DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ELECTRÒNICA DIGITAL II Codi 17091106
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
RAMÍREZ FALO, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.ramirez@urv.cat
roser.ingles@urv.cat
Professors/es
RAMÍREZ FALO, JOSÉ LUIS
INGLES BORT, ROSER
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Anàlisi i disseny de sistemes basats en microprocessadors.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica per a complir les especificacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica en el camp industrial.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A10 Dissenyar i implementar Sw i Hw per sistemes electrónics.
A11 Dissenyar els sistemes de control necessaris en els processos industrials.
A12 Projectar, construir, explotar i gestionar petites instal·lacions de caire industrial.
A13 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Ser conscient de la utlitat i influencia a la societat del microprocessadors A4
B3
B6
B8
C3
Coneixer l'estructura i elements d'un sistema basat en un microprocessador A1
Comprendre el funcionament d'una unitat de processament bàsica. A3
A6
A10
Programar a baix nivell un microprocessador de 16 bits. A10
A11
Comprendre el funcionament dels dispositius semiconductors de memoria. A3
A6
A10
Comprendre les restriccions que el I/O implica en la programació del microprocessador. A3
A6
A10
A11
Analitzar sistemes basats en microprocessadors. A1
A2
A10
Dissenyar sistemes basats en microcontroladors. A1
A2
A3
A4
A6
A11
A12
A13
Mostrar iniciativa en l'identificació de fallades i errors. A13
B2
B3
B4
Esforçar-se en la resolució de les fallades i el errors. A13
B2
B3
B4

Continguts
Tema Subtema
Introducció Presencia dels microprocessadors a la societat actual. Evolució i historia.Coneixements bàsics i la seva integració dins de l'assignatrua. La màquina senzilla.
Unitat central de procés: 68000 Arquitectura interna. Arquitectura del sistema. Cicles de bus. Conjunt d'instruccions i modes d'adreçament. Processament d'excepcions.
Programació L'entorn assemblador. Estructures de dades. Ús de subrutines.
Memòria Característiques i aplicacions. Tipus de memòria. Circuits afegits. Detecció i correcció de fallades.
Entrada / Sortida Ports. Controladors. Registres de control, d'estat i de dades. Accés directe a memòria (DMA). Comuinicacions. Comunicacions série asíncrones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
26 13 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
13 13 26
Pràctiques a laboratoris
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 2 3
Proves de desenvolupament
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Els alumnes hauran d'escoltar una presentacio, comprendre que/quan/quant treball s'espera d'ells i fer preguntes per resoldre els dubtes que puguin apareixer.
Sessió Magistral Preparació previa de la classe amb el material disponible al moodle de l'assignatura. Assistència a la sessió magistral, amb esperit crític i actitud interactiva. Reflexió i estudi dels conceptes presentats a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització previa de la resolució dels problemes proposats al moodle de l'assignatura. Assistència a classe on plantejarà els dubtes i problemes sorgits durant la resolució dels exercicis, discutint les possibles solucions amb el professor i els companys.
Reflexió i estudi de conceptes, tornar a fer els problemes fins obtenir el resutats ja coneguts en un temps raonable.
Pràctiques a laboratoris Treball independent de cada grup de dues persones. Plantejament de l'algorisme que resoldrà el problema proposat: control d'un módul didàctic (motors, llums, reles, audio, conversors, impressora).Generació del codi, correcció del mateix, simulació amb el programari disponible.
Assitència al laboratori. Prova del codi amb els moduls reals. Discussió amb el professor dels errors detectats, hipótesis sobre el seu origen i possible solució.
Iteració fins aconseguir els resultats desitjats.
Resolució de problemes, exercicis Treball independent i individual de cada alumne. Resolució dels problemes proposats al moodle de l'assignatura. Aquests problemes son complementaris als resolts a la classe de problemes, pero poden plantejarse dubtes a aquestes mateixes classes o a les sesions d'atenció personalitzada.
S'espera que l'alumne superi l'estadi de comprensió de la solució arribant al de sintesi de la mateixa.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Les pràctiques tidran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es preten tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independencia de forma continuada (a mes de l'avaluació de resultats finals). L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareixin a qualsevol de les seves activitats relacionades amb l'assignatura. És molt recomanable, ja que permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preparació previa. Actitud: participació i treball eficient. Esperit critic i criteri. 10%
Pràctiques a laboratoris Metodologia de treball. Independencia. Esperit crìtic i criteri. Resultats obtinguts. Demostració de coneixements i habilitats. 25%
Proves objectives de tipus test 10 preguntes tipus test, amb dues repostes correctes i dues incorrectes. Les respostes correctes marcades sumen 0.5, les incorrectes marcades resten 0.5.
Els enunciats de les preguntes abasten tot el temari teóric i pràctic de l'assignatuar.
20%
Proves de desenvolupament Tres enunciats a resoldre raonadament. El tipus, i forma, dels problemes plantejats coincidirà amb el mostrat a la colecció oferida al moodle.
Es valora especialment el desenvolopament coherent, ben estructurat i raonat.
30%
Proves objectives de preguntes curtes Quatre preguntes curtes i un fragment de codi. Es valora agilitat i correcció de continguts.
Prova intermèdia útil per valorar el desonvolopament del curs.
15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques, el test i la prova de desenvolupament hauran de superar una qualificació de 4, totes elles, per poder aprovar l'assignatura. La nota final, cas d'acomplir-se la condició anterior, serà la mitja de totes les proves ponderada segons la taula. L'assignatura s'aprovarà si aquesta nota final es igual o superior a 5,00.


Fonts d'informació

Bàsica Motorola, M68000 Microprocessors User's Manual, Freesclae semiconductor Inc., 0
Protopapas, D.A., Microcomputer hardware design, Prentice-Hall Intl, 1991
Mimar, Tibet, Programming and designing with the 68000 family, Prentice-Hall Intl, 1991

Complementària Wirth, N., Algoritmos + estructuras de datos = Programas, , 0
Cabestany, J. et alt., Disseny de sistemes digitals amb microprocessadors, Edicions UPC, 0
Clements, A, Microprocessor interfacing and the 68000, peripherals and systems, Wiley, 1998
Tanenbaum, A.S., Organización de computadoras, un enfoque estructurado, Prentice-Hall H.A, 1986
Triebel, W.A., The 68000 and 69020 microprocessors: architecture, software and interfacing techniques, Prentice-Hall Intl, 1991

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECTE DE FI DE CARRERA/17091020
INFORMÀTICA INDUSTRIAL II/17091011
SISTEMES ELECTRÒNICS AMB MICROCONTROLADOR/17091210


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DIGITALS/17091104
ELECTRÒNICA DIGITAL I/17091010
INFORMÀTICA INDUSTRIAL I/17091105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent