DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENGINYERIA DEL SOFTWARE Codi 17071011
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Adreça electrònica benet.campderrich@urv.cat
david.sanchez@urv.cat
Professors/es
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ens/
Descripció general i informació rellevant L'enginyeria del software és la tecnologia de desenvolupament de programari, és a dir els mètodes per a desenvolupar-lo i mantenir-lo, les tècniques que es fan servir en aquests mètodes i les eines informatitzades que donen suport a aquestes tècniques. Aquesta és una assignatura bàsica d'enginyeria del software que en tracta tots els temes generals llevat de la programació i les bases de dades, que s'han estudiat en assignatures que se suposen cursades prèviament, i la gestió del desenvolupament i manteniment, que es tracten en una altra assignatura que se sol cursar alhora o després. Els mètodes que s'hi veuen són essencialment orientats a l'objecte. D'acord amb les directives del pla d'estudis, l'assignatura està orientada especialment al software de gestió.

Competències
Codi  
A4 Analitzar, dissenyar i desenvolupar bases de dades i sistemes d'informació.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A8 Dirigir, planificar i gestionar projectes informàtics.
A9 Redactar documentació tècnica.
A11 Aplicar metodologies per a l'Enginyeria del Software.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A13 Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
A20 Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B9 Planificació i organització.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una visió global de l'Enginyeria del software A4
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B11
B12
B13
B14
C3
C5
Dominar les notacions d'UML A4
A7
A17
A20
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B14
Recollir, documentar i analitzar els requisits A4
A5
A7
A8
A9
A11
A12
A13
A17
A20
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B11
B12
B13
B14
C3
C5
Dissenyar sistemes de programari d'acord amb els seus requisits. A4
A5
A7
A8
A9
A11
A12
A13
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
B14

Continguts
Tema Subtema
Introducció L'Enginyeria del programari. Cicles de vida del programari. Concepte de desenvolupament estructurat i de desenvolupament orientat a l’objecte. Introducció a RUP i a UML. Altres mètodes orientats a l'objecte. Mètodes oficials europeus.
UML Conceptes generals. Els diagrames d'estructura. Els diagrames de comportament. OCL. Exemples i exercicis pràctics.
Patrons i reutilització Patrons: concepte i aplicació.
Modalitats de la reutilització de codi: classes, components, bastiments (frameworks) i línies de productes.
Introducció a la interfície d’usuari Concepte d'interfície d’usuari.
Fonaments de psicologia de l'usuari i principis de disseny que se'n deriven
Recollida i documentació de requisits El context del programari: el domini i el negoci. Concepte i classes de requisits. Recollida d’informació: les visites als usuaris. Requisits de la interfície d’usuari: tasques i usabilitat. Requisits funcionals de procés: els casos d’ús. Exercicis. Exemples. Pràctica.
Anàlisi dels requisits Objectius.
Paquets d’anàlisi i de serveis.
Anàlisi dels requisits funcionals de procés: diagrama de robustesa i especificació formal dels casos d’ús.
Exercici en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 2.
Disseny Concepte de disseny.
Disseny arquitectònic.
Disseny de la interfície d’usuari, de la realització dels casos d’ús i de la persistència.
Patrons de disseny.
Exercicis en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 3
Nocions de desenvolupament de programari per a entorns distribuïts Conceptes bàsics: xarxes de computadors, sistemes oberts, arquitectura client/servidor, arquitectura SOA.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari d'objectes distribuïts.
Particularitats del cicle de vida en el cas d'objectes distribuïts.
Nocions de desenvolupament de programari amb components Característiques del programari fet amb components.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari amb components.
Particularitats del cicle de vida del programari fet amb components.
Exercici en classes pràctiques.
Nocions de desenvolupament de programari de temps real Característiques del programari de temps real.
Particularitats del cicle de vida en el cas del programari de temps real.
La prova del programari Etapes de la prova.
Tècniques generals de prova.
La prova en el desenvolupament orientat a l'objecte.
La gestió de les configuracions i l'engegada La gestió de les configuracions del programari.
L'engegada d'un sistema de programari.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a laboratoris
60 84 144
Sessió Magistral
48 67.2 115.2
Treballs
0 24 24
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
Proves de desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'enginyeria del software, presentació del programa, explicació dels tipus d'activitats i del procés d'avaluació.
Pràctiques a laboratoris Classes pràctiques amb utilització guiada de diverses eines de diagrames i de codi.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes bàsics i presentació d'aquells que es desenvoluparan en les pràctiques a laboratoris.
Treballs Treballs pràctics a desenvolupar individualment o en grups de dos alumnes.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Atenció a alumnes individualment o en grups molt petits durant les hores de consulta del professor, en el despatx d'aquest.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treballs pràctics 1/2 de la nota final, amb notes mínimes
Proves de desenvolupament Preguntes sobre petits desenvolupaments de tipus teòric-pràctic dins les proves d'avaluació continuada i exàmens Pes variable, en conjunt de l'ordre del 60% de la nota de l'examen o prova d'avaluació continuada, amb notes mínimes.
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes curtes contingudes dins les proves d'avaluació continuada i els exàmens Pes variable, en conjunt de l'ordre del 40% de la nota de l'examen o prova d'avaluació continuada, amb notes mínimes.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar en primera convocatòria cal tenir una nota suficient de l'avaluació continuada, per una banda, i de les pràctiques (treballs pràctics), per una altra. Pel que fa a la nota d'avaluació continuada, cal haver-se presentat a totes les proves d'avaluació continuada, haver obtingut una nota mínima de cadascuna i haver obtingut una nota mitjana ponderada de totes elles suficient. Per a aprovar en segona convocatòria cal tenir una nota suficient de l'examen, per una banda, i de les pràctiques (treballs pràctics), per una altra. Dins l'examen pot ser que s'hagi d'obtenir una nota mínima de la part teòrica, per una banda, i de la part pràctica, per l'altra.


Fonts d'informació

Bàsica Benet Campderrich, Apunts, exemples i exercicis per tema, Sense especificar editorial, web assignatura

Els apunts, exemples i exercicis per als successius temes del programa es van publicant al llarg del curs.

Complementària Larman, C., Applying UML and Patterns (3d ed.), Prentice Hall, 2004
Ambler, S.W., The Object Primer. Agile (3d ed.) Model-Driven Developmentwith UML 2.0, Cambridge University Press, 2004
Booch, G.;Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language Reference Manual (2d ed), Addison-Wesley, 2005
Booch, G.; Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language User Guide (2d ed), Addison-Wesley, 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SISTEMES OBERTS/17071205
GESTIÓ DE LA INFORMÀTICA/17071107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SISTEMES OBERTS/17071205
GESTIÓ DE LA INFORMÀTICA/17071107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ D'EMPRESA/17071010
ECONOMIA D'EMPRESA/17071013
BASES DE DADES/17071104
 
Altres comentaris
Atesa l'extensió de l'assignatura és recomana decididament acollir-se a l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent