DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SISTEMES AMB MICROPROCESSADORS Codi 17081105
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MILLAN MARCO, PEDRO
Adreça electrònica pere.millan@urv.cat
Professors/es
MILLAN MARCO, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant Entendre com funcionen i s'utilitzen els sistemes amb microprocessador (o sistemes programats). Aprendre a realitzar dissenys de SMP complets (circuit i programa).

Competències
Codi  
A2 Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A14 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l'enginyeria informàtica.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
A18 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes de temps real.
A20 Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B10 Capacitat de lideratge.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
B15 Gestió del coneixement.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les aplicacions i els components dels SMP. A5
A7
A10
B1
B3
B4
B9
B14
B15
C1
C5
Dissenyar SMP a mida per a aplicacions reals (supervisió i control de sistemes). A2
A5
A7
A9
A10
A12
A14
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C5
Treballar en equip. B5
B9
B10
B12
Analitzar i resoldre problemes, mitjançant SMP. A2
A5
A7
A10
A12
A14
A18
B2
B3
B4
B12
B14
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Sistemes digitals i sistemes analògics. Evolució tecnològica. Sistemes lògics i sistemes seqüencials. Sistemes cablejats i sistemes basats en processadors. Aplicacions dels sistemes basats en processadors. Famílies de circuits integrats lògics.
Estructura d'un sistema amb processador Microcomputador, processador i unitat funcional. Unitat funcional. Processador. Rellotge. Sistema d'iniciació. Memòria. Mapa d'adreces. Interfícies d'entrada i sortida.
Sistema d'entrada i sortida Conceptes bàsics. Entrada digital. Sortida digital. Interficie d'E/S digital. Mesures de temps i d'esdeveniments. Sortida paral·lela. E/S sèrie. E/S analògica.
Microcomputadors Motivació. Estructura. Avantatges i inconvenients. Exemples. Desenvolupament i test.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 6 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 12 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 24 36
Estudis previs
0 5 5
Fòrums de discussió
0 2 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
0.5 3 3.5
Proves de Desenvolupament
6 18 24
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació. Repàs de coneixements previs.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals. La resolució dels exercicis es farà sobre la pissarra, preferentment per part dels alumnes (guiats pel professor).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Desenvolupament, en vàries fases, d'un programa de supervisió i control d'un sistema físic real (velocitat d'un motor de corrent continu).
Estudis previs Anàlisi de documentació i preparació prèvia de les sessions de laboratori.
Fòrums de discussió Participació en forums de discussió al campus virtual.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i resolució d'exàmens d'altres anys.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació i implicació en la resolució de problemes a l'aula. Component de "Participació" (10 %)
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Participar i implicar-se en el desenvolupament en grup de la pràctica. Component de "Participació" (10 %)
Estudis previs Realització de l'estudi previ de les sessions de laboratori que ho requereixin. Requisit per poder accedir al laboratori.
Fòrums de discussió Participació i implicació en els temes de debat que es proposin al campus virtual. Component de "Participació" (10 %)
Proves objectives de tipus test Avaluació dels conceptes bàsics de l'assignatura. Es realitzaran 2 tests davant d'ordinador (questionaris Moodle). Els 2 tests tenen el mateix pes a la nota final (10%). 20 %
Proves de Desenvolupament Resolució durant el curs de 3 exercicis, un de cada etapa de desenvolupament d'un SMP:
1) Anàlisi preliminar (10 %)
2) Disseny hardware (10 %)
3) Programa de control (15 %)
Avaluació entre companys.
35 %
Proves pràctiques Resolució en grup (2 o 3 alumnes) d'una pràctica amb 3 fases:
- interfície amb l'usuari (15 %),
- mesura de velocitat (10 %),
- control automàtic de potència (10 %).
Defensa oral (entrevista): s'avaluarà el codi desenvolupat, la documentació/informe i el nivell de coneixement d'un dels alumnes del grup (es tria per sorteig un alumne per respondre les preguntes, però la nota és per a tots els components del grup).
Es penalitza el lliurament fora de termini o funcionant amb simulador.
35 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris anteriors s'apliquen a la 1a convocatòria (avaluació continuada). En 2a convocatòria s'avalua: - Examen escrit (teoria + problemes): 20 % + 35 % - Codi+informe+entrevista pràctica: 35 % - Participació i implicació: 10 %


Fonts d'informació

Bàsica Catsoulis, J., Designing embedded hardware, 2nd Ed, O'Reilly, 2005
Kleitz, William, Digital and Microprocessor Fundamentals: Theory and Applications, 4th Ed, Prentice Hall, 2003
Angulo, J.M.; Romero, S.; Angulo, I., Diseño práctico con microcontroladores para todos, Thomson, 2004
Ball, S.R., Embedded microprocessor systems real world design, Newnes, 2002
Wilmshurst, Tim, Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications, Elsevier, 2007

Complementària Ball, Stuart R., Analog interfacing to embedded microprocessors: real world design, Newnes, 2004
Peatman, John B., Design with PIC microcontrollers, Prentice Hall, 1998
Valvano, Jonathan W., Embedded microcomputer systems real time interfacing, Brooks/Cole, 2000
Floyd, T.L., Fundamentos de sistemas digitales, Prentice-Hall, 2006
Angulo Usategui, José María, Microcontroladores "PIC" diseño práctico de aplicaciones, 2ª parte, Mc Graw-Hill, 2006
Tavernier, C., Microcontroladores de 4 y 8 bits, Paraninfo, 1997
Tocci, Ronald J., Sistemas digitales principios y aplicaciones, Pearson Educacion, 2003

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MICROCOMPUTADORS/17081209
PERIFÈRICS/17081102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II/17081103

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SISTEMES DIGITALS/17081111
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17081011
COMPUTADORS/17081010
 
Altres comentaris
No s'adopta un punt de vista només teòric o conceptual, sinó que s'estudien els sistemes i les solucions que es prenen en problemes reals.