DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ARQUITECTURA DE COMPUTADORS Codi 17081210
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
ALIAGAS CASTELL, CARLES
Adreça electrònica carles.aliagas@urv.cat
Professors/es
ALIAGAS CASTELL, CARLES
Web http://deim.urv.net/~aliagas/ac/welcome.html
Descripció general i informació rellevant Descripció de les tècniques utilitzades per augmentar la velocitat de càlcul dels computadors, així com la seva estructura general i la relació amb els llenguatges i algorismes que executen

Competències
Codi  
A1 Dominar l'anàlisi estadística.
A2 Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A13 Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Planificació i organització.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la implementació dels processadors actuals. A2
A5
A7
B1
B3
B14
C1
Conèixer el procés evolutiu de millora de rendiment en els processadors A1
A2
A5
A7
B1
B3
B4
B14
C1
Utilitzar i programar a baix nivell optimitzant el codi per a una implementació en concret A2
A5
A7
A9
A10
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
C1
C2
C5
Fer estudis modelitzant/simulant el comportament de processadors A1
A2
A5
A7
A9
A10
A13
A17
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
C1
C2
C5
Poder escollir el processador que millor s'adapti a unes necessitats en concret. (Corol·lari: poder escollir entre AMD i Intel amb criteri). A2
A5
A7
A9
A10
A12
B1
B3
B4
B6
B9
B11
B12
B13
B14
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Presentació de l'assignatura. Recopilació de conceptes. Avaluació de rendiment
Processadors segmentats Unitats aritmètiques segmentades. Processadors segmentats linials. Processadors amb execució fora d'ordre. Processadors superescalars. Processadors multithreading. Optimització del codi per part dels compiladors: reordemanció, unrolling i sotfware pipelining.
Jerarquia de memòria Disseny, Millora del temps mig d'accés. Utilització òptima per parts dels algorismes.
Arquitectures avançades Processadors vectorials: SIMD, vectorització d'algorismes.
Processadors paral·lels: MIMD, paral·lelització d'algorismes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 26 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 7 14
Pràctiques a laboratoris
7 28 35
Debats
2 2 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, objectius i mètode d'avaluació
Sessió Magistral Classes on es van mostrant els diferents conceptes de manera incremental, Intentant justificar cada cop la necessitat del nou mètode/implementació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre exercicis de la col·lecció de problemes on es comprovin l'aprenentatge dels mètodes explicats a les classes.
Pràctiques a laboratoris Veure les eines necessàries per a poder dessenvolupar les pràctiques/treballs externs ambèxit. Fer un seguiment del treballs externs.
Debats Es fa una mena de debat entre dos "supossats" experts en processadors on exposarant de manera "partidista" les qualitats de dos processadors concrets. L'alumne ha de participar fer preguntes i questionant la veracitat de les afirmacions per a poder escollir amb criteri un dels dos processadors. S'avalua la capicitat de discernir entre aquestes dues alternatives.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
En qualsevol cas l'atenció personalitzada pretén aclarir aquells dubtes que li han sorgit a l'alumne en qualsevol de les tasques que s'han anat realitzant durant el curs. S'aconsella que vinguin a consultes havent-se estudiat el cas en conflicte i portant alternatives de solució (en cas d'exercicis) i posibles respostes (en cas de dubtes teòrics), i així es podrà analitzar què o quina acció ha provocat el dubte i es podrà rectificar la font d'error.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Com a resultat del debat: L'alumne ha de presentar un informe on es decanti per una de les dues opcions, explicant amb criteri els motius de la seva elecció. 10%
Proves de desenvolupament Prova d'estudi del comportament d'un processador al executar un codi assamblador. Incorpora pràcticament tots els conceptes estudiats a classe. 30%
Proves objectives de preguntes curtes Durant el curs s'aniran realitzant una serie de proves (dues) que contrastaran l'aprenentatge teòric dels coneixements adquirits a classe. 20%
Proves pràctiques Es ralitzen dues pràctiques:
- Estudi o implementació d'un simulador de processadors.
- Estudi i utilització dels diferents nivells d'optimització dels compiladors a l'hora de generar codi assamblador
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J.L.Hennessy i D.A.Patterson, Computer Architecture: a Quantitative Approach 3th ed., Morgan Kaufmann, 2004

Complementària Kain, R.Y., Advanced Computer Architecture: A system Design Approach, Prentice Hall, 1996
Hwang, Advanced Computer Architecture: Parallelism, Scalability, Programmability, McGraw-Hill, 1993
Cragon, Harvey, Computer Architecture and Implementation, Cambridge, 2000
Silc,J.; Robic, B; Ungerer T., Processor Architecture, Springer, 1999

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II/17081103
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17081011
COMPUTADORS/17081010
 
Altres comentaris
En continuen el temari: assignatgure de segon cicle d'informàtica, EI: -ARQUITECTURES PARAL·LELES -ARQUITECTURES ESPECIALS -ARQUITECTURES AVANÇADES
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent