DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES I ORGANITZACIÓ DE LA PRODUCCIÓ Codi 17101005
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electricitat (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RODRÍGUEZ MESEGUER, ALFONSO
ÚRSULA POZO, RAUL
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
Adreça electrònica david.jimenez@urv.cat
raul.ursula@urv.cat
alfonso.rodriguez@urv.cat
ferran.figueras@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
ÚRSULA POZO, RAUL
RODRÍGUEZ MESEGUER, ALFONSO
FIGUERAS GALLISA, FERRAN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs pretén que l'alumne adquireixi coneixements que li permetin aprofundir en la direcció d'operacions i en la seva aplicació pràctica. L'alumne ha de saber descriure un sistema de producció en termes d'inputs, processos, productes, fluxos d'informació, proveïdors, clients i entorn; identificar el conjunt de decisions que un gerent de producció ha de prendre, així com conèixer les seves eines de treball. El curs comença a una visió introductòria a la gestió d’empreses per continuar amb la Direcció d'Operacions analitzant les decisions bàsiques que donen resposta a les preguntes què produir, com i quant, així com a les alternatives de millora del procés. El curs cobreix temes relacionats amb l'anàlisi de processos, gestió de materials, recursos humans i tecnologia, planificació de la producció i millora de la qualitat

Competències
Codi  
A17 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel dessenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autónoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com al ciutadà.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B10 Capacitat de lideratge.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) amb la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dotar a l'alumne d'eines conceptuals bàsiques per compendre el món de les organitzacions empresarials B1
B3
B7
Compendre les necessitats estratègiques de les organitzacions empresarials i de l'àrea de direcció d'operacions B1
B3
B7
Aprendre i ampliar el llenguatge empresarial per interactuar amb equips multifuncionals B1
B2
B3
B5
B7
Entendre el paper de la direcció d'operacions dintre de les organitzacions empresarials B1
B3
B7
B10
Entendre els problemes empresarials per resoldre'ls eficientment B1
B3
B7
B8
Desenvolupar competències bàsiques pel creixement personal i professional A17
B3
B4
B5
B8
B10
C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Nocions generals de la gestió empresarial. El Pla d’Empresa En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important per a l’alumne el concepte de responsabilitat social de l’empresa, així com en la tasca dels gestors: la presa de decisions.
Tanmateix, s’introduirà a l’alumne el concepte del Pla d’Empresa, com crear una empresa i com es gestiona. Fil conductor del temari de l’assignatura que ens portarà a tenir una idea global de com funciona una empresa i les seves àrees funcionals més importants.
Mòdul 2. El Pla de Màrqueting En aquest segon bloc s’aproxima als objectius organitzatius, tenint en compte l’anàlisi del mercat, les possibles orientacions i característiques, i el marketing mix, centrant-nos en el servei, la satisfacció i l’èxit del client. És important també comprendre la natura de l’estratègia com es crea valor per al client, entenent els conceptes d’avantatge competitiu i les estratègies de lideratge en costos i diferenciació, per veure com poden créixer les empreses i els riscos que comporta.
Mòdul 3. El Pla d’Operacions Disseny del procés. Aquest mòdul està dissenyat per introduir a l’alumne en el món de la direcció d’operacions. Un cop establerts els objectius i prioritats competitives és important establir plans d’acció que busquen respondre a una sèrie de preguntes bàsiques:
• Què produir? Disseny de productes
• Com produir? Disseny de processos
• Quant i quan fabricar? Planificació i control de la capacitat
• On fabricar? Localització empresarial
L’estratègia de qualitat, aprovisionament, la gestió de personal i de la tecnologia acaben de configurar les decisions estratègiques clau de la direcció d’operacions.
Mòdul 4. Pla Econòmic i Financer. Dins del Pla de l’empresa cal tenir ben clar i definit quins són els aspectes financers i econòmics de tota empresa, així com l’estructura del mateix i els impostos que s’han de pagar, per acabar calculant els beneficis de la mateixa. Es persegueix que l’alumne aprengui alguns conceptes que tot i ser comptables, són coneixements generals que s’utilitzen sovint en el món.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Esdeveniments científics i/o divulgatius
10 0 10
Sessió Magistral
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Presentacions / exposicions
10 10 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 10 20
Seminaris
20 0 20
Pràctiques de camp/sortides
13 2 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del Pla docent de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Seguiment de la premsa econòmica
Sessió Magistral Exposició de continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Posada en pràctica dels continguts
Presentacions / exposicions Exposició a l'aula dels treballs/exercicis
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Recerca de informació
Seminaris Treball en grups petits dels treballs
Pràctiques de camp/sortides Visita d'alguna planta de producció
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Consultes al despatx 116

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treballs i Activitats que l'alumne haurà de presentar al professor. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Dos examens parcials durant el curs. La nota mínima per a poder fer mitja serà un 4. 50%
Altres

Assistència a les classes pràctiques i participació de l'alumne/a a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria de l'assignatura, consisteix en la superació d'un examen teòric i pràctic que permetrà recuperar el 100% de la qualificació de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Amat, O., Comptabilitat i finances per a no financers. (2ª ed.), EADA Gestión, 1989
Iruretagoyena, M.T.-, Contabilidad de costes, Ed. Piràmide, 1994
Dominguez Machuca, J.A. et alt.-, Dirección de operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y en los servicios., McGraw-Hill, 1995
Krajewski, L. i Ritaman, L.P., Operations management strategy and analysis, Delaware: Addison-Wesley, 1996

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ D'EMPRESES/17091213


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent