Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de matemàtiques i física a l'enginyería elèctrica. |
A4 |
Identificar, formular i resoldre problemes d'Enginyeria elèctrica en l'àmbit industrial. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autónoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B13 |
Presa de decicions. |
C1 |
Dominar 'expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) amb la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Determinar les mesures de tendència central i qualsevol percentil d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar el recorregut, la desviació mitjana, la variància, la desviació típica i el coeficient de variació d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar probabilitats on es combinen successos dependents i independents. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb variables aleatòries discretes i contínues. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar la funció de probabilitat, la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. discreta. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Completar la funció de densitat d'una v. a. contínua. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. contínua. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Aplicar la desigualtat de Txebixef per fitar la probabilitat d'un succés quan només se sap l'esperança i la variància d'una v. a. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb alguna de les distribucions següents: binomial, Poisson, uniforme discreta, uniforme contínua, exponencial, normal, t de Student, khi-quadrat, F de Fisher. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Usar l'aproximació d'una distribució per una altra quan sigui adient. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar probabilitats quan s'està treballant amb una v. a. que és combinació lineal d'altres. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5 B13
|
C5
|
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5 B13
|
C5
|
Aplicar l'estadístic khi-quadrat per decidir si dues característiques són independents o no i per decidir si dues o més poblacions són homogènies o no. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5 B13
|
C5
|
Determinar si un o diversos factors influeixen sobre una variable resposta. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5 B13
|
C5
|
Determinar la recta, obtinguda per mínims quadrats, que relaciona dues variables a partir de dades mostrals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar el coeficient de correlació, el coeficient de determinació i l'error estàndard d'una regressió lineal. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Construir intervals de predicció per a valors individuals i per a valors esperats. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Determinar els paràmetres de relacions no lineals entre dues variables que es puguin transformar en lineals. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Decidir quina és la funció que millor s'ajusta a unes dades donades. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B5 B13
|
C5
|
Aplicar un paquet estadístic per a la resolució de problemes. |
|
B1
|
C1 C2
|
Tema |
Subtema |
Teoria de la probabilitat. |
Experiments aleatoris. Espai mostral. Successos. Àlgebra de successos. Concepte de probabilitat i propietats. Independència de successos. Probabilitat condicionada. Teorema de la probabilitat total. Teorema de Bayes. |
Introducció a l’anàlisi de dades. |
Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística. Classificació de les variables estadístiques. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques. Agrupació de dades en intervals. Paràmetres de posició. Paràmetres de dispersió. |
Variables aleatòries. |
Concepte de variable aleatòria. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució. Esperança matemàtica. Variància. Desigualtat de Txebixef.
|
Models de distribució de probabilitats. |
Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1). Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor. Convergència a la llei normal: teorema del límit central. Exemples d’aproximació d’algunes distribucions a la distribució normal. Ús de les taules estadístiques.
|
Teoria de l’estimació. |
Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
|
Contrast d’hipòtesis. |
Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
|
Estadística no paramètrica. |
Introducció a l'estadística no paramètrica. La prova khi-quadrat: taules de contingència, coeficient de contingència, prova d’independència. Test d’homogeneïtat. Proves de bondat d’ajustament a una distribució.
|
Anàlisi de la variància. |
Generalitats sobre l’anàlisi de la variància. Disseny d’un factor. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats. Disseny de quadrats llatins.
|
Regressió lineal. |
Model de regressió mostral simple. Estimació dels coeficients de la recta pel mètode dels mínims quadrats. Mesures de bondat d’ajustament. Construcció d’intervals de predicció. Regressió no lineal. Regressió lineal múltiple.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
27 |
54 |
81 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
1 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Àmbits d'aplicació de l'Estadísitica. Introducció. |
Sessió Magistral |
2 hores setmanals. En aula ordinària. Els alumnes tenen a la seva disposició un recull d’apunts de teoria elaborat pels professors de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
2 hores setmanals des de després de vacances de primavera fins final de classes. Resolució de problemes per part del professor o bé per part de l’alumne, guiat pel professor.
Els alumnes han d'utilitzar un dossier de problemes que el professor posa a la seva disposició.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de problemes amb suport informàtic. 2 hores setmanals des de principi de curs fins vacances de primavera. Els alumnes han d'utilitzar un guió de pràctiques que el professor posa a la seva disposició. Totes les pràctiques es gestionen en l'entorn moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Per part de l’alumne, de forma autònoma o bé treballant en grups petits. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Resolució de dubtes que han sortit quan l'alumne intenta resoldre els problemes proposats: cal quedar en hores de permanència al despatx |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es valorarà l’assistència i aprofitament de les pràctiques. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Lliurament de problemes per aprofundir diversos aspectes del temari. |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova parcial de caràcter eliminatori. En horari de classe de teoria. Cal recordar que es posa a disposició dels alumnes, previ a les proves, un recull d'exàmens resolts.
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen final de caràcter síntesi. Si no s’ha superat satisfactòriament la prova parcial es pot recuperar resolent uns problemes corresponents a la part de teoria no superada en el parcial. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Domingo i Ferrer, J., Estadística tècnica. Una introducció constructivista, Universitat Rovira i Virgili, 1998
Peña, D., Estadística: modelos y métodos, Alianza, 1991
Canavos, G., Probabilidad y Estadística, McGraw-Hill, 1988
Fabregat, J., Probabilidad y estadística elemental. Ejercicios resueltos, Edicions UPC, 1991
Walpole, R. E.; Myers, R. H., Probabilidad y Estadística para ingenieros, McGraw-Hill, 1989
|
|
Complementària |
Mateo, J. M., Apunts de teoria d'Estadística, , 0
Cuadras, C. M., Problemas de probabilidades y estadística, PPU, 1992
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
|