DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MÀRQUETING INDUSTRIAL I DE SERVEIS Codi 16914214
Ensenyament
Doble titulació de grau Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SÁNCHEZ VERGARA, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VERGARA, JOSÉ IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:</strong></p><p>Aquesta assignatura es divideix en dos blocs ben diferenciats: el màrqueting industrial i el màrqueting de serveis. Per una banda, estudiarem què és el màrqueting industrial així com quines estratègies i tàctiques les empreses industrials apliquen en els mercats on operen; i en el segon bloc de l'assignatura, ens centrarem a estudiar el màrqueting de serveis per tal de conèixer com s'apliquen les estratègies de màrqueting dins de les empreses que ofereixen serveis i a través de quines eines podem avaluar el servei que reben els clients.</p><p>L'objectiu general de l'assignatura és ensenyar com aplicar les estratègies i tàctiques de màrqueting als mercats industrials i de serveis. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Comprèn les funcions i tasques que realitza el Director de Màrqueting dins de les empreses industrials o de serveis.
Coneix i utilitza els criteris d’anàlisi necessaris per a la presa de decisions de Màrqueting en empreses industrials o de serveis.
Sap resoldre problemes relacionats amb les estratègies de Màrqueting propis d’empreses industrials o de serveis.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
PART I. MÀRQUETING INDUSTRIAL
TEMA 1. Introducció al màrqueting industrial
1.1. Què és el màrqueting industrial?
1.2. Màrqueting industrial vs màrqueting de consum
1.3. Tipus de clients industrials
1.4. Tipus de productes industrials


TEMA 2. Comportament de compra organitzacional 2.1. Introducció
2.2. Característiques del mercat industrial
2.3. El centre de compra
2.4. Fases del procés de decisió de compra
2.5. Tipus de situacions de compra
2.6. Implicacions per a compres industrials
2.7. Implicacions per a vendes industrials
2.8. Teories de compres en les organitzacions


TEMA 3. Segmentació en els mercats industrials 3.1. Introducció
3.2. Avantatges i limitacions
3.3. Criteris de segmentació
3.4. Estratègies de mercat objectiu
TEMA 4. Màrqueting mix industrial 4.1. Producte
4.2. Distribució
4.3. Preu
4.4. Comunicació
TEMA 5. Relacions comercials en els mercats industrials 5.1. CRM
5.2. Relació venedor-client
5.3. Motivació per a relacionar-se
5.4. Tipus de relacions en el mercat industrial
5.5. Avantatges del màrqueting relacional
5.6. Quan establir relacions en els mercats industrials
5.7. Estratègies per a relacionar-se en els mercats industrials
5.8. Com distribuir els recursos entre diferents grups de clients
5.9. Model de desenvolupament de relacions
PART II. MÀRQUETING DE SERVEIS.
TEMA 1. Naturalesa i classificació dels serveis.
1.1. Naturalesa
1.2. Els serveis en els productes ampliats
1.3. Classificació
1.4. El model molecular
1.5. Característiques diferencials dels serveis

TEMA 2. La Qualitat del Servei.
2.1. Definició
2.2. Disseny per a la qualitat
2.3. Model de diagnòstic de la qualitat
2.4. Millora de la qualitat
2.5. El ServQual
2.6. Qualitat del servei i els empleats
2.7. Qualitat del servei i l'evidència física
TEMA 3. Pla de Mk de Serveis
3.1. Conceptualització del pla de màrqueting de serveis
3.2. Fixació de preus del servei
3.3. Promoció del servei
3.4. Comunicació del servei

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 2 4
Sessió Magistral
B3
C3
C4
30 48 78
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
C3
C4
10 18 28
Presentacions / exposicions
A5
B3
C3
C4
4 8 12
Atenció personalitzada
1 1 2
Treballs
A5
B3
C3
C4
4 20 24
 
Proves objectives de tipus test
A5
B3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Fer entendre el concepte d'estudi a través de la presentació de l'assignatura, l'estructura i les unitats que es duran a terme, així com els objectius d'aprenentatge del curs i l'avaluació.
Sessió Magistral Per explicar la teoria que figura en el programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes, anàlisi i debats relacionats amb els continguts del mòdul.
Presentacions / exposicions Presentació escrita dels treballs i exposició oral
Atenció personalitzada Temps d'ensenyament personal dedicat als estudiants per resoldre qualsevol dubte o problema.
Treballs Realització de dos treballs en grup

Atenció personalitzada
Descripció
S'establirà un horari d'atenció a l'alumne per a aquells que el necessitin. Hauran d'avisar per correu electrònic al professor en cas que requereixin una cita.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
B3
C3
C4
Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20%

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20%
20%

20%
Proves objectives de tipus test
A5
B3
Examen final de tot el temari 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota mínima d'examen per ambdues convocatòries per tal de fer la mitja amb l'avaluació continuada: 3,5

Primera convocatòria:

Examen sobre tot el temari: 50% de la nota

Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20% de la nota (treball en grup)

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20% de la nota (treball en grup)

Casos pràctics: 10% de la nota

Segona convocatòria:

Examen sobre tot el temari: 60% de la nota

Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20% de la nota (treball en grup)

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20% de la nota (treball en grup)

Per aquells estudiants que decideixen presentar-se directament a la segona convocatòria tenen l'opció de realitzar els dos treballs individualment.


Fonts d'informació

Bàsica F. Robert Dwyer, John F. Tanner , Marketing industrial: conexión entre la estrategia, las relaciones y el aprendizaje, McGraw-Hill, 2007
Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner , Marketing de Servicios, McGraw-Hill, 2010
Prado, R. y Pascual, L., Marketing industrial y de servicios, ESIC, 2018
Fotiadis, T., Lindgreen, A., Siomkos, G., Öberg, C. & Folinas, D., Industrial Marketing, Sage, 2023
Mesonero, M. & Alcaide, J.C., Marketing Industrial, ESIC, 2012

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING/16214115
FONAMENTS DE MÀRQUETING/16214114
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent