DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CONTROL DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES Codi 17101104
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electricitat (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
BARRADO RODRIGO, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.barrado@urv.cat
Professors/es
BARRADO RODRIGO, JOSÉ ANTONIO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Control de motors i generadors elèctrics.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar un assaig tècnic, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Dissenyar un component o precés de l'àmbit de l'enginyeria elèctrica per a complir les especificacions requerides.
A4 Identificar, formular i resoldre problemes d'Enginyeria elèctrica en l'àmbit industrial.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria elèctrica.
A6 Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques elèctriques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria.
A7 Dissenyar i calcular instal·lacions elèctriques de baixa tensió, seleccionant els components industrials més adients en cada cas.
A12 Qualitat del suministre d'energia elèctrica.
A13 Conèixer la constitució, principi de funcionamet, eines de disseny i regulació dels motors industrials.
A19 Adquirir els coneixements bàsics per a la utilització d'eines informàtiques aplicades a l'enginyeria elèctrica.
A20 Adquirir els coneixements bàsics del control de sistemes electromecànics.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autónoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B10 Capacitat de lideratge.
B13 Presa de decicions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el comportament de les màquines, més utilitzades a la indústria, accionades per motors elèctrics. A4
A13
B8
Analitzar les principals maniobres d'engegada, frenat, inversió de gir i regulació de velocitat dels motors elèctrics. A2
A4
A13
B2
B8
Coneixer el comportament i control de màquines elèctriques generadores d'energia A4
A5
A12
A19
A20
B2
B8
Interpretat i implementar esquemes d'automatismes per l'accionament de motors elèctrics. A2
A3
A4
A5
A6
A7
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B13
C2
Analitzar els resultats obtinguts amb un software de simulació d'accionament de màquines elèctriques en règim dinàmic. A2
A5
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B13
C2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció als accionaments elèctrics. Sistemes electromecànics. Característica parell-velocitat de les càrregues mecàniques i dels motors.
Tema 2. Control de motors de corrent continu. Model dinàmic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control.
Tema 3. Control de motors d’inducció. Model dinàmic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control: escalar, vectorial i DTC.
Tema 4. Control de motors síncrons i de reluctància. Model dinàmic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control.
Tema 5. Control de generadors. Model dinàmic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: aïllat i connectat a la xarxa; accionat a velocitat constant o variable. Mètodes de regulació i tècniques de control de la tensió, freqüència i potència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 50 76
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 24 39
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14.5 16 30.5
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
1.5 0 1.5
Proves objectives de tipus test
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari, bibliografia, mètode d'avaluació, organització dels grups de laboratori, desenvolupament de les pràctiques de laboratori i l'horari d'atenció als alumnes per part del professor.
Sessió Magistral Exposició oral i amb transparències dels continguts del temari de l'assignatura. L'acció es complementa amb la realització de problemes i de pràctiques al laboratori.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis sobre els conceptes teòrics de les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques A partir d'un guió realitzat pel professor, l'alumne realizarà pràctiques de simulació de màquines elèctriques en règim dinàmic.
Atenció personalitzada Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Temps per atendre i resoldre els dubtes dels alumnes. Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament 2 proves parcials de resolució de problemes 15% + 15%
Proves objectives de tipus test 2 proves tipus test o de respostes curtes relatives a conceptes teòrics de classe i de pràctiques de laboratori. 35% + 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera prova correspondrà als temes 1, 2 i 3; mentre que la segona avaluarà els temes 4 i 5. Cadascuna de les proves constarà d'una part tipus test (T1 i T2) -que avalua l'adquisició dels conceptes teòrics de classe i pràctics de laboratori- i una segona part de resolució de problemes (P1 i P2). La qualificació final de l'alumne es determina segons l'expressió:

QF = 0,5 (0,7 T1 + 0,3 P1) + 0,5 (0,7 T2 + 0,3 P2)

Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5 en la qualificaciço final (QF); sempre i quan la nota d'una de les dues proves no sigui inferior a 4.

L'alumne que no aprovi l'assignatura en primera convocàtoria s'haura d'evaluar de la prova parcial que hagi suspés a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Ponce, P.; Sampé, J, Máquinas eléctricas y técnicas modernas de control, Alfaomega, 2008
Seung-Ki Sul, Control of Electric Machine Drive Systems, IEEE Press-John Wiley & Sons, 2011
Boldea, I., Variable speed generators, CRC – Taylor & Francis, 2006
Barrado, J.A., El generador de inducción autoexcitado, Marcombo, 2010

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECTE DE FI DE CARRERA/17101022


 
Altres comentaris
.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent