DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FILOSOFIA DEL DRET Codi 16914140
Ensenyament
Doble titulació de grau d'Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Cinquè 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
Adreça electrònica victor.merino@urv.cat
Professors/es
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 DRET-CE7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 DRET-CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 DRET-CE11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 DRET-CE7 Genèric
 DRET-CE8 Obté una visió crítica dels diferents punts de vista i perspectiva dels vessants del Dret
 DRET-CE11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA I.-RECAPITULACIÓ SOBRE EL CONCEPTE DE DRET 1. Estructura, funció i fonamentació del Dret
2. Normes, drets i injustícies
3. Legalitat i legitimitat. Legitimació i deslegitimació
4. Validesa, eficàcia i justificació del Dret
5. Formalisme, sociologisme, iusnaturalisme
TEMA II.- PRESSUPÒSITS I CONDICIONS HEGEMÒNIQUES DE LA DOGMÀTICA JURÍDICA 1. Causes de l'aparició i origen del positivisme jurídic. La reacció front al iusnaturalisme racionalista
2. Trets bàsics i característiques del formalisme jurídic. El model del legislador racional, la noció de sistema jurídic i els seus criteris ideals: unitat, plenitud i coherència del Dret
TEMA III.- MODIFICACIONS ACTUALS EN LA CONCEPCIÓ NORMATIVISTA DEL DRET 1. De l'imperativisme a la textura oberta de les normes jurídiques. Els problemes del llenguatje jurídic
2. De l'estructura coercitiva a la regulació de la sanció i els mecanismes alternatius. Sancions negatives i positives
3. La distinció entre principis i regles. Diversos sentits de l'expressió principi jurídic
TEMA IV.- SOCIETAT, ESTAT I DRET 1. L'Estat de Dret: formació i caracters
2. Dret estatal i pluralisme jurídic
3. Funcionalitat-legitimitat en la relació poder social i poder político-jurídic
TEMA V.- EL PROBLEMA DE L'OBEDIÈNCIA AL DRET: LA DESOBEDIÈNCIA CIVIL 1. La desobediència civil. Anàlisi conceptual i classes. Possible justificació moral, política i jurídica
2. L'objecció de consciència. Aproximació conceptual
TEMA VI.- IGUALTAT I DIFERÈNCIA: LA DISCRIMINACIÓ INVERSA 1. Discriminació positiva o inversa. Concepte i característiques
2. Possible justificació teòrica de la discriminació inversa
TEMA VII.- SOBRE EL PRINCIPI DE SOLIDARITAT 1. La solidaritat com a principi polític i juríric
2. Drets i deures de solidaritat. Els deures positius
TEMA VIII.- LA TOLERÀNCIA I ELS SEUS LÍMITS 1. Concepte i tipus de tolerància
2. El problema de la tolerància amb els intolerants

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
DRET-CE8
2 0 2
Sessió Magistral
DRET-CE8
CT7
10 8 18
Seminaris
CT7
8 10 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
DRET-CE8
CT7
2 10 12
Proves mixtes
DRET-CE8
CT7
2 10 12
Proves objectives de preguntes curtes
CT7
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, tant de la part teòrica com de la pràctica, dels seus objectius i sistema d'avaluació. Explicació detallada de la relació entre la filosofia del dret, la teoria del dret i la sociologia del dret.
Sessió Magistral Classes teòriques d'explicació dels temes del temari amb discussió sobre el contingut dels materials.
Seminaris Seminari de discussió sobre el llibre de Sandel sobre qüestions actuals de la filosofia del dret i les reflexions iusfilosòfiques sobre aquestes.
Atenció personalitzada Establiment de tutories per dubtes i consultes sobre el contingut dels temes a treballar a classe.

Atenció personalitzada
Descripció

S'establiran sessions per resoldre dubtes o aprofundir a la matèria. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
DRET-CE8
CT7
Prova mixta amb preguntes a desenvolupar, curtes o test sobre el llibre de Sandel. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
CT7
Discussió amb arguments i contrarguments sobre el contingut del llibre de Sandel 20%
Proves mixtes
DRET-CE8
CT7
Prova mixta de preguntes test, preguntes curtes i preguntes vertader/fals sobre el contingut explicat i treballat a les lliçons magistrals. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Per tal de procedir a realitzar la mitjana de les qualificacions de l'assignatura caldrà haver superat amb una nota mínima de 4 cadascuna de les proves, tant per cadascuna de les dues proves de la part pràctica com la part teòrica. La part teòrica s'avaluarà amb una prova mixta (50%). La part pràctica consisteix en la resolució de la prova mixta sobre el llibre (30%) i la participació als seminaris (20%).

L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera, és a dir, en una prova final consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. La nota obtinguda de la part pràctica (participació i prova) es conserva per a la segona convocatòria de l'assignatura. En cas de suspendre o no presentar-se a la part pràctica, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el professor/a encarregat/da i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons

G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate

N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate

AAVV. Teoría del Derecho, MJ Añón (coord.), 2020, Tirant lo blanch

SANDEL, M., Justicia. ¿Hacemos lo que debemos?, 2017, Debolsillo Ensayo

G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales

E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales

C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel

R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales

E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus

E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons

M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel

VV.AA., MORESO, J. J. y MARTÍ, J. l. (eds.), Contribuciones a la Filosofía del Derecho, 2012, Marcial Pons

M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos

A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel

L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta

L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta

R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta

J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta

J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales

A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos

G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE

VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justicia, 1996, Trotta

L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos

L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales

L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara

G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta

N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema

J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy

J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria

R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel

RUIZ SANZ, M., Sistemas jurídicos y conflictos normativos , 2002, Dykinson

RUIZ SANZ, M, La construcción coherente del Derecho, 2009, Dykinson

P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel

G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos

GALIANA SAURA, A., La ley: entre la razón y la experimentación, 2008, Tirant lo Blanch

GALIANA SAURA, A., La legislación en el Estado de Derecho, 2003, Dykinson

C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa

E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València

TROPER, M, La filosofia del Derecho, 2008, Tecnos

RODRÍGUEZ PANIAGUA, J.M, Historia del pensamiento jurídico(2 vols), 1988, SPFD U. Complutense

TRUYOL Y SERRA, A, Historia de la filosofia del Derecho y del Estado, 2010, Alianza Universidad

PRIETO SANCHÍS, L., El constitucionalismo de los derechos. Ensayos de filosofía jurídica, 2013, Trotta
 FASSÒ, G, Historia de la filosofia del Derecho, 1996, Pirámide

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DEL DRET/15904007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent