DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II Codi 17081103
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Adreça electrònica alexandre.viejo@urv.cat
susana.bujalance@urv.cat
Professors/es
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
BUJALANCE GARCÍA, SUSANA
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ec2
Descripció general i informació rellevant Es vol complementar les assignatures de C i ECI, on s’introduïen els subsistemes que formen un computador i s’aprofundia en el disseny a nivell lògic d’una CPU, nivell de LM i subsistema d’E/S. A l’assignatura de ECII s’aprofundeix en els subsistemes de procés i de memòria. En primer lloc s’estudia la microprogramació com a tècnica alternativa al control cablejat vist al curs anterior. També s’estudien conceptes de segmentació i processadors RISC en contraposició als CISC i processadors superescalars. Posteriorment, s'estudia la jerarquia de memòria i s’introdueixen les tècniques de memòria caché i memòries d’accés paral•lel, per tal de reduir el temps d’accés a memòria principal. Per tal de reforçar els conceptes introduïts a les classes de teoria, s’imparteixen classes pràctiques en les quals els alumnes realitzen petites simulacions del funcionament dels subsistemes estudiats.

Competències
Codi  
A2 Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de decisions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer diferents metodologies de disseny del subsistema de procés d'un computador. A2
A5
A7
A10
B14
Analitzar i dissenyar un processador microprogramat. A2
A5
A7
A9
A10
B2
B5
B9
B12
B14
Comprendre els principis de funcionament dels processadors segmentats. A2
A5
A7
Dissenyar el camí de dades d'un processador segmentat. A2
A5
A10
B2
B5
B9
B12
B14
Conèixer diversos tipus de memòries i les seves característiques generals. A2
A5
A7
A10
Comprendre el concepte de jerarquia de memòries. A2
A5
A7
A10
Analitzar els algorismes i mètodes de les memòries caché. A2
A5
A7
A10
B2
B5
B14
Conèixer els mètodes d'avaluació dels computadors. A2
A5
A7
A10

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Rendiment dels computadors. Necessitat d'avaluar el rendiment dels computadors. Mètodes d’avaluació dels computadors. Arquitectures per millorar el rendiment. RISC vs CISC.

Tema 2: Subsistema de procés: microprogramació Unitat de control cablejada vs microprogramada. Màquina pedagògica de Tanenbaum.
Tema 3: Subsistema de procés: processadors segmentats Tècniques de la segmentació. Camí de dades del processador segmentat. Evolució: processadors superescalars.
Tema 4: Subsistema de memòria Classificació i tecnologia de memòries. Memòria caché: localització, característiques, requeriments, rendiment. Memòries d'accés paral·lel.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
19 19 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 0 15
Treballs
0 22.5 22.5
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
8 0 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, continguts, metodologia docent, bibliografia i avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col·lecció d’exàmens.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització pràctica de simuladors relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Treballs Realització autònoma en grups de dos estudiants d'un treball pràctic per a cada tema de l'assignatura. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Consultes/Tutories: Resolució de dubtes teòrics i pràctics. Correcció de problemes i exercicis. Revisió d’exàmens.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització autònoma en grups d'un treball pràctic per a cada tema de l'assignatura. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor. 30%
Proves de desenvolupament Resolució de problemes relacionats amb els conceptes teòrics. Inclou 2 proves de la part de teoria i 2 proves de la part de pràctiques. 70%
Altres

L'evaluació de la segona convocatoria es realitzarà mitjançant un examen únic i l'entrega dels treballs requerits a la part de pràctiques.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Hennessy; Patterson, Computer Architecture: a quantitative approach, 3ª edició; Morgan Kaufmann, 2003
Angulo, J.M; García, J.; Angulo, I, Fundamentos y Estructura de Computadores, Thomson, 2003
Tanenbaum, A.S, Structured Computer Organization, Prentice Hall, 1999

Complementària Patterson; Hennessy, Computer Organisation and Design: the hardware/software interface, 3ª edició; Morgan Kaufmann, 2004
Stallings, W, Organización y Arquitectura de Computadores, 5ª edició; Prentice Hall, 2000

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SISTEMES OPERATIUS/17071105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SISTEMES AMB MICROPROCESSADORS/17081105
INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES OPERATIUS/17081003

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17071110
COMPUTADORS/17071012
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent