DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DISSENY DE CIRCUITS ELECTRÒNICS EN SUPORT PCB Codi 17091211
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
CID PASTOR, ANGEL
Adreça electrònica angel.cid@urv.cat
Professors/es
CID PASTOR, ANGEL
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant - Coneixement d'un Sistema Modular concret i diferent cada any en l'àmbit automàtic i electrònic (RF i emissors, energies renovables, alimentacions, circuits analògics). - Disseny d'un (SEM) Sistema Electrònic Modular - Disseny del PCB d'alguns dels mòduls. - Muntatge pràctic dels diferents mòduls. - Avaluació del seu funcionament.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica per a complir les especificacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica en el camp industrial.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A7 Projectar i implemetar els sistemes de captació de senyals necessaris per monitoritzar processos industrials, processar-los i utilitzar-los de manera eficient pel control d'aquests processos.
A8 Dissenyar els accionaments necessaris per actuar sobre un procés en funció dels sistemes de control implementats.
A9 Concebre, implementar i explotar sistemes d'alimentació pels equipaments electrònics dissenyats.
A10 Dissenyar i implementar Sw i Hw per sistemes electrónics.
A13 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B12 Motivació per la qualitat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assentar coneixements previs de circuits, electrònica analògica, digital i de potència mitjançant una realització experimental. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B9
C2
Aprendre a simular un circuit mitjançant el progama ORCAD-PSPICE, i a dissenyar-ne el layout del circuit imprès fent servir el programa ORCAD-LAYOUT. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B3
C2
Conèixer els processos físico-químics d'el·laboració d'un circuit imprès. A13
B8
Adquirir conneixements pràctics i de laboratori muntant el circuit que ha estat simulat prèviament, i del qual s'han realitzat el layout, i evidentment el circuit imprès. A2
A4
A5
A13
B2
B4
B5
B9
B12
C2

Continguts
Tema Subtema
Bloc Teoria del Sistema Descripció del sistema a desenvolupar, incloent els coneixements teòrics colaterals necessaris no vistos prèviament en d'altes assignatures, si s'escau.
Bloc Eines de CAD: ORCAD Funcionament bàsic de l'orcad com a simulador de sistemes (PSPICE inclòs) i com a software de CAD de circuits impressos (realització de PCB)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
2 2 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
18 45 63
Pràctiques a laboratoris
9 15.75 24.75
Seminaris
4 4 8
Pràctiques a laboratoris
6 10.5 16.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 15 21
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció assignatura
Sessió Magistral Presentació dels circuits a simular electrònicament, dels quals s'haura de fer el layout, muntar-los i verificar-ne el funcionament.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Simulació en ORCAD-PSPICE del circuit a realitzar.
Pràctiques a laboratoris Muntatge de la Placa del circuit imprès que s'ha dissenyat amb el programa per fer layouts.
Seminaris Hi haurà 2 seminaris:

1) Els tècnics de Laboratori del DEEEA ens fan una demostració dels processos químics de revelat dels fotolits i de l'atac del coure en els circuits impressos.

2) Els alumnes faran una presentació POWER-POINT del seu projecte de circuit imprès un cop estigui realitzat, a final de curs.
Pràctiques a laboratoris Verificació del funcionament del circuit imprès muntat.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Disseny del Layout del circuit amb el programa ORCAD-LAYOUT.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
El professor ajuda en tot moment a l’alumne en el seu procés d’aprenentatge

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El professor anirà seguint la realització del layout d'alguns circuits electrònics mitjançant ORCAD fent preguntes claus als alumnes. 10
Pràctiques a laboratoris El professor anirà seguint el desenvolupament del muntatge valorant la qualitat del circuit imprès realitzat. 20
Seminaris Dels seminaris, se n'avalua la segona sessió i consisteix en la presentació POWER-POINT del projecte de circuit imprès. 10
Pràctiques a laboratoris El professor verificarà el correcte funcionament del muntatge realitzat. 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El professor anirà seguint el desenvolupament del disseny de nous símbols i encapsulats Orcad fent preguntes claus als alumnes. 10
Proves pràctiques Hi haurà un examen final on l'alumne realitzarà un layout. 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és neccessari aprovar l'examen individual, fer la presentació POWER-POINT del sistema realitzat (per grup) i que el circuit muntat tingui una presència acceptable (tamany, soldadures, etc) on el funcionament d'aquelles parts que es considerin clau hagi estat verificat (tot allò que fa referència al muntatge per grup).


Fonts d'informació

Bàsica Recasens Bellver, M.A.; González Calabuig, J., Diseño de Circuitos Impresos con "OrCAD Capture y Layout v.9.2", Thomson, 2002
Joan Pere López Veraguas, Compatibilidad electromagnética, Marcombo, 2006

Complementària A. Bueno Martín, A. I. de Soto Gorroño, Desarrollo y construcción de prototipos electrónicos tutoriales OrCAD 10 y LPKF 5 de ayuda al diseño, Marcombo, 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECTE DE FI DE CARRERA/17091020

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ELECTRÒNICA DE POTÈNCIA/17091009

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE CIRCUITS II/17091018
TECNOLOGIA ELECTRÒNICA I/17091016
ELECTRÒNICA ANALÒGICA/17091008
TEORIA DE CIRCUITS I/17091103
LABORATORI DE TECNOLOGIA ELECTRÒNICA I TEORIA DE CIRCUITS/17091102
TECNOLOGIA ELECTRÒNICA II/17091017
ENGINYERIA D'EQUIPS ELECTRÒNICS/17091207
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent