DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura QUALITAT TOTAL A LA INDÚSTRIA Codi 17022202
Ensenyament
Enginyeria en Automàtica i Electrònica Industrial (1998)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
AUBAREDA CATÀ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.aubareda@urv.cat
Professors/es
AUBAREDA CATÀ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant La millora continua com a eina de treball

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica i automàtica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A7 Projectar i implementar els sistemes de captació de senyals necessaris per monitoritzar processos industrials, processar-los i utilitzar-los de manera eficient pel control d'aquests processos.
A8 Dissenyar els accionaments necessaris per actuar sobre un procés en funció dels sistemes de control implementats.
A9 Concebre, implementar i explotar sistemes d'alimentació o processat de potencia pels equipaments dissenyats.
A11 Dissenyar els sistemes de control necessaris en els processos industrials.
A12 Projectar, construir, explotar i gestionar instal·lacions de caire industrial.
A13 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
A14 Redacció de documentació tècnica (plecs de condicions, pressupostos...).
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B10 Capacitat de lideratge.
B11 Planificar i organitzar.
B12 Motivació per la qualitat.
B13 Presa de decisions.
B14 Atenció al "client".

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar la qualitat total en l’entorn del disseny del producte en l’enginyeria de fabricació, durant la producció, l’entrega al client, la seva postvenda, i, finalment, fins al reciclatge del producte. A1
A2
A5
A6
A7
A8
A9
A11
A12
A13
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
Sensibilitzar i motivar els participants de la importància que té per a una empresa adoptar un Sistema de Gestió de Qualitat basat en la implicació de les persones.
Establir els requisits necessaris per adoptar un Sistema de Gestió de la Qualitat.
Mostrar totes les tècniques i instruments necessaris per poder dur a terme la gestió, el control dels processos, la millora contínua i el domini dels processos.
Donar a conèixer els avantatges i implicacions que representa per a una empresa aconseguir una certificació basada en un Sistema de Gestió de Qualitat des de la ISO 9000, fins la ISO/TS 16949.

Continguts
Tema Subtema
Introducció Full de coneixements; per a veure las àrees on farà més falta profunditzar. (descobrir diagrama d’afinitats)
1.1. Historia i evolució del concepte de qualitat. Definicions de qualitat.
1.2. Sistema de gestió de qualitat. Tipus d’empresa i qualitat de los productes i serveis.
1.3. Assegurament de la qualitat.
1.3.1. Introducció històrica a la normalització. Organismes de normalització
1.3.2.Normes d’assegurament de la qualitat la nova UNE-EN-ISO 9000/2000.
1.3.3. Manuals de referència del client. QS9000 (APQP, PPAP, FMEA, MSA, SPC).
1.4. Certificació d’un sistema de qualitat. ISO/TS 16949/2002. TQM, EFQM i Malcom Baldrige
Sensibilització a la gestió de la qualitat Reflexions de l´historia, present i futur de la qualitat en el mon industrial
8.4 "Brainstorming".
8.5 Anàlisis de mercat. “Benchmarking
8.6 Diagrama de Causa i Efecte.
8.7 Fulls d’inspecció
8.8 Gràfic de mostra en grup
8.9 Anàlisis comparatiu destructiu
8.10 Gràfic de control
8.11 Mètode del camí crític
8.1 PDCA o Roda de Deming.
8.2 Ishikawa.
8.3 Pla d’acció.
Tècniques per la millora contínua de la qualitat PDCA o roda de Deming
7.1. Comunicació en una organització. Formació i educació. Implicació i motivació

