DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROGRAMACIÓ I Codi 17081013
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 9 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VALLS MATEU, AÏDA
Adreça electrònica aida.valls@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
neus.budesca@urv.cat
joseluis.santacruz@urv.cat
Professors/es
VALLS MATEU, AÏDA
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
BUDESCA HERNANDO, NEUS
SANTACRUZ MUÑOZ, JOSÉ LUIS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Iniciar a l’alumne en la programació d’aplicacions. Introduir els elements i tècniques per al disseny de programes. Presentar el paradigma de programació orientada a objectes.

Competències
Codi  
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B10 Capacitat de lideratge.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la sintaxi i semàntica de les instruccions i expressions d'un llenguatge imperatiu i orientat a objectes A17
Comprendre i distingir els algoritmes bàsics de programació estructurada (cerca i recorregut, ordenació) A17
Reconèixer la metodologia orientada a objectes A17
Dissenyar estructures de dades senzilles, a base de taules, registres i tipus simples A17
B2
Implementar els algoritmes en el llenguatge de programació Java A7
A17
Utilitzar un entorn de programació C1
C2
Abstraure els detalls concrets d'un programa, i adaptar una solució coneguda a un nou problema B2
B3
B13
B14
Documentar un programa A9
C2
C5
Prendre consciència de la complexitat dels algoritmes i escollir la opció més òptima B11
Apreciar la claredat del codi d'un programa B11
Dissenyar i desenvolupar una aplicació en equip A17
B5
B9
B10
B12
Descomposar i estructurar un problema (identificant entrades/sortides, funcions principals requerides). A17
B2
B14

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la programació Cicle de vida del programari. Eines per construir programes. Definició d’algoritme i programa.
Elements bàsics Instruccions elementals dels algoritmes estructurats.
Recorregut i Cerca Esquemes de tractament dels elements d’una seqüència.
Tipus estructurats: taules i cadenes Definició de tipus complexes a partir de tipus simples.
Disseny d'algorismes: mètodes Disseny descendent dels programes. Pas de paràmetres.
Introducció a l'eficiència Mesures per calcular l’ordre de complexitat temporal dels algoritmes.
Programació orientada a objectes: classes, objectes, mètodes i atributs Implementació d’un TAD amb una classe.
Introducció a l'herència i polimorfisme Relacions entre les classes.
Entrada i sortida Emmagatzemament de dades en suport físic.
Ordenació i cerca Algoritmes clàssics per ordenar una seqüencia de valors. Algoritmes avançats per fer cerques en seqüències ordenades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
50 50 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 60 90
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 14 28
Fòrums de discussió
0 2 2
Pràctiques a través de TIC
15 45 60
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
4 2 6
Proves objectives de tipus test
0 4 4
Proves objectives de preguntes curtes
4 2 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dona una visió global de la materia.
Sessió Magistral S’explicaran els temes utilitzant exemples que permetran veure com aplicar la teoria a l’hora de fer un programa. S’utilitzarà pseudo-codi i el llenguatge de programació Java.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per cada tema del curs es plantejarà una llista d’exercicis, que s’hauran de preparar a casa, i alguns d’ells es resoldran a classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En aquestes classes es treballarà un exercici que permetrà comprendre millor la teoria que s’està veient a les sessions magistrals. El llenguatge de programació serà Java.
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum interactiu via web on es plantejaran qüestions relacionades amb els continguts de l’assignatura, i que siguin temes d’actualitat. Els alumnes podran fer-hi les seves aportacions.
Pràctiques a través de TIC Es proposaran diferents pràctiques per a treballar els conceptes de l’assignatura. Es plantejaran durant les classes de laboratori i es treballaran en hores d’estudi. Algunes es faran individualment i d’altres en equip. El llenguatge de programació serà Java.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs es fa el seguiment de l'activitat de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà la participació en aquestes sessions de resolució de problemes. Conjuntament amb la participació en els fòrums de discussió. 5
Fòrums de discussió S’avaluaran les aportacions en el fòrum de discussió de l’assignatura, conjuntament amb els exercicis de classe. 0
Pràctiques a través de TIC S’avaluarà el codi implementat (claredat, estructuració, eficiència), el treball realitzat (anàlisi i disseny de la solució) i la presentació (informe i defensa). 30
Proves pràctiques Al llarg del curs haurà d’utilitzar els coneixements adquirits per resoldre determinats problemes. 30
Proves objectives de tipus test Previ a les proves escrites es prodran realitzar tests interactius d’auto-avaluació. 15
Proves objectives de preguntes curtes Al llarg del curs haurà de resoldre a l'aula determinats problemes utilitzant els coneixements adquirits. 20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Joyanes, Zahonero, Programación en Java 2., Mc Graw-Hill, 2002
David Camacho, Jose M Valls, Jesus Garcia i altres, Programación, Algoritmos y ejercicios resueltos en JAVA, Prentice Hall, 2003
James Cohoon, Jack Davidson, Programación en Java 5.0, Mc Graw-Hill, 2005
Bruce Eckel, Piensa en Java. 2ª edición., Prentice Hall, 2003
Deitel & Deitel, Java como programar. 5ª edición., Prentice Hall, 2004

Complementària

Recomanacions