DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PROGRAMACIÓ CONCURRENT Codi 17071203
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA ESTOPÀ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.garciae@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ESTOPÀ, ANTONIO
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumne en la problemàtica de la programació de sistemes que comporten l’execució de diversos processos en paral.lel. S’explicaran els principals models de concurrència adoptats pels diferents llenguatges de programació, i com aquests serveixen per a resoldre els problemes de sincronització i comunicació entre processos.

Competències
Codi  
A11 Aplicar metodologies per a l'Enginyeria del Software.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
A18 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes de temps real.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de decisions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les característiques i la problemàtica de la programació de sistemes concurrents, que sovint formen part de sistemes de temps real A17
A18
Conèixer els models de diferents llenguatges de programació per a la implementació de sistemes concurrents A11
A17
Dissenyar solucions a problemes de concurrència A11
A17
A18
Implementar sistemes concurrents en els llenguatges de programació Java i Ada A17
A18
B2
C2
Treballar en grup en les pràctiques de laboratori B5
B9
B12

Continguts
Tema Subtema
Introducció Sistemes concurrents. Sistemes de temps real. Els problemes de la concurrència: sincronització i comunicació.
Models de concurrència La noció de procés. Execució concurrent. Representació de processos. El model del llenguatge Java. El model del llenguatge Ada.
Comunicació i sincronització per variables compartides Exclusió mútua i sincronització condicional. Espera ocupada. Semàfors. Regions crítiques condicionals. Monitors. Objectes protegits. El model del llenguatge Java. El model del llenguatge Ada.
Comunicació i sincronització per pas de missatges Sincronització de processos. Identificació de processos. Estructura dels missatges. Espera selectiva. Crida selectiva. El model del llenguatge Ada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 9 27
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
20 10 30
Pràctiques a través de TIC
6 72 78
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves orals
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al desenvolupament de l'assignatura i als seus continguts
Sessió Magistral Exposició dels continguts amb disponibilitat dels materials en format electrònic
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics per a la comprensió dels continguts
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exposició d’eines per al desenvolupament de solucions i resolució pràctica de problemes
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics per a assolir experiència i consolidar els coneixements teòrics

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Resolució de dubtes sobre els continguts i els exercicis pràctics. Es realitzarà personalment al despatx del professor, via correu electrònic o via Moodle

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació de la participació en la resolució de problemes proposats a l’aula ordinària Punts extra a afegir a la nota final
Pràctiques a través de TIC Avaluació dels exercicis pràctics 60%
Proves orals Entrevista de defensa de la pràctica final realitzada 10%
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels coneixements teòrics 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria: examen final 30%, pràctica final 60%, defensa de la pràctica 10%


Fonts d'informació

Bàsica A. Burns, A. Wellings, Concurrency in Ada 95, 2a, Cambridge University Press, 1998
A. Burns, G. Davies, Concurrent Programming, 1a, Addison-Wesley, 1993

Complementària J. Barnes, Programming in Ada 2005, 1a, Addison-Wesley, 2006
A. Burns, A. Wellings, Sistemas de Tiempo Real y Lenguajes de Programación, 3a, Addison-Wesley, 2003
H.M. Deitel, P.J. Deitel, Cómo programar en Java, 5a, Prentice Hall, 2004
D. Lea, Programación concurrente en Java, 1a, Addison-Wesley, 2001

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PROGRAMACIÓ II/17081104
PROGRAMACIÓ I/17081013
ESTRUCTURA DE DADES/17071006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent