DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONAMENTS DE LA PROGRAMACIÓ I Codi 17111004
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
FERRE BERGADA, MARIA
Adreça electrònica cristina.gomez@urv.cat
ivan.barenys@urv.cat
Professors/es
GOMEZ ALONSO, CRISTINA
BARENYS GARCIA, IVAN
Web http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Iniciar a l’alumne en la programació d'aplicacions. Introduir els elements i tècniques per a dissenyar programes simples. Experimentar els conceptes amb l'ajuda de casos pràctics.

Competències
Codi  
A
A
A
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la sintaxi i semàntica de les instruccions i expressions d'un llenguatge imperatiu i orientat a objectes A9
Comprendre i distingir els algoritmes bàsics de programació estructurada (cerca i recorregut, ordenació) A4
A5
A9
Implementar els algoritmes en el llenguatge de programació A9
B4
Utilitzar un entorn de programació B4
C1
C2
Abstraure els detalls concrets d'un programa, i adaptar una solució coneguda a un nou problema A4
A5
A9
B4
Ser capaços de resoldre problemes amb les eines presentades al llarg del curs. A4
A5
A9
B4
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Fonaments de la programació Introducció a l'entorn informàtic. Desenvolupament de software. Paradigmes de programació. Una primera aplicació en Java.
Nocions d’algorísmica. Ús de variables i constants per emmagatzemar informació. Instruccions i expressions. Estructures de control. Cerca i recorregut.
Tipus compostos. Vectors i matrius.
Introducció al disseny d'algorismes. Mètodes. Pas de paràmetres. Disseny d'algorismes. Introducció a la complexitat d'algorismes.
Desenvolupament d’aplicacions. Anàlisi de requeriments. Disseny i programació. Test. Documentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 2 5
 
Sessió Magistral
22 22 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 24 36
Fòrums de discussió
0 2 2
Pràctiques a través de TIC
0 11 11
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
0 1 1
Proves pràctiques
2 0 2
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Cerca d'informació sobre un tema d'actualitat relacionat amb la materia
Sessió Magistral S’explicaran els temes utilitzant exemples que permetran veure com aplicar la teoria a l’hora de fer un programa. S’utilitzarà pseudo-codi i el llenguatge de programació Java.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per cada tema del curs es plantejarà una llista d’exercicis, que s’hauran de preparar a casa, i alguns d’ells es resoldran a classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En aquestes classes es treballarà un exercici que permetrà comprendre millor la teoria que s’està veient a les sessions magistrals. El llenguatge de programació serà Java.
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum interactiu via web on es plantejaran qüestions relacionades amb els continguts de l’assignatura, i que siguin temes d’actualitat. Els alumnes podran fer-hi les seves aportacions.
Pràctiques a través de TIC Es proposaran diferents pràctiques per a treballar els conceptes de l’assignatura. Es plantejaran durant les classes de laboratori i es treballaran en hores d’estudi. Algunes es faran individualment i d’altres en equip. El llenguatge de programació serà Java.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Al llarg del curs es desenvolupen entrevistes per a avaluar i dirigir el treball de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Nota de participació junt amb altres activitats. La participació en total és un 5%. 5%
Pràctiques a través de TIC S’avaluarà el codi implementat (claredat, estructuració, eficiència), el treball realitzat (anàlisi i disseny de la solució) i la presentació (informe i defensa). 20%
Proves objectives de preguntes curtes Al llarg del curs es realitzaran proves per analitzar el seguiment dels conceptes per part de l’alumne. 30%
Proves objectives de tipus test Previ a les proves escrites es prodran realitzar tests interactius d’auto-avaluació. 15%
Proves pràctiques Al llarg del curs haurà d’utilitzar els coneixements adquirits per resoldre determinats problemes. 10%
Proves de Desenvolupament En l'última part del quatrimestre es proposaran una sèrie de terballs a resoldre en grup. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Deitel, Deitel, Java, cómo programar. 5ª edició, Pearson, Prentice Hall, 0
Luis Joyanes Aguilar, Programación en Java2, 1ª, Mc Graw Hill
Camacho, Valls, García, Molina, Bueno, Programación, algoritmos y ejercicios resueltos en Java., Pearson, Prentice Hall, 0

Complementària Pérez, Carretero., Problemas resueltos de programación en lenguaje Java, Thomson, 0

Recomanacions