Codi |
|
A20 |
Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B10 |
Capacitat de lideratge. |
B14 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Dotar a l'alumne d'eines conceptuals bàsiques per comprendre el món de les organitzacions empresarials |
|
B1 B2 B3 B7 B14
|
|
Comprendre les necessitats estratègiques de les organitzacions empresarials i les diferents funcions organitzatives |
A20
|
B1 B2 B3 B7 B14
|
|
Aprendre i ampliar el llenguatge empresarial per interactuar amb equips de desenvolupament de software interdisciplinars |
A20
|
B1 B2 B3 B7 B14
|
|
Entendre el paper de les TICs en el món de l'empresa digital |
A20
|
B1 B2 B3
|
|
Entendre els problemes empresarials per resoldre per eficientment els seus problemes de sistemes de informació |
A20
|
B1 B2 B3 B14
|
|
Desenvolupar competències bàsiques pel creixement personal i professional |
|
B3 B4 B5 B10
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. El món contemporani dels negocis |
En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important introduir a l’alumne en el concepte de responsabilitat social de l’empresa. En la nova societat de la informació és bàsic acabar parlant d’ètica en la xarxa.
|
Bloc 2. Gestió i organització de l’empresa |
En aquest segon bloc s’aproxima a l’alumne al procés de direcció i planificació estratègica. Per continuar parlant dels gestors -àrees funcionals, nivells, rols i habilitats- i de la cultura, donat que no és pot parlar de gestió i direcció sense entendre la cultura de l’empresa i com aquesta influeix en la seva capacitat per assolir els seus objectius.
Cada organització necessita una estructura per poder operar. Per tant, és imprescindible parlar dels seus condicionants, pilars i principis bàsics i, finalment, de les diferents estructures organitzatives.
|
Bloc 3. Àrees funcionals bàsiques |
Les primeres sessions d’aquest bloc es dediquen a la gestió dels recursos humans: disseny de llocs de treball, processos de reclutament i selecció, desenvolupament del capital humà i retribució, sense oblidar els aspectes ètics i legals com la igualtat d’oportunitat, la creixent gestió de la diversitat i els paper de les TICs com a base de nous models de relacions laborals.
Posteriorment s’apropa a l’alumne al món de la gestió d’operacions i a les decisions bàsiques: disseny de productes i processos, planificació de la capacitat o gestió de la qualitat.
L’habilitat de les empreses per gestionar la informació esdevé una eina bàsica per assolir l’èxit. Les TICs han revolucionat aquest món mitjançant xarxes de comunicació de dades, l’aparició d’organitzacions virtuals i els milers de programes que han aparegut per gestionar la informació que serveixen de suport per la presa de decisions.
L’alumne dintre d’aquest bloc ha d’entendre també la gestió del màrqueting estratègic –segmentació i posicionament- i del tàctic –polítiques de producte, preu, distribució i comunicació.
Les darreres sessions d’aquest mòdul es dediquen a comprendre la informació econòmic-financera que mostra dades sobre la bona marxa de l’empresa.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
19.5 |
34.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura a través d’una dinàmica de grup per donar a l’alumnat de forma metafòrica i divertida una visió de com funcionen les organitzacions empresarials, així com de la importància de la gestió. |
Sessió Magistral |
Presentació a l'aula del contingut teòric-pràctic per part del professorat |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a través de TIC, per realització d'activitats d'avaluació. Aquestes pràctiques es realitzen amb el suport de recursos informàtics al laboratori i no a l'aula de classe. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada preten ajudar a l'alumne a resoldre els seus problemes d'aprenentatge. Aquesta atenció es realitza majoritàriament a l'aula on l'alumnat ha de desenvolupar activitats d'aprenentatge. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
Resolució dels diferents exercicis i casos proposats durant el semestre (treball individual i/o en equip en funció de l'activitat) |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Realització de dues proves tipus test |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria es realitza una prova objectiva tipus test que és el 100% de la nota. |
Bàsica |
Koontz, Administración: una perspectiva global, McGraw-Hill, 1994
E. Bueno Campos, Curso básico de Economía de la Empresa, Pirámide, 1993
Torres Coronas, T. y Vallet Plana, M, Gestió d'empreses per enginyers, Publicacions URV, 2006
Nickels, McHugh,, Introducción a los negocios, McGraw Hill Irwin, 1997
, Material elaborat pel professorat, ,
|
|
Complementària |
|
|
|