DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA DE CIRCUITS I Codi 17091103
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 4.5 0 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
PALLARES MARZAL, JOSEP
Adreça electrònica josep.pallares@urv.cat
Professors/es
PALLARES MARZAL, JOSEP
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Estudi de les variables circuitals bàsiques. Coneixement de definicions i convenis elementals. Caracterització dels components. Lleis de Kirchhoff. Resolució de circuits resistius bàsics. Anàlisi i resolució sistemàtica de circuits resistius. Anàlisi i resolució de circuits amb amplificadors operacionals. Disseny de circuits senzills.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica per a complir les especificacions requerides.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica.
A10 Dissenyar i implementar Sw i Hw per sistemes electrónics.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B11 Planificar i organitzar.
B13 Presa de decisions.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments de la Teoria de Circuits com a llenguatge de partida comú. A1
A3
A5
A10
B1
B2
B3
B4
B7
C5
Comprendre el concepte de circuit lineal i invariant com a model de paràmetres concentrats dels sistemes elèctrics. A1
B1
B2
B3
B4
Identificar les limitacions i màrgens de validesa dels models proposats pels elements reals. A1
B1
B2
B3
B4
Analitzar circuits resistius de forma elemental, utilitzant el principi d'equivalència en la seva simplificació. A1
B1
B2
B3
B4
C2
Conèixer els conceptes bàsics de Topologia i els métodes d'anàlisi sistemàtica que s'en deriven. A1
B1
B2
B3
B4
Comprendre aspectes fonamentals de la Teoria de Xarxes: Dualitat, Thevenin-Norton, màxima tranferència de potència. A1
B1
B2
B3
B4
Aplicar els métodes d'anàlisi sistemàtica de nodes i malles amb les eines de simplificació proporcionades per la Teoria de Xarxes. A1
B1
B2
B3
B4
C2
Utilitzar una sistemàtica d'anàlisi pels circuits lineals amb amplificadors operacionals ideals. A1
B1
B2
B3
B4
Dissenyar circuits senzills a partir d'elements com: fonts reals, amplificadors operacionals, etc. modelats com elements lineals ideals. A1
A3
A5
A10
B1
B2
B3
B4
Treballar de manera analítica, crítica i continuada. B1
B2
B3
B4
B5
B11
B13
C2
Planificar el seu treball personal. B1
B2
B3
B4
B5
B11
B13
C2
Prendre consciència d'algunes de les implicacions de ser enginyer tècnic industrial en electrònica industrial (primera assignatura especifica d'electrònica). B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B13
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Presentació assignatura, eina moodle, bibliografia, guia docent.
Fonaments de teoria de circuits Relació entre la teoria de camps electromagnètics i la teoria de circuits elèctrics. Model de paràmetres concentrats. Lleis de Kirchoff. Elements bàsics d'un circuit.
Anàlisi elemental i disseny de circuits Bipols equivalents. Transformacions i tècniques de simplificació de circuits. Teorema de Thèvenin. Teorema de màxima transferència de potència. Introducció a l’anàlisi de circuits amb amplificadors operacionals. Disseny de circuits senzills.
Anàlisi sistemàtica de circuits Transformacions topològiques. Mètodes sistemàtics d’anàlisi de circuits. Anàlisi de circuits mitjançant els mètodes de les tensions de node i dels corrents de malla.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 20 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 8 24
Resolució de problemes, exercicis
0 19.5 19.5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
Proves pràctiques
3 12 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura el primer dia de classe
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics, utilitzant diferents tècniques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada concepte teòric va seguit de diversos problemes d’aplicació amb dificultat progressiva. Cap al final dels temes i del curs es resolen a la pissarra problemes de les llistes proposades pel professor o a demanda dels alumnes.
Resolució de problemes, exercicis Utilitzant el moodle es proposen llistes de problemes variats que els alumnes han de lliurar per a la seva correcció i avaluació. Hi ha terminis de lliurament i es comenten individualment o en grup els errors més habituals comesos.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
L'alumnat pot demanar la resolució d'exercicis concrets i que prèviament hagi intentat fer individual o colectivament. Es pot fer a la classe de problemes, a les hores de consulta o mitjançant el Campus Virtual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avalua la participació i l’interès dels alumnes en proposar problemes i sortir voluntàriament a la pissarra per intentar-los resoldre. Donat l'elevat nombre d'alumnes previst no tots poden ser avaluats. Fins un 10% addicional a afegir a la resta d’avaluacions
Resolució de problemes, exercicis No presencial. S’avalua la resolució de diferents proves proposades via moodle i distribuïdes durant tot el quatrimestre. 40%
Atenció personalitzada Permet tenir informació individualitzada sobre el progrés d'alumnes que en facin ús. S'avalua conjuntament amb la participació activa a les classes. Fins un 10% addicional a afegir a la resta d’avaluacions
Proves objectives de tipus test Presencials, tipus test de resposta única i opció múltiple. Normalment deu preguntes amb quatre respostes possibles. Previstes dues proves (1 h cadascuna): una parcial, al final del segon tema, i una final, la darrera setmana lectiva 10% (parcial) + 15 % (final)
Proves pràctiques Presencials, diversos problemes d’anàlisi i disseny de circuits amb apartats múltiples. Prevista una prova la darrera setmana lectiva (2 h) 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s'avalua amb una prova única, que pot constar de test i/o problemes d'anàlisi i disseny. No es tindrà en compte el resultat de la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Pallarès, J., Web de l'assignatura, Moodle, Campus Virtual, cada curs
Carlson, A.B., Circuitos: ingeniería, conceptos y análisis de circuitos eléctricos lineales, Paranimfo-Thomson learning, 2001
Irwin, J.D., Análisis Básico de Circuitos en Ingeniería, 6 ed, Limusa-Wiley, 2003
Edminister, J.A. Nahvi, M., Circuitos Eléctricos. Serie Schaum, 3 ed, McGraw-Hill, 1997

Complementària Salcedo, J.M. López, J., Análisis de circuitos eléctricos lineales. Problemas resueltos, Addison Wesley, 1995
Nilsson, J.W.; Riedel, S.A., Circuitos Eléctricos (7ed), Pearson Educación, 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DE CIRCUITS II/17091018
LABORATORI DE TECNOLOGIA ELECTRÒNICA I TEORIA DE CIRCUITS/17091102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ÀLGEBRA/17091002
CÀLCUL/17091003
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/17091001

 
Altres comentaris
Imprescindible: cursar Teoria de Circuits I amb aprofitament per les assignatures que en continuen el temari. Important: agrupar-se per estudiar i fer problemes.