DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ECONOMIA D´EMPRESA Codi 17071013
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALLET PLANA, MANUEL
Adreça electrònica manuel.vallet@urv.cat
antoni.cebrian@urv.cat
Professors/es
VALLET PLANA, MANUEL
CEBRIAN MARSAL, ANTONI
Web http://www.sre.urv.es (via Moodle)
Descripció general i informació rellevant Les empreses estan per tot arreu. Al entrar en Yahoo!, prendre un cafè, anar al cine l’alumne s’està implicant en algun negoci. La major part dels alumnes que inicien la carrera d’Informàtica de Gestió han passat la seva vida observant els esforços de treballadors, gestors i empresaris. En aquest curs tindran l’oportunitat de canviar la seva perspectiva. Aprendran què es necessari per gestionar una empresa com Yahoo!, a mirar els problemes empresarials des del punt de vista d’un empleat o del d’un gestor, desenvolupant el vocabulari bàsic per entendre la dinàmica i els problemes empresarials. Mitjançant aquest assignatura l’alumne guanyarà habilitats per entendre el fascinant i complex món dels negocis, desenvolupant alhora les competències bàsiques per a ser un bon professional. En termes generals, aquest curs introdueix l’alumne en les diferents àrees funcionals d’una organització empresarial: direcció, producció, recursos humans, gestió de la informació, màrqueting i finances. La unió entre teoria i pràctica ha de permetre a l’alumne veure com la integració entre funcions contribueix a l’èxit de les organitzacions com a un tot

Competències
Codi  
A20 Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B10 Capacitat de lideratge.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dotar a l'alumne d'eines conceptuals bàsiques per comprendre el món de les organitzacions empresarials B1
B2
B3
B7
B14
Comprendre les necessitats estratègiques de les organitzacions empresarials i les diferents funcions organitzatives A20
B1
B2
B3
B7
B14
Aprendre i ampliar el llenguatge empresarial per interactuar amb equips de desenvolupament de software interdisciplinars A20
B1
B2
B3
B7
B14
Entendre el paper de les TICs en el món de l'empresa digital A20
B1
B2
B3
Entendre els problemes empresarials per resoldre per eficientment els seus problemes de sistemes de informació A20
B1
B2
B3
B14
Desenvolupar competències bàsiques pel creixement personal i professional B3
B4
B5
B10
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. El món contemporani dels negocis En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important introduir a l’alumne en el concepte de responsabilitat social de l’empresa. En la nova societat de la informació és bàsic acabar parlant d’ètica en la xarxa.
Bloc 2. Gestió i organització de l’empresa En aquest segon bloc s’aproxima a l’alumne al procés de direcció i planificació estratègica. Per continuar parlant dels gestors -àrees funcionals, nivells, rols i habilitats- i de la cultura, donat que no és pot parlar de gestió i direcció sense entendre la cultura de l’empresa i com aquesta influeix en la seva capacitat per assolir els seus objectius.
Cada organització necessita una estructura per poder operar. Per tant, és imprescindible parlar dels seus condicionants, pilars i principis bàsics i, finalment, de les diferents estructures organitzatives.
Bloc 3. Àrees funcionals bàsiques
Les primeres sessions d’aquest bloc es dediquen a la gestió dels recursos humans: disseny de llocs de treball, processos de reclutament i selecció, desenvolupament del capital humà i retribució, sense oblidar els aspectes ètics i legals com la igualtat d’oportunitat, la creixent gestió de la diversitat i els paper de les TICs com a base de nous models de relacions laborals.
Posteriorment s’apropa a l’alumne al món de la gestió d’operacions i a les decisions bàsiques: disseny de productes i processos, planificació de la capacitat o gestió de la qualitat.
L’habilitat de les empreses per gestionar la informació esdevé una eina bàsica per assolir l’èxit. Les TICs han revolucionat aquest món mitjançant xarxes de comunicació de dades, l’aparició d’organitzacions virtuals i els milers de programes que han aparegut per gestionar la informació que serveixen de suport per la presa de decisions.
L’alumne dintre d’aquest bloc ha d’entendre també la gestió del màrqueting estratègic –segmentació i posicionament- i del tàctic –polítiques de producte, preu, distribució i comunicació.
Les darreres sessions d’aquest mòdul es dediquen a comprendre la informació econòmic-financera que mostra dades sobre la bona marxa de l’empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 48 72
Pràctiques a través de TIC
15 19.5 34.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura a través d’una dinàmica de grup per donar a l’alumnat de forma metafòrica i divertida una visió de com funcionen les organitzacions empresarials, així com de la importància de la gestió.
Sessió Magistral Presentació a l'aula del contingut teòric-pràctic per part del professorat
Pràctiques a través de TIC Pràctiques a través de TIC, per realització d'activitats d'avaluació. Aquestes pràctiques es realitzen amb el suport de recursos informàtics al laboratori i no a l'aula de classe.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
L'atenció personalitzada preten ajudar a l'alumne a resoldre els seus problemes d'aprenentatge. Aquesta atenció es realitza majoritàriament a l'aula on l'alumnat ha de desenvolupar activitats d'aprenentatge.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Resolució dels diferents exercicis i casos proposats durant el semestre (treball individual i/o en equip en funció de l'activitat) 20%
Proves objectives de tipus test Realització de dues proves tipus test 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria es realitza una prova objectiva tipus test que és el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Koontz, Administración: una perspectiva global, McGraw-Hill, 1994
E. Bueno Campos, Curso básico de Economía de la Empresa, Pirámide, 1993
Torres Coronas, T. y Vallet Plana, M, Gestió d'empreses per enginyers, Publicacions URV, 2006
Nickels, McHugh,, Introducción a los negocios, McGraw Hill Irwin, 1997
, Material elaborat pel professorat, ,

Complementària

Recomanacions