DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura MÈTODES ESTADÍSTICS DE L'ENGINYERIA Codi 17101004
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electricitat (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
CUESTA ANDREA, JORGE ANTONIO
Adreça electrònica jordi.cuesta@urv.cat
Professors/es
CUESTA ANDREA, JORGE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a recollir i analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, disseny d’experiments senzills, determinació de models de regressió.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques i física a l'enginyería elèctrica.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'Enginyeria elèctrica en l'àmbit industrial.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autónoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B13 Presa de decicions.
C1 Dominar 'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) amb la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Determinar les mesures de tendència central i qualsevol percentil d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar el recorregut, la desviació mitjana, la variància, la desviació típica i el coeficient de variació d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats on es combinen successos dependents i independents. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb variables aleatòries discretes i contínues. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar la funció de probabilitat, la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. discreta. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Completar la funció de densitat d'una v. a. contínua. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. contínua. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Aplicar la desigualtat de Txebixef per fitar la probabilitat d'un succés quan només se sap l'esperança i la variància d'una v. a. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb alguna de les distribucions següents: binomial, Poisson, uniforme discreta, uniforme contínua, exponencial, normal, t de Student, khi-quadrat, F de Fisher. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Usar l'aproximació d'una distribució per una altra quan sigui adient. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats quan s'està treballant amb una v. a. que és combinació lineal d'altres. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
B13
C5
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
B13
C5
Aplicar l'estadístic khi-quadrat per decidir si dues característiques són independents o no i per decidir si dues o més poblacions són homogènies o no. A1
A4
B2
B3
B4
B5
B13
C5
Determinar si un o diversos factors influeixen sobre una variable resposta. A1
A4
B2
B3
B4
B5
B13
C5
Determinar la recta, obtinguda per mínims quadrats, que relaciona dues variables a partir de dades mostrals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar el coeficient de correlació, el coeficient de determinació i l'error estàndard d'una regressió lineal. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Construir intervals de predicció per a valors individuals i per a valors esperats. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar els paràmetres de relacions no lineals entre dues variables que es puguin transformar en lineals. A1
A4
B2
B3
B4
B5
C5
Decidir quina és la funció que millor s'ajusta a unes dades donades. A1
A4
B2
B3
B4
B5
B13
C5
Aplicar un paquet estadístic per a la resolució de problemes. B1
C1
C2

Continguts
Tema Subtema
Teoria de la probabilitat. Experiments aleatoris. Espai mostral. Successos. Àlgebra de successos. Concepte de probabilitat i propietats. Independència de successos. Probabilitat condicionada. Teorema de la probabilitat total. Teorema de Bayes.
Introducció a l’anàlisi de dades. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística. Classificació de les variables estadístiques. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques. Agrupació de dades en intervals. Paràmetres de posició. Paràmetres de dispersió.
Variables aleatòries. Concepte de variable aleatòria. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució. Esperança matemàtica. Variància. Desigualtat de Txebixef.
Models de distribució de probabilitats. Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1). Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor. Convergència a la llei normal: teorema del límit central. Exemples d’aproximació d’algunes distribucions a la distribució normal. Ús de les taules estadístiques.
Teoria de l’estimació. Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
Contrast d’hipòtesis. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
Estadística no paramètrica. Introducció a l'estadística no paramètrica. La prova khi-quadrat: taules de contingència, coeficient de contingència, prova d’independència. Test d’homogeneïtat. Proves de bondat d’ajustament a una distribució.
Anàlisi de la variància. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància. Disseny d’un factor. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats. Disseny de quadrats llatins.
Regressió lineal. Model de regressió mostral simple. Estimació dels coeficients de la recta pel mètode dels mínims quadrats. Mesures de bondat d’ajustament. Construcció d’intervals de predicció. Regressió no lineal. Regressió lineal múltiple.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
27 54 81
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Àmbits d'aplicació de l'Estadísitica. Introducció.
Sessió Magistral 2 hores setmanals. En aula ordinària. Els alumnes tenen a la seva disposició un recull d’apunts de teoria elaborat pels professors de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 2 hores setmanals des de després de vacances de primavera fins final de classes. Resolució de problemes per part del professor o bé per part de l’alumne, guiat pel professor.
Els alumnes han d'utilitzar un dossier de problemes que el professor posa a la seva disposició.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes amb suport informàtic. 2 hores setmanals des de principi de curs fins vacances de primavera. Els alumnes han d'utilitzar un guió de pràctiques que el professor posa a la seva disposició. Totes les pràctiques es gestionen en l'entorn moodle.
Resolució de problemes, exercicis Per part de l’alumne, de forma autònoma o bé treballant en grups petits.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Resolució de dubtes que han sortit quan l'alumne intenta resoldre els problemes proposats: cal quedar en hores de permanència al despatx

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l’assistència i aprofitament de les pràctiques. 10%
Resolució de problemes, exercicis Lliurament de problemes per aprofundir diversos aspectes del temari. 5%
Proves objectives de preguntes curtes Prova parcial de caràcter eliminatori. En horari de classe de teoria. Cal recordar que es posa a disposició dels alumnes, previ a les proves, un recull d'exàmens resolts.
30%
Proves objectives de preguntes curtes Examen final de caràcter síntesi. Si no s’ha superat satisfactòriament la prova parcial es pot recuperar resolent uns problemes corresponents a la part de teoria no superada en el parcial. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Domingo i Ferrer, J., Estadística tècnica. Una introducció constructivista, Universitat Rovira i Virgili, 1998
Peña, D., Estadística: modelos y métodos, Alianza, 1991
Canavos, G., Probabilidad y Estadística, McGraw-Hill, 1988
Fabregat, J., Probabilidad y estadística elemental. Ejercicios resueltos, Edicions UPC, 1991
Walpole, R. E.; Myers, R. H., Probabilidad y Estadística para ingenieros, McGraw-Hill, 1989

Complementària Mateo, J. M., Apunts de teoria d'Estadística, , 0
Cuadras, C. M., Problemas de probabilidades y estadística, PPU, 1992

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CÀLCUL/17101003