DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÀQUINES ELÈCTRIQUES I Codi 17101014
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electricitat (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 4.5 4.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
GUASCH PESQUER, LUIS
Adreça electrònica santiago.barroso@urv.cat
luis.guasch@urv.cat
jangel.garcia@urv.cat
Professors/es
BARROSO PIORNO, SANTIAGO
GUASCH PESQUER, LUIS
GARCÍA CANTON, JOSÉ ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Fonaments físics, aspectes generals de les màquines elèctriques i constitució, funcionament, anàlisi, assaigs i maniobres dels transformadors i motors d'inducció.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques i física a l'enginyería elèctrica.
A2 Dissenyar i desenvolupar un assaig tècnic, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria elèctrica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques elèctriques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A9 Dissenyar i calcular estacions transformadores d'energia elèctrica.
A12 Qualitat del suministre d'energia elèctrica.
A13 Conèixer la constitució, principi de funcionamet, eines de disseny i regulació dels motors industrials.
A17 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel dessenvolupament de les tasques pròpies.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autónoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B10 Capacitat de lideratge.
B11 Planificar i organitzar.
B13 Presa de decicions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principis físics que constitueixen els fonaments de les Màquines Elèctriques. A1
C2
Conèixer els aspectes de caràcter general que afecten a totes les màquines elèctriques com convertidors d'energia. A1
B8
C2
Justificar la constitució, funcionament, circuit equivalent, balanç de potència, característiques de servei en règim permanent i aplicacions dels transformadors i motors d'inducció. A1
A2
A9
A12
A13
A17
B8
C2
Conèixer les maniobres i regulació de velocitat dels motors d'inducció. A17
C2
Aplicar coneixements teòrics per resoldre problemes. A2
A5
A6
A17
B2
B3
B4
B9
B11
B13
C2
Realitzar assaigs de laboratori en equip sobre transformadors i motors d'inducció. A2
A5
A6
A17
B3
B5
B6
B9
B10
B11
B13
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Conversió electromecànica d'energia 1.1. Generalitats
1.2. Circuits magnètics
1.3. La màquina elèctrica en general
1.4. Balanç de potència i escalfament
2. Transformadors 2.1. Generalitats
2.2. Transformadors
2.3. Transformadors trifàsics
2.4. Altres transformacions
3. Màquina d'inducció 3.1. Principis comuns de les màquines de corrent altern
3.2. Generalitats
3.3. Circuit equivalent
3.4. Diagrama del cercle
3.5. Motor asíncron en servei
3.6. Arrencada del motor asíncron
3.7. Frenada i inversió
3.8. Regulació de velocitat
3.9. Casos especials
3.10. Motor d'inducció monofàsic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
42 63 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 28 42
Pràctiques a laboratoris
28 28 56
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es fa una presentació de l'assignatura, amb la mateixa estructura indicada en la aquesta guia docent.
Sessió Magistral Explicació oral dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis sobre els conceptes teòrics de les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Realització de pràctiques amb transformadors i màquines d'inducció.
Les sessions són guiades pel professor de laboratori i es desenvolupen en grup.
L'assistència és obligatòria.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
Consultas en despacho: Se atenderá personalmente cuando así lo requiera el alumno, especialmente en horas de consulta de despacho (322) y en el laboratorio L002 en horas de clase pero también en las clases de problemas y en los exámenes de forma puntual. Teléfono ó correo electrónico: Se atienden consultas cortas.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Prácticas de laboratorio: Se valorará su participación activa en su desarrollo y la calidad de los informes entregados.
La asistencia es obligatoria y su aprobado parcial también.
30%
Proves de desenvolupament Se realizarán dos pruebas que se aprueban de forma independiente (Compensables a partir del 3.5 guardándose el aprobado parcial para la 2ª convocatoria): La primera sobre los capítulos 1 + 2 y la segunda el capítulo 3.
Dichas pruebas contienen un problema con 3 apartados y entre 3 y 5 preguntas de teoría de distinto grado de desarrollo.
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Fraile, J., Máquinas Eléctricas, McGraw-Hill, 2003

Complementària M. Cortes Cherta, CURSO MODERNO DE MÁQUINAS ELÉCTRICAS ROTATIVAS (Tomos 1 y 3), Ed. Técnicos Asociados, 1970
, Material de laboratorio, fotocopias de enunciados y transparencias en copistería, amplia bibliografía en biblioteca y aportación de direcciones de interés eléctrico en internet, ,
Pedro Santibáñez, PRÁCTICAS DE LABORATORIO, Servicio de Copistería,
J. Fraile Mora, j. Fraile Ardamuy, PROBLEMAS DE MÁQUINAS ELÉCTRICAS, McGraw-Hill, Madrid, 2005
Ortega, Gomez, Bachiller, PROBLEMAS RESUELTOS DE MÁQUINAS ELÉCTRICAS, Ed. Thomson, 2002
M.Cortes, A. Enseñat, TEORÍA GENERAL DE MÁQUINAS ELÉCTRICAS, Uned,
E. Ras Oliva, TRANSFORMADORES DE POTENCIA, MEDIDA Y PROTECCIÓN, Ed. Marcombo, 1988

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CENTRALS ELÈCTRIQUES II/17101007
INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES II/17101013
MANTENIMENT INDUSTRIAL/17101212
PROJECTE DE FI DE CARRERA/17101022
PRÀCTIQUES EN LA INDÚSTRIA I/17101207
CÀLCUL DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17101015
CONTROL DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17101104
MÀQUINES ELÈCTRIQUES II/17101103

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES I/17101012
CENTRALS ELÈCTRIQUES I/17101006
ELECTRÒNICA INDUSTRIAL I/17101010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIRCUITS/17101008
CÀLCUL/17101003
MATERIALS ELÈCTRICS I MAGNÈTICS/17101016
ELECTROMETRIA/17101009
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/17101001
 
Altres comentaris
Se recomienda cursar previamente las asignaturas de Cálculo, Física, Circuitos, Electrometría y Materiales Eléctricos y Magnéticos.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent