Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria. |
A3 |
Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica per a complir les especificacions requerides. |
A5 |
Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica. |
A6 |
Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B11 |
Planificar i organitzar. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el funcionament i les característiques tècniques dels principals components electrònics |
A1 A3
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Conèixer els models circuitals PSPICE dels components i dispositius electrònics. |
A1 A5
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Conèixer les aplicacions més comunes dels components electrònics. |
A1 A3 A6
|
B1 B3 B4
|
|
Analitzar circuits senzills amb components electrònics. |
A1 A3 A5
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Aplicar els models PSPICE dels dispositius a l'anàlisi de circuits més complexes. |
A1 A3 A5
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Treballar col·laborativament en problemes de tecnologia electrònica I. |
|
B1 B2 B3 B5 B11
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció als semiconductors (3h): |
Classificació dels materials. Materials conductors, semiconductors i aïllamts. Model de bandes d’energia i model d'enllaços. Portadors. Semiconductors intrínsecs i extrínsecs. Mecanismes de transport de càrrega. Generació i recombinació. |
El díode (10h): |
Principi de funcionament. Unió PN, conceptes bàsics. Díode ideal i real. Models simplificats. Díode Zener. Capacitats d'una unió PN. Models circuitals amb PSPICE. Resolució de circuits amb díodes. Aplicacions: rectificadors, retalladors, limitadors, estabilitzadors. |
El Transistor bipolar de junció (BJT) (12 h): |
Típus i principi de funcionament. Models d'Ebers-Moll d'injecció i de transport. Corbes característiques. Capacitats. Resolució de circuits. Obtenció de punts de treball. Models de petit senyal (pi i h). Models PSPICE. Circuits amplificadors amb bipolars. Guany de tensió, impedància d'entrada i de sortida. |
Dispositius d’efecte de camp (FET) (9h): |
Típus i principis de funcionament. Corbes característiques. Dispositius reals. MOSFETs de buidament. El JFET. Resolució de circuits amb aquests dispositius. Capacitats paràssites. Obtenció de punts de treball. Models de petit senyal. Aplicacions senzilles: amplificadors, portes lògiques,.... Models PSPICE. |
Fabricació de dispositius i circuits integrats (2h.) |
Obtenció del silici. Oxidació tèrmica. Fotolitografia. Introducció de dopants: difusió i implantació iònica. Creixement i deposició de capes. Muntatgfe i encapsulat del xip. Estructura i fabricació de tecnologies amb BJT i amb MOSFET. |
Components passius (4 h): |
Resistors: tipus i característiques. Resistors variables. Condensadors: tipus i característiques. Inductàncies: tipus i característiques. Models circuitals. |
Conductors Connectors i Circuits Impresos (3h): |
Conductors i aïllants elementals. Fils i cables. Soldadura. Connectors i commutadors. Nocions bàsiques sobre plaques de circuit imprès. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
25 |
25 |
Metodologies integrades |
|
11 |
0 |
11 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, objectius, metodologia, sistemes d'avaluació etc... |
Sessió Magistral |
Exposició de la part teòrica i conceptual de l'assignatura, posant exemples pràctics quan convingui. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació raonada per part del professor i discussió per part de tothom, del mètodes de resolució de problemes típus de l'assignatura. Hi haurà un total de N sessions de presentació, una per a cada blocs de problemes en que es basarà la metodologia següent. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució per part de l'alumne, individualment i per grups de treball, de N blocs problemes tipus proposats pel professor.
L'objectiu d'això és doble:
1. Que l'alumne s'entreni a fer problemes tipus que després li seran demanats a una prova de problemes al final de l'assignatura.
2. A més, com que aquesta resolució es farà en grups de 3 persones (en la mesura dels possible estables durant el curs) l'alumne s'haurà d'habituar a treballar en grup i a col·laborar per a resoldre problemes.
La realització amb èxit i dins del plaços prefixats d'un percentatge suficient d'aquests problemes es considerararà condició necessària per tal que els 4 membres de cada grup puguin superar l'assignatura.
Consulteu més detalls sobre això a l'apartat d'avaluació. |
Metodologies integrades |
Disseny i realització per simulació PSPICE d'un circuit útil fet amb els components electrònics donats durant el curs. Els més atrevits fins i tot el podran realitzar físicament usant els mètodes tecnològics apresos. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Metodologies integrades |
|
Descripció |
El professor mostrarà una actitud d'atenció individualitzada a aquell alumne o grup que així li demani.
