DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ECONOMIA Codi 17071109
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MOGAS AMORÓS, JOAN
Adreça electrònica joan.mogas@urv.cat
Professors/es
MOGAS AMORÓS, JOAN
Web http://www.fcee.urv.es/departaments/economia/public_html/index.html
Descripció general i informació rellevant Conèixer les relacions bàsiques en Economia, tant a nivell micro com macroeconòmic. Conèixer el funcionament del mercat i el comportament empresarial. Conèixer els agregats macroeconòmics, l’economia financera i el sector exterior.

Competències
Codi  
A20 Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Transmetre els conceptes i tècniques bàsiques de l'anàlisi econòmica A20
B1
B3
B14
C1
C2
C3
C4
C5
Comprendre els diferents motius que fan que els agents econòmics (consumidors i empreses) prenguin les seves decisions i com el resultat del funcionament dels mercats depèn de la interacció dels participants en el mercat A20
B1
B2
B3
B14
C1
C2
C3
C4
C5
Determinar l'efecte sobre el funcionament d'un mercat de la intervenció estatal A20
B1
B2
B3
B9
B14
C1
C2
C3
C4
C5
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats a nivell microeconòmic i macroeconòmic A20
B2
B3
B4
C1
C2
C3
C4
C5
Fer palesa la importància de la realització de problemes i exercicis per a entendre els continguts teòrics de l'assignatura A20
B1
B2
B3
B4
B9
C1
C2
C3
C4
C5
Fer conscient l'estudiant de la importància d'un estudi continuat de l'assignatura B12
B13
B14

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ Definició de Ciència econòmica. Economia positiva i economia normativa
Escassetat, elecció i cost d’oportunitat
La Frontera de possibilitats de producció
ANÀLISI DE LA DEMANDA I DE L’OFERTA Anàlisi de la demanda
Anàlisi de l’oferta
L’elasticitat de la demanda i de l’oferta
EQUILIBRI DEL MERCAT L’equilibri
Modificacions de l’equilibri de mercat
La intervenció de l’estat: control de preus i impostos
SISTEMA MONETARI I POLÍTICA MONETÀRIA Què és el diner?
Sistema financer bancari: la creació del diner bancari
Base monetària i oferta monetària
La política Monetària
EL COMPORTAMENT DELS PRODUCTORS La producció i els costos
Diferents mesures de cost
Costos a curt i llarg termini
LES ESTRUCTURES DE MERCAT La competència perfecta
El monopoli i la discriminació de preus
Oligopoli i competència monopolísitca
ECONOMIA INTERNACIONAL El tipus de canvi i els mercats de divises
L’Economia Econòmica Europea
Base monetària i oferta monetària
La política econòmica en l’Europa de l’euro
INTRODUCCIÓ A LES MACROMAGNITUDS Mesurar la renda d’un país: el PIB
Mesurar el cost de la vida: l’IPC
Mesurar la desocupació
LA PRODUCCIÓ I EL CREIXEMENT La demanda agregada
L’oferta agregada
Equilibri macroeconòmic
Creixement i cicle econòmic
EL SECTOR PÚBLIC I LA POLÍTICA FISCAL La política fiscal
Influencia de la política fiscal en la demanda agregada: L’efecte multiplicador
Saldo pressupostari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
43 60.2 103.2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Debats
5 5 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 1 1
Proves pràctiques
0 1 1
Proves objectives de tipus test
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consisteix en dur a terme una classe per tal de que l'alumne sàpiga quins isntruments i conexements seran imprescindibles
Sessió Magistral Consisteix en l’exposició dels principals continguts de cada tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a classe d’exercicis i problemes a l’acabament de cada un dels temes. Els exercicis seran plantejats prèviament pel professor
Debats Activitat o dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un determinat tema

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Atenció personalitzada
Descripció
l'atenció personalitzada es durà a terme personalment a les hores de tutoria i continuanment a través del moodle

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Prova que inclourà una pregunta oberta sobre un aspecte concret de cada tema que l'alumne haurà de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre el tema 30%
Proves pràctiques Prova que inclou problemes on l'alumne haurà de plasmar de manera teòrica i pràctica els coneixements adquirits en cada tema 40%
Proves objectives de tipus test reguntes tipus test on els alumnes hauran de triar la resposta correcte entre quatre alternatives. hi haurà una prova tipu test per cada un dels 4 blocs en que es divideix la assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Parkin, Economía, Pearson, 2004
Cepeda,Lacalle,Simón,Romero, Economía para ingenieros, Thomson, 2004
Mankiw N. Gregory, Principios de Economia, 3a edició, McGraw-Hill, 2004

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assistència regular a les sessions teòriques. Estudi de l’assignatura amb regularitat, disciplina i constància. Conscienciar-se de la importància de posar a prova els coneixements suposadament adquirits en l’estudi teòric intentant la resolució de les llistes de qüestions, exercicis i problemes publicades com a material docent de l’assignatura