DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ROBÒTICA INDUSTRIAL Codi 17012105
Ensenyament
Enginyeria Informàtica (1997)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
Adreça electrònica carlos.garciabarroso@urv.cat
Professors/es
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ri/
Descripció general i informació rellevant Repassar els conceptes bàsics de Robòtica i aprofundir en temes avançats de planificació de moviments: planificació de moviments fins, servo visual i planificació de trajectòries lliures de col•lisió. Aplicar els coneixements adquirits mitjançant treballs pràctics amb robots industrials.

Competències
Codi  
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A19 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes robotitzats i intel·ligents.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
C5 Expressar-se correctament(tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics de Robòtica. A7
A19
Comprendre les tècniques de planificació de moviments fins. A19
B2
B3
B4
B12
B13
Comprendre les tècniques de servo visual 2D i 3D. A19
B2
B3
B4
B12
B13
Comprendre les tècniques de planificació de moviments lliures de col.lisió amb un o més robots. A19
B2
B3
B4
B12
B13
Conèixer el llenguatge RAPL de programació de robots. A7
A19
Dissenyar i implementar tasques robotitzades en llenguatge RAPL. A9
A19
B2
B3
B5
B11
B12
B13
C5
Dissenyar i implementar tasques de planificació de trajectòries lliures de col.lisió amb múltiples robots. A9
A19
B2
B3
B5
B11
B12
B13
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció i conceptes bàsics Classificació de robots. Arquitectura de cel·les robotitzades. Programació de robots. Sistemes de coordenades. Cinemàtica directa i inversa. Llenguatges de programació de robots industrials. Llenguatge RAPL. Sensors i actuadors.
Servo visual Introducció. Arquitectures de servo visual. Servo visual basat en característiques (3D). Servo visual basat en imatges (2D).
Planificació de moviments fins Introducció. Alineació mecànica. Acomodació passiva. Centre Remot d'Acomodació. Acomodació activa. Moviment elàstic i esmorteït. Matriu d'acomodació. Moviment d'aproximació. Moviment en contacte. Exemples de planificació de moviments fins.
Planificació de moviments lliures de col.lisió Introducció. Espai de Configuracions. Mètodes d'esqueletonització. Grafs de visibilitat. Diagrames de Voronoi. Descomposici ó cel·lular. Camps potencials. Navegació basada en marques. Extensions al problema bàsic: obstacles mòbils, robots múltiples, robots articulats, restriccions cinemàtiques, tractament d'incertesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 29 58
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
Treballs
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, continguts, metodologia docent, bibliografia i avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens.
Pràctiques a laboratoris Utilització pràctica del llenguatge RAPL de programació de robots manipuladors industrials.
Treballs Realització autònoma en grups de dos estudiants d’un treball pràctic consistent en el disseny i desenvolupament d’una aplicació de planificació de moviments lliures de col•lisió per a múltiples robots. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor.
Resolució de problemes, exercicis Resolució autònoma individual de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens. Correcció personalitzada pel professor en horari de consultes.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Resolució de dubtes teòrics i pràctics. Correcció de problemes i exercicis. Revisió d’exàmens.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació oral i multimèdia a la resta de la classe, d'un subtema de planificació de trajectòries lliures de col•lisió, en grups de dos estudiants. 28%
Proves objectives de preguntes curtes Resolució de problemes curts relacionats amb els conceptes teòrics. Temes de Planificació Fina i Servo Visual. 42%
Proves pràctiques Disseny i implementació d’una tasca robotitzada en llenguatge RAPL.

Disseny i implementació d’una tasca de servo visual.
6%


24%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les part teòrica (Treballs i proves objectives) i la part pràctica (proves pràctiques) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica Hutchinson, S.; Hager, G.; Corke, P., A Tutorial on Visual Servo Control, , 1996
Schiling, R. J., Fundamentals of Robotics: Analysis and Control, Prentice Hall, 1990
Barrientos, A.; Peñín, L.F.; Aracil, R., Fundamentos de Robótica, McGraw-Hill, 1997
Latombe, J.C., Robot Motion Planning, Kluwer Academic, 1996

Complementària Abidi, M.A.; Gonzáles, R.C. (Eds.), Data Fusion in Robotics and Machine Intelligence, Academic Press, 1992
Rehg, J.A., Introduction to Robotics in CIM Systems, Prentice Hall, 1997
Craig, J. J., Introduction to Robotics Mechanics and Control, Addison-Wesley, 1989

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat "Introducció a la Robòtica" (ETIS) i "Tractament d'Imatges" (ETIS)