DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MODELATGE I SIMULACIÓ DE SISTEMES DINÀMICS Codi 17022009
Ensenyament
Enginyeria en Automàtica i Electrònica Industrial (1998)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
LEYVA GRASA, RAMON
Adreça electrònica ramon.leyva@urv.cat
Professors/es
LEYVA GRASA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Descripció matemàtica de sistemes físics comuns en enginyeria. Tècniques de modelització i anàlisi de sistemes dinàmics. Llenguatges i tècniques de simulació de sistemes continus.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica i de l'automàtica per a complir les especificiacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica i automàtica en el camp industrial.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica i automàtica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A7 Projectar i implementar els sistemes de captació de senyals necessaris per monitoritzar processos industrials, processar-los i utilitzar-los de manera eficient pel control d'aquests processos.
A8 Dissenyar els accionaments necessaris per actuar sobre un procés en funció dels sistemes de control implementats.
A9 Concebre, implementar i explotar sistemes d'alimentació o processat de potencia pels equipaments dissenyats.
A11 Dissenyar els sistemes de control necessaris en els processos industrials.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descriure sistemes físics comuns en enginyeria mitjançant el seu model matemàtic A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A11
B2
Analitzar la interconnexió de diferents models matemàtics A1
A3
A4
A5
A7
A8
A9
A11
B2
Analitzar no linealitats en sistemes dinàmics A1
A3
A6
A7
A8
A11
B2
Simular els sistemes dinàmics continus A5
A6
A8
A11
B2
Avaluar la consistència de la solució aportada en un problema de modelat matemàtic A2
B2
B3
Treballar correctament en grup de pràctiques C2
Redactar correctament les memòries de pràctiques C5

Continguts
Tema Subtema
Models de sistemes dinàmics Introducció. Tipus de models. Analogies entre sistemes. Sistemes mecànics 1D. Sistemes hidràulics. Sistemes tèrmics. Sistemes mixtes. Construcció de models en
espai d'estat i diagrames de blocs. Linealització de sistemes no lineals.
Anàlisi de la resposta de sistemes dinàmics. Sistemes lineals de segon ordre. Anàlisi d'estabilitat de Lyapunov de sistemes no lineals. Sistemes amb cicle límit. Mètode de la funció descriptiva. Atractors estranys.
Simulació de sistemes dinàmics Simulació mitjançant diagrames de blocs (SIMULINK) i esquemes elèctrics (PSPICE) de sistemes dinàmics físics. Modelització i simulació d'un sistema electromecànic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
43 64 107
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
30 15 45
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
1 13 14
Proves pràctiques
2 13 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es fara una presentació de les necessitats d'aplicar les tècniques
modelització en els procesos industrials.
Es presentarà el seguit de tècniques que existeixen i d'aquestes s'indicarà les que estan al abast de l'assignatura.
Es fara una introducció a conceptes de nomenclatura que s'utilitzaran al llarg de l'assignatura
Sessió Magistral La exposició del conceptes de l'assignatura en dos grans blocs. Els conceptes de modelització dinàmica i de analisis de sistemes dinaàmics no lineals.
Bàsicament s'emprea la pizarra i 'acompanya amb fotocopies, transparències i projector des de l'ordinador.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg del curs es comenten exemples i problemes, que l'alumne ha de fer o revisar pel seu compte.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran aproximadament 7 pràctiques d'una o dues setmanes de durada. Tindran un enunciat amb estudi previ, una realització al laboratori i es requerirà l'entrega d'una memoria a les dues setmanes

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Activitats Introductòries
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà durant les hores de consulta.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris L’avaluació consistirà en la valoració de les 7 memòries corresponents a cada pràctica. Junt amb la valoració de les seus nivell de consecució de resultats.
Es imprescindible aprovar-les per a poder superar l’assignatura
30
Proves objectives de tipus test Consisteix en un test de entre 7 i 15 preguntes on la solució s’ha d’escollir entre 4 i si es falla descompta nota 25
Proves pràctiques Consisteix en 2 ó 3 problemes amb múltiples questions
Es imprescindible que la mitja entre el test i aquesta prova estigui aprovada.
45
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Woods, R.L. Lawrence, K.L., Modeling and Simulation of Dynamic Systems, Prentice-Hall, 1997
Doebelin, E.O., System dynamics modeling, analysis, simulation, design., Marcel Dekker, 1998

Complementària Slotine J.J. and Li W., Applied Nonlinear Control, Prentice Hall, 1991
Shearer J.L. et al., Dynamic Modeling and Control of Engineering Systems, Prentice Hall, 1997

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent