DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I Codi 17081011
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARIA
Adreça electrònica carles.aliagas@urv.cat
josepm.banus@urv.cat
carlos.carrillo@urv.cat
santiago.romani@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
angel.rodriguez@urv.cat
Professors/es
ALIAGAS CASTELL, CARLES
BANUS ALSINA, JOSEP MARIA
CARRILLO CIURANA, CARLOS
ROMANI ALSO, SANTIAGO
GARCIA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARIA
RODRIGUEZ ROZAS, ANGEL
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/eci/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura, es fa una introducció als elements bàsics del llenguatge màquina d'un computador i la seva relació amb els mecanismes del nivell hardware que els fan possibles. A més a més, s'estudien els components del subsistema d'entrada/sortida i les tècniques de sincronització i transferència de dades entre el processador i els controladors de dispositius perifèrics.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el funcionament, les inter-relacions i l’estructura dels nivells inferiors d’un computador, especialment els nivells de llenguatge màquina i assemblador. A2
A6
A7
A10
B1
B3
B5
B14
B15
C2
Sintetitzar programes en assemblador d’un processador determinat, a partir d’especificacions d’algorismes i estructures de dades d’alt nivell. A2
A5
A6
A7
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B11
B12
B13
B14
B15
C2
Dissenyar algorismes de control de sistemes d’entrada/sortida segons uns requeriments de funcionament, tenint en compte les característiques dels perifèrics implicats i les tècniques de sincronització, temporització i transferència de dades existents. A2
A5
A6
A7
A8
A10
A12
A16
A17
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11
B12
B13
B14
B15
C2
Utilitzar les eines informàtiques disponibles per desenvolupar programes en aquests nivells. A2
A7
A17
B1
B3
B4
B15
C1
C2
Col·laborar, responsabilitzar-se i defensar els treballs realitzats. A6
A9
B3
B5
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Objectius de l’assignatura. Organització d’un computador en nivells. Subsistemes d’un computador.
2. Llenguatge màquina de l’i8086. Interfície amb memòria. Registres. Modes d’adreçament. Instruccions.
3. Tipus de dades en llenguatge màquina. Tipus elementals. Tipus estructurats.
4. Programació en llenguatge assemblador. Concepte i funcionament. Operadors. Directives.
5. Subrutines. Concepte i funcionament. Tipus de subrutines. Activació i desactivació de subrutines. Pas de paràmetres i retorn de resultats. Variables locals. Bloc d’activació. Subrutines vs. Macros.
6. Controladors de dispositiu. Tipus de dispositiu. Accés al controlador.
7. Sincronització de les operacions d’entrada/sortida. Tipus de sincronització. Enquesta. Interrupcions.
8. Comunicació en les operacions d’entrada/sortida. Transferència per Accés Directe a Memòria. Processadors especialitzats d’entrada/sortida.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
19 9.5 28.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 7 14
Estudis previs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
29.5 59 88.5
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
Proves orals
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de la matèria teòrica i il·lustració amb exemples.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes relacionats amb els conceptes presentats a les classes magistrals.
Estudis previs Anàlisi de la documentació de pràctiques i realització del disseny previ.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Implementació sobre ordinador i prova de les propostes detallades a la documentació de practiques en base a l’estudi previ realitzat.
Resolució de problemes, exercicis Resolució voluntària de problemes sobre els conceptes presentats a les classes magistrals, com a eina d’estudi d’aquests conceptes.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Estudis previs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Horaris flexibles de consultes i seguiment individual de l'alumne a classe de problemes i classe de laboratoris.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament 2 proves durant les classes de teoria: implementació de programes en assemblador i pseudocodi dels continguts de l’assignatura. Es necessari una nota mínima per poder fer mitja amb la resta de parts de l'assignatura. 50
Proves orals Entrevistes sobre la realització de pràctiques: disseny previ, implementació i proves.Es necessari aprovar la part pràctica per per poder fer mitja amb la resta de parts de l'assignatura. 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Professors ECI, Documentació pròpia de l’assignatura ECI., URV, 2005
Ciriaco García de Celis, El universo digital del IBM PC, AT y PS/2., Internet, 1997
Beltrán de Heredia, J., Lenguaje Ensamblador de los 80x86, Anaya Multimedia, 1994

Complementària Patterson, D.A.; Hennessy, J.L., Estructura y diseño de computadores: interfície circuitería/programación, Reverté, 2000
Stallings, W., Organización y arquitectura de computadores, Prentice-Hall, 2000
Charte Ojeda, F, Programación en ensamblador, Anaya Multimedia, 2003

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
/