DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura COMPUTADORS Codi 17071012
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 4.5 4.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MILLAN MARCO, PEDRO
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
Adreça electrònica pere.millan@urv.cat
susana.alvarez@urv.cat
josepm.banus@urv.cat
angels.moncusi@urv.cat
gerard.sanroma@urv.cat
nicolas.amezquita@urv.cat
lluis.hernandez@urv.cat
Professors/es
MILLAN MARCO, PEDRO
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
BANÚS ALSINA, JOSEP MARIA
MONCUSÍ MERCADÉ, MARIA DELS ÀNGELS
SANROMÀ GUELL, GERARD
AMÉZQUITA GÓMEZ, NICOLÁS FRANCISCO
HERNÀNDEZ SALADIÉ, LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Impartir una base prou sòlida en el disseny i el comportament dels circuits digitals a nivell lògic, que permeti entendre el funcionament del hardware dels computadors, des de les portes lògiques fins al processador. Estudiar un exemple de processador pedagògic senzill, i introduir els conceptes bàsics del llenguatge màquina sobre aquest processador.

Competències
Codi  
A2 Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
B15 Gestió del coneixement.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Justificar la necesitat de dividir el computador en nivells e identificar els blocs funcionals d'un computador de propòsit general. A2
Codificar la informació per a que el computador la utilitzi. A2
A5
B1
Traduir els nombres naturals i enters a les bases decimal, binaria i hexadecimal i realitzar les operacions aritmètiques bàsiques en qualsevol base numèrica. A2
A5
B1
Aplicar l'àlgebra de Boole per manipular funcions lògiques. A2
B1
Descriure els blocs combinatoris i seqüencials bàsics. A2
C5
Analitzar i sintetitzar sistemes combinatoris i seqüencials senzills. A2
A5
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B9
B12
B14
C2
C5
Analitzar i sintetitzar sistemes seqüencials complexos segons el model unitat de control més unitat de procés. A2
A5
A9
A10
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
B15
C2
C5
Dissenyar i analitzar un processador senzill a nivell de blocs. A2
A5
A9
A10
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
B15
C1
C2
C5
Conèixer els fonaments del llenguatge màquina. A2
A5
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B14
B15
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Introducció als processadors. Codificació binària i hexadecimal. Operacions aritmètiques bàsiques.
Sistemes digitals. Introducció als circuits digitals. Funcions lògiques. Portes lògiques. Síntesi i simplificació de circuits lògics. Àlgebra de Boole.
Sistemes combinatoris. Definicions bàsiques. Blocs bàsics: multiplexors, codificadors i descodificadors, sumadors, comparadors i memòries ROM. Síntesi i anàlisi de circuits amb blocs combinatoris.
Sistemes seqüencials i autòmats. Definicions bàsiques. Blocs bàsics: biestables D, registres, comptadors i memòries RAM. Síntesi i anàlisi de circuits amb blocs seqüencials. Introducció als autòmats: definicions bàsiques, anàlisi i síntesi d’un autòmat.
Sistemes control-procés (UC-UP). Definicions bàsiques. Síntesi de circuits UC-UP.
Estructura d’un processador senzill. Especificació bàsica d’un processador senzill. Exemple de programació i implementació de la Màquina Senzilla (MS). Modificacions de la MS.
Introducció al llenguatge màquina. Conceptes bàsics de llenguatge màquina. Arquitectura de la Màquina Mitja. Implementació d’algorismes en llenguatge màquina.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
43 53.75 96.75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12.5 15.63 28.13
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
17 34 51
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2.5 3.13 5.63
Proves objectives de tipus test
3 3.75 6.75
Proves pràctiques
10 25 35
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició a l’aula, per part del professor, dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució/correcció, a l’aula, dels exercicis proposats per a cada tema. L’alumne haurà de portar un esborrany de la solució dels exercicis. La solució es proposarà entre tots els alumnes i el professor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució, al laboratori, de les pràctiques proposades per a cada tema. L’alumne haurà de portar el disseny de la pràctica proposada. El professor revisarà els dissenys i aportarà suggeriments. Els alumnes hauran d’implementar la solució utilitzant el simulador. Es farà, als laboratoris, una prova objectiva de tipus test com a entrenament per a les proves avaluables.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves pràctiques
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica i la realització de problemes o pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Problemes. Resolució individual de problemes a l'aula.
P1 (Tema 3) 25%
P2 (Temes 4 i 5) 30%
P3 (Temes 6 i 7) 45%
40%
Proves objectives de tipus test Avaluació dels conceptes bàsics de l'assignatura. 4 questionaris Moodle:
O1 (Temes 1 i 2) 10%
O2 (Temes 1-3) 20%
O3 (Temes 1-4) 30%
O4 (Temes 1-7) 40%
30%
Proves pràctiques Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: disseny (a classe de problemes), implementació i documentació. Defensa oral individual de la pràctica (entrevista).
L1 (Temes 2 i 3) 20%
L2 (Temes 2-5) 35%
L3 (Tema 6) 45%
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar cal treure un mínim de 5 (sobre 10) en la nota final de cadascun dels tres blocs que s'avaluen (Proves objectives, Problemes i Laboratoris). Els blocs no aprovats en 1a convocatòria (avaluació continuada), es poden recuperar en 2a convocatòria. No es guarda cap nota de cursos anteriors.


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Computadors (URV), Col·lecció de problemes i pràctiques de Computadors, URV, 2006
Patterson, David A.; Hennessy, John L., Estructura y diseño de computadores: interfície circuitería-programación, Reverté, 2000
Mano, M. Morris, Fundamentos de diseño lógico y computadoras, Prentice-Hall, 1998

Complementària Hennessy, John L.; Patterson, David E., Arquitectura de computadores: un enfoque cuantitativo, McGraw-Hill, 1993
Wakerly, John F., Diseño digital: principios y prácticas, Pearson Educación, 2001

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SISTEMES DIGITALS/17081111
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II/17081103
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17081011
INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES OPERATIUS/17081003

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ AL CIRCUITS ELÈCTRÒNICS/17081009
PROGRAMACIÓ I/17081013

 
Altres comentaris
És molt important el traball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu la guia de l'alumne i el campus virtual (Moodle).