El factor humà La importancia del factor humà per el dessenvolupament qualitatiu dels procesus i del productes
6.1 Guies para la realització d’auditories. Norma ISO 10.011. Requisits i etapes
Modul 7. El factor humà
Costos de la qualitat Distinció de com invertir en els costos.
Preventius i curatius
2.1.1. Classificació dels costos relacionats amb la qualitat i la no-qualitat.
2.1.2 Mètode d’implantació d’un pla de control de costos de la no-qualitat.
2.1.3. V. E. / V. A. (Anàlisis de Valor).
Gestió de la qualitat en el disseny. Normes d´aplicació les seves fases i cronología d´aplicació
3.1. Planificació i direcció del disseny. APQP, PPAP, ISO 10006 (ISO 9001)
Control estadístic del procés SPC, teoria i aplicació
Diferens gràficsper atributs i variables
4.1. Control estadístic del procés (SPC) . Estudis de capacitat. El control per variables i atributs
Suport documental del sistema de qualitat Normes estatals i sectorials aplicables
5.1. Manual de Qualitat, Manual de Procediments, Pla de Qualitat, Layout de Fabricació, Sinoptic del Proces, Planols, FMEA, Pla de Control, Pautes Control i Procés
Auditories de qualitat Preguntes obertes i tencades que cal fer un auditor
8.12 Anàlisis d’arbre d’anomalies
8.13 FMEA/AMDEC 8.33 Funció de pèrdua . G. Taguchi.
8.14 Diagrama de Gantt
8.15 Tècniques ES / NO ES
8.16 Histograma
8.17 Cicle de gestió (Deming-PDCA)
8.18 Diagrama de Pareto
8.19 Taula de Paynter. (Bondad de les accions correectives)
8.20 Eines de millora del procés:
* projectes de reenginyeria
* projectes de millora enfocada
* projectes RAPID
8.21 Diagrames de relacions
8.22 Diagrames de dispersió
8.23 Cronologia de canvis.
8.24 Gràfics de temps per falla.
8.25 Anàlisis de Weibull
8.26 Metodologia de resolució de problemes
8.27 El treball en equip.
8.28 Grups de millora i cercles de qualitat.
8.29 Las 6 S's.
8.30 KAIZEN.
8.31 Anàlisis de MONTECARLO.
8.32 Anàlisis DAFO
8.33 Funció de pèrdua . G. Taguchi.
8.34 6 Sigma
8.35 QFD.
8.36 SdF. (Seguretat de Funcionament).
8.37 POKA YOKE .
8.38 Lessons Learn, TGW&TGR
8.39 Global 8D
Mòdul 9. Qualitat del Medi Ambient. Sensibilització per el medi ambient.
ISO 14001.
9.1. ISO 14000,: Sistemes de Gestió Ambiental, legislació, minimització de residus.
Mòdul 10. La seguretat i la prevenció de riscos laborals integrada en Sensibilització en el control del disseny, en que cal tenir en compta les enfermetats profesionals que podem provocar als operaris, per tolerancies excesives d´esforços de montatge, ..etc.
DFA. (Desgn for Assembling)
10.1. Els riscos i les condiciones de treball. UNE 81900 EX. L’organització de la prevenció
Mòdul 11. Gestió dels sistemes de mesura MSA. Definicions, sistemes d´errors i estudis R&r
11.1 Repetitibilitat, reproductibilitat, estabilitat i linealitat. Estudis R&R. Incertesa
Mòdul 12. Proveïdors. (Mòdul 5) Documentació i auditories a proveidors per la aceptació de peces
12.1. Valoració i qualificació. Política de qualitat amb els proveïdors.
Mòdul 13. Assaigs accelerats. Els diferents assaigs i coneixement dels tipus d´extres que provoca al compoment
13.1. Validacions de disseny. Tipus d’estrès dels assaigs
Mòdul 14. Fiabilitat i Mantenibilitat. Principis del les previsions teóriques de fallença i nivells de confiança.
Normes de formules i tipus de aplicacions.
14.1. Probabilitat d’operació lliure de fallo. Densitat de fallo. Taxa de fallo i M.T.B.F.
14.4. Corba de la banyera. Anàlisis de Weibull
Mòdul 15. Relació amb el client. (Mòdul 8.26) Messura de la satisfacció del client
15.1 Reclamacions dels usuaris. Global 8 D.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
45 135 180
 
Sessió Magistral
30 15 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aportació de dates i dades de fets histórics o contemporanis versus la qualitat
Sessió Magistral Simils d´aproximació lo més acurada possible en el camp del nom industrial on el alumme es vol desenvolupar
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis d´acord a les tècniques desemvolupades

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Després de cada classe hi ha plena disposició del professor per resoldre les dubtes o preguntes a orientacions professionals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Teoria 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes complementaris teória 20
Proves de Desenvolupament Problemes i exercicis 40
Altres

Acumulat

40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Res a destacar


Fonts d'informació

Bàsica Ishikaua., K., Guía del control de la Calidad, Editorial Unipub, 0
Cullen, J. & Holligum, J., La implantación de la Calidad Total, Editorial Coopers&Lybrand, 0
Juran, M. J. & Gryma Jr, F. M., Planifición y análisis de la Calidad, Barcelona: Editorial Reverté, 0

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Coneixements d´estadística es molt important per la gesti´o de la qualitat