Per altra banda també procurarà conèixer les problemàtiques internes de cada grup de treball per mitjà de les avaluacions continuades i d'entrevistes a alguns dels seus membres.
Si com a conseqüència d'això es detecta que algun grup no funciona del tot bé i, per tant, en poden sortir perjudicats alguns dels seus membres, el professor pot proposar la reconfiguració de grups.
A nivell global el professor farà una enquesta a mig curs per tal d'avaluar la marxa de l'assignatura i l'opinió de l'alumnat.
El resultat d'aquestes accions d'atenció i d'avaluació podria implicar canvis en el sistema amb l'objectiu de millorar-lo. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Durant el curs, i en col·laboració entre els seus membres, els grups hauran d'anar fent tots els problemes proposats de l'assignatura, distribuïts en N blocs.
El professor prestàrà l'ajuda convenient si el grup així li planteja en sessions de tutoria.
Per això, el grup, a través del seu representant rotatori, haurà d'assistir obligatòriament a les diferents sessions de revisió de cadascú dels N blocs de problemes, tot entregant els que el professor li demani.
De la correcció d'aquests problemes, de l'actitud i de la competència del grup se n'extreu la nota de cada bloc.
L'actitud serà mesurada pel professor a través d'entrevistes personals i de l'observació dels representants que assisteixen a les sessions de revisió.
El resum de totes aquestes avaluacions implica un 10% de la nota final de l'assignatura.
No obstant això, la NO SUPERACIÓ DE + D'UN 30 %DELS BLOCS DE PROBLEMES IMPLICA UN SUSPENS GLOBAL AUTOMÀTIC DE TOTS ELS MEMBRES DEL GRUP, almenys en 1ª convocatòria. |
10 |
Metodologies integrades |
Disseny i realització per simulació PSPICE d'un circuit útil fet amb els components electrònics donats durant el curs. Els més atrevits fins i tot el podran realitzar físicament usant els mètodes tecnològics apresos. |
20 |
Proves objectives de preguntes curtes |
3 proves distribuïdes al llarg del curs, sobre contingut teòric de l'assignatura i aplicació a senzills casos pràctics. El promig d'aquestes proves ha de sortir qualificat amb una nota mínima de 4. |
30 |
Proves pràctiques |
Problemes llargs a resoldre per l'alumne en una única prova final. Aquesta prova ha de sortir qualificada amb una nota mínima de 4. |
40 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Durant el quatrimestre, l'assignatura es basarà en part en metodologies d'avaluació continuada, per la qual cosa l'alumne o bé el grup del qual forma part, hauràn d'anar resolent pel seu compte aquells casos teòrics i pràctics que se'ls encomanin (exemple, problemes, dissenys de circuits etc.). La consulta amb el professor (tutories) pot ser vital en aquestes activitats. Aquells alumnes i grups que no realitzin amb èxit aquestes tasques i que a més no les consultin amb el professor, es considerarà que no fan l'esforç suficient per a aprofitar l'assignatura en tant que avaluació contínuada. Això implicarà automàticament l'extinció de la possibilitat d'aprovar l'assignatura en primera convocatòria. En segona convocatòria, en canvi, es realitzaran proves úniques finals, de les dues parts de l'assignatura (problemes i teoria). |
Bàsica |
Prat, L. et al., Circuitos y dispositivos electrónicos. Fundamentos de electrónica, UPC, 0
Roger Cabré Rodon, Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, Cossetània edicions, 2004
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ELECTRÒNICA ANALÒGICA/17091008 | ELECTRÒNICA DE POTÈNCIA/17091009 | INSTRUMENTACIÓ ELECTRÒNICA/17091012 | TECNOLOGIA ELECTRÒNICA II/17091017 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TEORIA DE CIRCUITS II/17091018 | INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DIGITALS/17091104 | LABORATORI DE TECNOLOGIA ELECTRÒNICA I TEORIA DE CIRCUITS/17091102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÀLGEBRA/17091002 | TEORIA DE CIRCUITS I/17091103 | CÀLCUL/17091003 | FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/17091001 |
|
|
Altres comentaris |
Important que l'alumne segueixi constantment per mitjà d'estudi individual l'assignatura, faci individualment i per grups totes les feines recomanades (problemes, testos, qüestions) i consulti els dubtes que li sogeixin esporàdicament al professor sense deixar passar massa temps. |
|