Codi |
|
A1 |
Dominar l'anàlisi estadística. |
A3 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de xarxes. |
A6 |
Aplicar el xifrat i proteccio de dades. |
A7 |
Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat. |
A9 |
Redactar documentació tècnica. |
A12 |
Realitzar tasques d'integració de sistemes. |
A13 |
Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B9 |
Planificació i organització. |
B14 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi. |
C1 |
Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament(tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Assimilar la història, la terminologia i els supòsits de la criptografia |
A6
|
|
|
Conèixer els fonaments teòrics de la criptografia moderna
|
A1 A6
|
B3 B14
|
|
Implementar xifres o criptosistemes
|
A3 A9 A13
|
B2 B5 B9
|
|
Descarregar i instal·lar programari criptogràfic disponible a Internet
|
A7 A12
|
|
|
Comprendre el funcionament dels protocols criptogràfics actualment en ús
|
A6 A7
|
B3 B14
|
|
Conèixer les aplicacions més importants de la criptografia
|
A6 A12
|
|
|
Seguir una classe en anglès
|
|
|
C1 C4
|
Fer presentacions en anglès i/o català
|
|
B7
|
C1 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la criptografia |
Terminologia. Evolució històrica. Aplicacions de la criptografia. |
Fonaments de criptografia |
Criptosistemes històrics. Fonaments de teoria de la informació. Secret perfecte i autenticitat perfecta. Criptoanàlisi elemental. |
Xifres de clau compartida: xifres de flux |
Requisits de les seqüències del xifratge en flux. Generadors lineals. Generadors no lineals. |
Xifres de clau compartida: xifres de bloc |
Estructura del xifratge en bloc. Criptosistemes de xifratge en bloc. Atacs a les xifres de bloc. Gestió de claus. |
Xifres de clau pública |
Conceptes preliminars. Fonaments dels criptosistemes de clau pública. Intercanvi de claus de Diffie-Hellman. Criptosistemes de clau pública.
|
Signatures digitals |
Signatura digital. Esquemes de signatura digital. Funcions hash. |
Protocols criptogràfics |
Autentificació i identificació. Esquemes de compartició de secrets. Situacions de desconfiança mútua. Diners electrònics. Votacions electròniques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
1 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
7 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
17 |
15 |
32 |
Seminaris |
|
10 |
3 |
13 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per grups de 2 o 3, els alumnes preparen fora de classe uns quants problemes corresponents a un dels capítols. Posteriorment, resolen els problemes a la pissarra davant de la resta de companys. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Per grups de 2 o 3, els alumnes implementen un criptosistema i un protocol criptogràfic de la seva elecció. |
Seminaris |
Cada grup de 2 o 3 alumnes treballa en profunditat un tema proposat pel professor i el presenta davant de la resta de la classe. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció al despatx o via correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes presenten a la resta de la classe una bateria d’exercicis resolts. Aquesta activitat es fa per grups de dos o tres alumnes. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Els alumnes presenten la pràctica d’implementació d’un criptosistema i d’un protocol. |
20% |
Seminaris |
Cada grup de 2 o 3 alumnes imparteix un seminari a la resta de la classe. |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen final de preguntes de raonament. Els estudiants poden portar tot els apunts i llibres que vulguin. |
60% |
Altres |
La segona convocatòria s'avaluarà al 100% basada en un examen amb exercicis teòrics i problemes. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. Domingo Ferrer, crises-deim.urv.cat/criptologia, , 0
J. Domingo Ferrer i J. Herrera Joancomartí, “Criptografia per als serveis telemàtics i el comerç electrònic”, EdiUOC, 1999
|
|
Complementària |
S. Goldwasser i M. Bellare, Lecture Notes on Cryptography, MIT, 2001
G. J. Simmons, “Contemporary Cryptology: The Science of Information Integrity”, IEEE Press, 1992
B. Schneier, “Applied Cryptography” (2nd ed.), John Wiley&sons,, 1996
D. E. Denning, “Cryptography and Data Security”, Addison-Wesley, 1982
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|