DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FONAMENTS D'INFORMÀTICA Codi 17091005
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SANCHEZ ARTIGAS, MARC
Adreça electrònica susana.alvarez@urv.cat
marc.sanchez@urv.cat
Professors/es
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
SANCHEZ ARTIGAS, MARC
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Iniciar l’alumne en la programació d’algorismes, de manera que aquests es puguin aplicar per a solucionar problemes que se li plantejaran tant en d’altres assignatures de la carrera com en la seva vida professional. L’alumne coneixerà els mètodes i tècniques bàsics de la programació en llenguatge C, fent èmfasi en les eines que li resultaran més profitoses.

Competències
Codi  
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica.
A10 Dissenyar i implementar Sw i Hw per sistemes electrónics.
A13 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B10 Capacitat de lideratge.
B11 Planificar i organitzar.
B12 Motivació per la qualitat.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir les tècniques bàsiques de disseny de programes d'ordinador que els seran útils a la seva carrera professional. A5
A10
A13
B1
B2
B3
B9
Implementar algorismes en llenguatge de programació C. A10
B12
Enregistrar i llegir informació en fitxers des d'un programa en C. A10
Avaluar el bon funcionament del programa, d'acord amb unes especificacions prèvies. B3
B12
Planificar un treball en equip. B5
B10
B11
Documentar els treballs realitzats amb uns mínims de correctesa C1
C2
C5
Conèixer una visió general dels sistemes informàtics aplicats al seu entorn professional A13

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció a la programació. Exemple de programa en C.
Tipus i estructures Tipus de dades bàsics. Entrada i sortida d'informació. Vectors i taules. Bucles i condicionals. Cerca i recorregut. Tipus de dades estructurats.
Rutines Funcions i accions. Pas de paràmetres.
Conceptes avançats Manegament de memòria. Treball amb fitxers. Treball amb strings. Treball amb nombres i matemàtiques. Altres rutines. Ordenació de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
29 14.5 43.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 12 24
Estudis previs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14.5 43.5 58
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
3 3 6
Proves orals
0.5 3 3.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes inicials teóriques i pràctiques d'introducció a l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició de la matèria teòrica i il·lustració amb exemples.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes relacionats amb els conceptes presentats a les classes magistrals.
Estudis previs Anàlisi de la documentació de pràctiques i realització del disseny previ.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Implementació sobre ordinador i prova de les propostes detallades a la documentació de practiques en base a l’estudi previ realitzat.
Resolució de problemes, exercicis Resolució voluntària de problemes sobre els conceptes presentats a les classes magistrals, com a eina d’estudi d’aquests conceptes.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Estudis previs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Horaris flexibles de consultes i seguiment individual de l'alumne a classe de problemes i classe de laboratoris.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Proves durant les classes de problemes: implementació de programes en C i pseudocodi dels continguts de l’assignatura. Es necessari aprovar la part teòrica per poder fer mitja amb la part pràctica. 50
Proves orals Entrevistes sobre la realització de treballs pràctics: disseny previ, implementació i proves. Es necessari aprovar la part pràctica per poder fer mitja amb la part teòrica. 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Professors FI, Documentació pròpia de l’assignatura FI, URV, 2006

Complementària Byron Gottfried, Prgramación en C (Schaum), Mc Graw Hill, 2005
García Caballeira, F, Problemas resueltos de programación en lenguaje C, Thompson, 2002
Joyanes Aguilar, L.; Zahonero Martínez, I, Programación en C, Mc Graw Hill, 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent