleus

TEMA 6. LA INICIACIÓ DEL PROCÉS PENAL


1. Nocions introductòries
2. La denúncia
3. L'atestat
4. La querella
5. La citació de l'imputat
TEMA 7. LA INSTRUCCIÓ

1. Perspectiva constitucional de la instrucció
2. Subjectes de la instrucció
3. Procediment d'instrucció
4. Diligències d'instrucció
5. L'auto de processament
6. Conclusió de la instrucció
7. El sobreseïment
TEMA 8. LES MESURES CAUTELARS


1. Mesures cautelars personals
2. Mesures cautelars de contingut patrimonial
TEMA 9. EL JUDICI ORAL

1. Els escrits de qualificació provisional
2. Els articles de previ pronunciament
3. La prova en el judici oral
4. La celebració del judici oral
TEMA 10. CONCLUSIÓ DEL PROCÉS PENAL


1. La sentència penal
2. La prejudicialitat
3. La cosa jutjada
4. Els mitjans d'impugnació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE3
1 1 2
Sessió Magistral
CE7
20 5 25
Debats
CE3
10 12 22
Treballs
CE3
7 11 18
Atenció personalitzada
CE3
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE3
1 1 2
Proves pràctiques
CE3
2 2 4
Proves objectives de tipus test
CE3
0.5 0.5 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició general de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa
Debats Discussió a classe de problemes o qüestions prèviament seleccionades
Treballs Redacció d'escrits jurídics i resolució de casos pràctics
Atenció personalitzada Realització de tutories

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada amb els estudiants es farà a través de tutories. Aquestes tutories tenen per finalitat atendre els dubtes que puguin plantejar els estudiants respecte de l'aprenentatge i seguiment de l'assignatura, i es podran fer de manera presencial (si les circumstàncies ho permeten) o en línia, prèvia petició per correu electrònic. Es prioritzaran les tutories virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
CE3
Realització d'una pràctica integrada 40%
Proves objectives de tipus test
CE3
Realització d'un examen tipus test 30%
Proves objectives de preguntes curtes
CE3
Realització d'un examen de preguntes curtes 30%
Altres  

Durant el curs es realitzaran activitats pràctiques l'elaboració de les quals es valorarà positivament de cara a la nota final

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per seguir l'avaluació continuada cal que l'estudiant compleixi els següents requisits:

a) Es presenti a totes les proves/activitats avaluatives proposades. La no presentació a una concreta activitat avaluativa implicarà que l'alumne no pugui ser avaluat d'acord amb el sistema d'avaluació continuada i, en conseqüència, hagi de presentar-se a la segona convocatòria per a poder superar l'assignatura.

b) Obtingui una nota mínima de 3 en cada una de les activitats avaluatives. En cas contrari, l'estudiant no podrà seguir l'avaluació continuada i haurà de presentar-se a la segona convocatòria per superar l'assignatura.

La nota final de l'avaluació continuada serà la que resulti de la mitjana ponderada de les activitats desenvolupades durant el curs, sempre i quan es compleixin els anteriors requisits a) i b).

Amb independència de les activitats avaluatives, els alumnes voluntàriament podran realitzar els treballs complementaris que es proposin.

L'examen de segona convocatòria consistirà en un únic examen dels continguts de tota l'assignatura. En cap cas es guardaran les notes de les activitats desenvolupades a l'avaluació continuada.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

Es recomana l'última edició dels següents manuals:

- RAMOS MÉNDEZ, Francisco: Enjuiciamiento Criminal, lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona

- NIEVA FENOLL, J., Derecho Procesal Penal, Marcial Pons, Madrid.

- ARMENTA DEU, T.: Lecciones de Derecho Procesal Penal, edit. Marcial Pons.

- DE LA OLIVA SANTOS, A., (et altri): Derecho Procesal Penal, edit. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

- GIMENO SENDRA, V., Manual de Derecho Procesal Penal, Ediciones Jurídicas Castillo de Luna, Madrid.

- MONTERO AROCA, J., GÓMEZ COLOMER, J.L., BARONA VILAR: Derecho Jurisdiccional III, Proceso Penal, edit. Tirant lo Blanch, Valencia.

Algunes obres específiques:

CASANOVA MARTÍ, R.: Las intervenciones telefónicas en el proceso penal, J. M. Bosch, Barcelona, 2014.

CASANOVA MARTÍ, R.: La prueba en la Orden Europea de Investigación y su repercusión en el proceso penal español, a "Orden Europea de Investigación y prueba transfronterizaen la Unión Europea" (dir. Mª Isabel González Cano), Tirant lo Blanch, València, 2019,pp. 815 a 829.

CASANOVA MARTÍ, R.: Las intervenciones telefónicas en la doctrina del TEDH: exigencia de previsión legal en derecho interno, a "Adaptación del Derecho Procesal espanyol a la normativa europea y a su interpretación por los tribunales" (dir. Jiménez Conde, coord. Fuentes Soriano y González Cano), Tirant lo Blanch, València, 2018, pp. 277 a 286.

CASANOVA MARTÍ, R.: Nueva regulación de las intervenciones telefónicas: especial atención a la utilización de los resultados de esta diligencia en un proceso penal distinto, a "Proceso Penal. Cuestiones Fundamentales" (coord. Olga Fuentes Soriano), Tirant lo Blanch, València, 2017, pp. 327 a 349. 

CASANOVA MARTÍ, R. I CERRATO GURI, E.: La emisión de una orden europea de investigaciónpara la obtención de prueba transfronteriza y su introducción en el procesopenal español”, a Revista de Derecho Comunitario Europeo , 62, pp. 197-232.

CERRATO GURI, E.: Algunas consideraciones en torno a la emisión de una orden europea de investigación por las autoridades judiciales españolas , a “Orden europea de investigación y prueba transfronteriza en la Unión Europea”, Mª I. González Cano (dir.), Tirant lo blanch, Valencia,2019, pp. 547 a 559.

CERRATO GURI, E.: El procedimiento de emisión de una Orden Europea de protección, a “Adaptación del derecho processal español a la normativa europea y a su interpretación por los tribunales”, F. Jiménez Conde (dir.), Tirant lo Blanch, Valencia, 2018, pp. 297 a 306.

CERRATO GURI, E.: El límite temporal en la práctica de las diligencias de instrucción: ¿el fin de las dilaciones indebidas?, a “El proceso penal. Cuestiones fundamentales”, Olga Fuentes Soriano (coordinadora), Tirant lo Blanch, València, 2017, pp. 95 a 104.

PICÓ I JUNOY, J., i CASANOVA MARTÍ, R.: La intervención de las comunicaciones telefónicas y postales, a "Estudios sobre prueba penal", Vol. III (Dir. Abel Lluch i Richard González), La Ley, Madrid, 2013, pp. 131 a 169.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ AL DRET PROCESSAL/15214006
DRET PROCESSAL CIVIL/15214119
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent