DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES OPERATIUS Codi 17071003
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
ALIAGAS CASTELL, CARLES
Adreça electrònica carles.aliagas@urv.cat
pere.millan@urv.cat
carlos.carrillo@urv.cat
angels.moncusi@urv.cat
santiago.romani@urv.cat
Professors/es
ALIAGAS CASTELL, CARLES
MILLAN MARCO, PEDRO
CARRILLO CIURANA, CARLOS
MONCUSÍ MERCADÉ, MARIA DELS ÀNGELS
ROMANÍ ALSO, SANTIAGO
Web http://deim.urv.net/~aliagas/iso/welcome.htm
Descripció general i informació rellevant Definició d'un sistema operatiu (SO). Estudi dels serveis que ofereix als usuaris. Interfície entre el SO i els usuaris. Interfície entre les aplicacions i el SO. Fases de l'execució de les aplicacions. Serveis de sincronització de tasques concurrents.

Competències
Codi  
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A13 Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final.
A15 Gestionar i administrar sistemes informàtics.
A16 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes operatius.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Sistemes Operatius, punt de vista usuari: Conèixer les caracterísitques i utilitats dels sistemes operatius per a l'usuari que manipula un ordinador de manera interactiva. A5
A7
A10
A16
B1
B2
B3
B14
C1
Sistemes Operatius, punt de vista programador: Conèixer les eines, capacitats i potencia dels sistemes operatius per a programar aplicacions. A5
A7
A9
A12
A13
A16
A17
B1
B2
B3
B5
B9
B12
B14
C1
C2
C5
Sistemes Operatius, punt de vista administrador: Ser capaç d'intal·lar un sistema operatiu. A5
A7
A10
A12
A15
B1
B2
B3
B4
B6
B9
B12
B13
B14
C1

Continguts
Tema Subtema
Introducció Conceptes. Evolució històrica. Classificació dels SO.
Model d'execució d'aplicacions Fases per a l'execució: Compilació, muntatge, càrrega i execució. Processos. Model multitasca d'un SO. Threads (fils d'execució)
Comunicació i sincronització Mecanismes software, mecanismes hardware i mecanismes proporcionats pel SO. Abraçada mortal (deadlock): definició i solucions.
Gestió de memòria Visió d'usuari. Implantació als SO: segmentació i paginació. Memòria virtual.
Sistemes de fitxers visió d'usuari. Implantació als SO: FAT i i-nodes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 26 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
14 42 56
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
3 3 6
Proves orals
2 0 2
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, objectius i mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Presentació amb transparències en anglès dels capítols del llibre bàsic de l'assignatura.
Es requereix que l'alumne s'hagi llegit els capítols amb aterioritat a la classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis a classe de la col·lecció de problemes.
Es requereix la participació de l'alumne proposant solucions i discutint les alternatives de resolució proposades pel professor.
Pràctiques a laboratoris Atenció als exemples mostrats a classe i resolució d'exercicis simples que ajuden a assolir el concepte/caracteristica mostrat. Aquests conceptes/característiques seran necessaris per a dessenvolupar les practiques de grups dels alumnes

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves de Desenvolupament
Descripció
En qualsevol cas l'atenció personalitzada pretén aclarir aquells dubtes que li han sorgit a l'alumne en qualsevol de les tasques que s'han anat realitzant durant el curs. S'aconsella que vinguin a consultes havent-se estudiat el cas en conflicte i portant alternatives de solució (en cas d'exercicis) i posibles respostes (en cas de dubtes teòrics), i així es podrà analitzar què o quina acció ha provocat el dubte i es podrà rectificar la font d'error.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris S'avaluen la realització de petites activitats durant les classes de laboratoris 10%
Proves objectives de tipus test Es realitzen tres proves que avaluen els coneixements integrats en els capitols del llibre bàsic que cobreixen els temes dels continguts de l'assignatura. 30%
Proves orals Avaluen els coneixements adquirits en la realització de tres aplicacions dirigides des de les sessions de laboratori. 30%
Proves de Desenvolupament Es realitzen dos exercicis de desenvolupament teòric lligats als temes del continguts de l'assignatura. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova oral és el métode que s'utilitza per avaluar les pràctiques de l'assignatura. S'avalua la qualitat del treball de manere conjunta. I s'avalua els conèixements adquirits per l'alumne sobre la pràctica i com a consequència d'haver-la realitzat, de manera individual.


Fonts d'informació

Bàsica W. Stallings, Sistemas Operativos, 5, Pearson

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SISTEMES OPERATIUS/17071105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMACIÓ II/17071002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17071110
PROGRAMACIÓ I/17071001
 
Altres comentaris
Continuen el temari: Administració de sistemes operatius