DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DIGITALS Codi 17091104
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
Adreça electrònica nicolau.canyellas@urv.cat
Professors/es
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
Web http://http://www.etse.urv.net/DEEEA/
Descripció general i informació rellevant 1. Analitzar i dissenyar circuits lògics combinacionals. 2. Analitzar i dissenyar circuits lògics seqüencials. 3. Conèixer les alternatives de disseny en circuits digitals. 4. Conèixer les eines informàtiques utilitzades en disseny digital.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica per a complir les especificacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica en el camp industrial.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A10 Dissenyar i implementar Sw i Hw per sistemes electrónics.
A11 Dissenyar els sistemes de control necessaris en els processos industrials.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B11 Planificar i organitzar.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els diferents components d'un sistema digital bàsic A1
C1
Comprendre el funcionament dels circuits combinacionals i dels seqüencials A1
C1
Analitzar sistemes digitals bàsics A1
B3
B5
C1
Sintetitzar circuits digitals combinacionals bàsics i seqüencials basants en la màquina d'estats A1
A3
A6
A10
A11
B3
B5
Utilitzar una eina CAD d'ajuda al disseny de sistemes digitals A3
A5
A10
B5
C1
C2
Implementar i testejar en el laboratori circuits digitals senzills amb components discrets i programables A3
A5
A10
B3
B5
C1
C2
Entendre i resoldre problemes senzills inherents a l'electrònica digital A1
A3
A4
A5
A6
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B11
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció als sistemes digitals Sistemes electrònics. Sistemes digitals combinacionals vs. Seqüencials. Breu història de l'electrònica digital.
Sistemes de numeració i codis binaris Sistemes de codificació binaris, octal i hexadecimal. Aritmètica binària i bcd. Representació de nombres en coma flotant. Codis per a la detecció/correcció d' errors.
Lògica combinacional Circuits amb interruptors. Formes de representació d'una funció digital. Funcions de varies variables. Portes lògiques. Composició de funcions. Àlgebra de boole. Teoremes fonamentals. Formes canòniques. Funcions incompletament especificades. Minimització de funcions. Mètode de karnaugh. Atzars en circuits combinacionals.
Blocs combinacionals Blocs bàsics: descodificadors i multiplexors. Codificadors i demultiplexors. Disseny amb descodificadors i multiplexors. Dispositius lògics programables. Disseny amb rom. Blocs aritmètics.
Sistemes sequencials Definicions. Especificació basada en l'estat. Diagrames d'estat. Màquina d'estats finits. Forma canònica d'un sistema seqüencial (mealy i moore). Sistemes seqüencials síncrons i asíncrons. Comportament temporal d'un sss. Rellotge i sincronització.

Elements de memòria unitaris Definició i caracterització de biestables. Biestables tipus sr, jk, t i d. Implementació d'un biestable.

Mètode general d'anàlisi i síntesi d'un SSS Mètode general d'anàlisi de SSS. Mètode general de síntesi de SSS. Minimització d'estats. Exemples.

Mòduls sequencials Registres d'estat i de desplaçament. Disseny amb registres de desplaçament. Comptadors. Disseny amb estructures programables.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 13 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis
0 13 13
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Funcionament del curs: organització, grups de pràctiques, ...
Sessió Magistral S' utilitzaran per introduir els principals aspectes teòrics i conceptes de l' assignatura. S' intentarà que siguin al màxim participatives.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La resolució de problemes i exercicis a l' aula es durà a terme amb grups més reduïts d' estudiants. Es podran establir grups de treball i també la realització d' exercicis per part d' estudiants a la pissarra.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques de laboratori es realitzaran en grups reduïts d' estudiants. En funció dels grups que s'activin, les pràctiques poden ser individuals o be en parelles. Cada pràctica consta d'un estudi previ desenvolupat a casa i de la realització de la pràctica al laboratori.
Resolució de problemes, exercicis Periòdicament es recomanarà als estudiants que resolguin problemes, exercicis i tests de forma no presencial.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Descripció
El professor supervisa personalment els coneixements adquirits i la seva aplicació pràctica

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes entregats i realitzats a les sessions de problemes o durant les dates específiques d'avaluació 30
Pràctiques a laboratoris Valoració dels estudis previs i desenvolupament de les pràctiques 25
Resolució de problemes, exercicis Problemes resolts per l' estudiant fora de l' aula 10
Proves objectives de tipus test Valoració de l' aprenentatge de l' estudiant en el conjunt de la seva activitat 35
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Alcubilla, R.; Pons, J.; Bardes, D., Diseño digital: una perspectiva VLSI-CMOS, , Edicions UPC
Mandado, E.; Alvarez L., Dispositivos lógicos programables, 2000, Prentice-Hall
Cañellas, N., Transparències de l¡assignatura, , MOODLE URV

Complementària Tocci, Ronald J., Sistemas Digitales. Principios y aplicaciones, 2002, Thomson

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ELECTRÒNICA DIGITAL I/17091010