DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ROBÒTICA MÒBIL Codi 17022212
Ensenyament
Enginyeria en Automàtica i Electrònica Industrial (1998)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
OLLER PUJOL, ALBERT
Adreça electrònica albert.oller@urv.cat
Professors/es
OLLER PUJOL, ALBERT
Web http://www.etse.urv.es/~aoller/robmob_eaiei/robmob_eaiei.htm
Descripció general i informació rellevant Instruir l'alumne en els aspectes de funcionament d'un robot mòbil (mecànics, informàtics i de control) i en alguns aspectes d'alt nivell (intel·ligència artificial, planificació de trajectòries i arquitectures).

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica i de l'automàtica per a complir les especificiacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica i automàtica en el camp industrial.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica i automàtica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A7 Projectar i implementar els sistemes de captació de senyals necessaris per monitoritzar processos industrials, processar-los i utilitzar-los de manera eficient pel control d'aquests processos.
A8 Dissenyar els accionaments necessaris per actuar sobre un procés en funció dels sistemes de control implementats.
A10 Dissenyar i implemetar Sw i Hw per sistemes electrònics digitals.
A11 Dissenyar els sistemes de control necessaris en els processos industrials.
A12 Projectar, construir, explotar i gestionar instal·lacions de caire industrial.
A13 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B13 Presa de decisions.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les configures típiques de movilitat dels robots mòvils amb rodes A1
A5
A13
B2
B3
B8
C1
C2
Adquirir els conceptes bàsics de la lògica fuzzy, i la seva aplicació als sistemes de control multivariable. A1
A2
A3
A4
A5
A8
A10
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C2
Conèixer tècniques bàsiques de control de moviment de robots mòbils amb l'ús de sensors específics A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B13
C1
C2
C5
Comprendre les tècniques de planificació i construcció de mapes, i tècniques de IA relacionades A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B13
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Antecedents històrics. Mobilitat = autonomia + intel·ligència artificial. Aplicacions. (1h)
Configuracions típiques de mobilitat Transmissió Diferencial: equacions bàsiques. Transmissió de Tricicle. Disposició Ackerman (tipus cotxe). Altres: sincronitzada, omnidireccional, eruga. (2h)
Lògica Fuzzy Conceptes previs i definicions. Exemple d'un sistema de control. (4h)
Control del moviment d'un robot mòbil Model del robot mòbil. Lleis de control de posició i velocitat. (2h)
Instrumentació a la robòtica mòbil Auto-localització: codificadors i sensors d'efecte Doppler. Orientació: giròscops, sensors geomagnètics i brúixoles. Percepció de l'entorn: ultrasons, làsers i altres. (4h)
Mètodes de localització Triangulació: discussió i exemples. Posicionament extern: sistemes de ràdio freqüència i GPS. Fites naturals: visió artificial Fites artificials: navegació basada en línies. (4h)
Posicionament basat en mapes Construcció de mapes. Concordància de mapes. Mapes geomètrics i topològics. (2h)
Planificació de moviments Trajectòries no òptimes: mètodes de càlcul. Trajectòries òptimes: mètodes de càlcul. (4h)
Arquitectures per a robots autònoms Vertical o jeràrquica. Horitzontal o heteràrquica. Híbrida. (3h)
Intel·ligència artificial a la robòtica IA basada en comportaments. Aprenentatge basat en xarxes neurals. (4h)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 24 48
Presentacions / exposicions
4 4 8
Pràctiques a laboratoris
8 8 16
Treballs
6 6 12
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de l'assignatura, metodologies, avaluació. Descripció de continuts i petita presentació multimèdia
Sessió Magistral Consisteix en exposar continguts de forma oral amb l'ajut de transparències i simulacions amb ordinador.
Presentacions / exposicions Algunes parts dels temes de l'assignatura s'exposen en format multimèdia (video) en alguna sala degudament condicionada de l'ETSE
Pràctiques a laboratoris A partir dels guions que hi ha a la web de l'assignatura, l'aumne resol exercicis a través de la simulació amb l'ordinador
Treballs Durant tres sessions en horari de laboratori, l'alumne es dedica a realitzar un treball en grup: busca informació, fa simulacions etc

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Qualsevol dubte de l'assignatura es pot consultar en grup o de forma individual amb el professor. Es pot realitzar en chorari de consultes o al mateix laboratori. Alguns dubtes de tipus metodològic també esp oden fer a través de correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Els alumnes han d'entregar obligatòriament la pràctica del control fuzzy. 25%
Atenció personalitzada A partir dels dubtes exposats a classe, al laboratori o a les consultes, es valorarà el grau d'implicació en la realització del treball 10%
Proves orals Consisteix en l'exposició del treball realitzat durant el quadrimestre. Tot i que és una exposició es grup, l'avaluació és individual 60%
Altres

L'assistència a classe, l'atenció i l'interés cap a l'assignatura.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tant l'entrega de la pràctica de fuzzy com la presentació oral del treball són obligatoris. No hi ha examen escrit de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,


La pàgina web de l'assignatura disposa d'informació tècnica, esquemes presentats a classe, fitxers de Matlab per al simulador, i diversa documentació que pot necessitar l'alumne.

També hi ha material al servei reprogràfic del Campus.

El professor cedeix durant la primera setmana un CD que conté un llibre en format PDF titulat "Where am I?: Sensors and Methos for Mobile Robot Positioning"

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els continguts de l'assignatura són de diverses disciplines de l'enginyeria (control, electrònica, mecànica, informàtica) i això permet que els alumnes de les diverses titulacions de l'ETSE puguin cursar l'assignatura sense problemes.