DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ENGINYERIA DEL SOFTWARE Codi 17071011
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Adreça electrònica benet.campderrich@urv.cat
Professors/es
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ens/
Descripció general i informació rellevant L'enginyeria del software és la tecnologia de desenvolupament de programari, és a dir els mètodes per a desenvolupar-lo i mantenir-lo, les tècniques que es fan servir en aquests mètodes i les eines informatitzades que donen suport a aquestes tècniques. Aquesta és una assignatura bàsica d'enginyeria del software que en tracta tots els temes generals llevat de la programació i les bases de dades, que s'han estudiat en assignatures que se suposen cursades prèviament, i la gestió del desenvolupament i manteniment, que es tracten en una altra assignatura que se sol cursar alhora o després. Els mètodes que s'hi veuen són essencialment orientats a l'objecte. D'acord amb les directives del pla d'estudis, l'assignatura està orientada especialment al software de gestió.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Introducció L'Enginyeria del programari. Cicles de vida del programari. Concepte de desenvolupament estructurat i de desenvolupament orientat a l’objecte. Introducció a RUP i a UML. Altres mètodes orientats a l'objecte. Mètodes oficials europeus.
UML Conceptes generals. Els diagrames d'estructura. Els diagrames de comportament. OCL. Exemples i exercicis pràctics.
Patrons i reutilització Patrons: concepte i aplicació.
Modalitats de la reutilització de codi: classes, components, bastiments (frameworks) i línies de productes.
Introducció a la interfície d’usuari Concepte d'interfície d’usuari.
Fonaments de psicologia de l'usuari i principis de disseny que se'n deriven
Recollida i documentació de requisits El context del programari: el domini i el negoci. Concepte i classes de requisits. Recollida d’informació: les visites als usuaris. Requisits de la interfície d’usuari: tasques i usabilitat. Requisits funcionals de procés: els casos d’ús. Exercicis. Exemples. Pràctica.
Anàlisi dels requisits Objectius.
Paquets d’anàlisi i de serveis.
Anàlisi dels requisits funcionals de procés: diagrama de robustesa i especificació formal dels casos d’ús.
Exercici en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 2.
Disseny Concepte de disseny.
Disseny arquitectònic.
Disseny de la interfície d’usuari, de la realització dels casos d’ús i de la persistència.
Patrons de disseny.
Exercicis en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 3
Nocions de desenvolupament de programari per a entorns distribuïts Conceptes bàsics: xarxes de computadors, sistemes oberts, arquitectura client/servidor, arquitectura SOA.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari d'objectes distribuïts.
Particularitats del cicle de vida en el cas d'objectes distribuïts.
Nocions de desenvolupament de programari amb components Característiques del programari fet amb components.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari amb components.
Particularitats del cicle de vida del programari fet amb components.
Exercici en classes pràctiques.
Nocions de desenvolupament de programari de temps real Característiques del programari de temps real.
Particularitats del cicle de vida en el cas del programari de temps real.
La prova del programari Etapes de la prova.
Tècniques generals de prova.
La prova en el desenvolupament orientat a l'objecte.
La gestió de les configuracions i l'engegada La gestió de les configuracions del programari.
L'engegada d'un sistema de programari.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a alumnes individualment o en grups molt petits durant les hores de consulta del professor, en el despatx d'aquest.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar l'assignatura cal:

1. Assolir una nota mínima de l'Examen

2. Assolir una determinada nota mitjana ponderada dels treballs, i a més cadascun d'ells ha de superar una certa nota mínima.


Fonts d'informació
Bàsica Benet Campderrich, Apunts, exemples i exercicis per tema, Sense especificar editorial, web assignatura

Els apunts, exemples i exercicis per als successius temes del programa es van publicant al llarg del curs.

Complementària Larman, C., Applying UML and Patterns (3d ed.), Prentice Hall, 2004
Ambler, S.W., The Object Primer. Agile (3d ed.) Model-Driven Developmentwith UML 2.0, Cambridge University Press, 2004
Booch, G.;Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language Reference Manual (2d ed), Addison-Wesley, 2005
Booch, G.; Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language User Guide (2d ed), Addison-Wesley, 2005

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent