DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS DE LA PROGRAMACIÓ II Codi 17111005
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
Adreça electrònica david.sanchez@urv.cat
carme.julia@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
JULIÀ FERRÉ, CARME
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Es presenta el paradigma de la programació orientada a objectes com a tècnica de desenvolupament d'aplicacions. Es presenta també una introducció a l'algorísmica bàsica: ordenació i estructures de dades.

Competències
Codi  
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A9 Capacitat per realitzar un tractament simbòlic de la informació digitalitzada.
B4 Capacitat per afrontar l'aprenentatge al llarg de tota la vida professional.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer la metodologia orientada a objectes A4
A5
A9
Descomposar i estructurar un problema (identificant entrades/sortides, funcions principals requerides) A9
B4
C2
Dissenyar estructures de dades senzilles, a base de taules, registres i tipus simples A9
B4
C2
Abstraure els detalls concrets d'un programa, i adaptar una solució coneguda a un nou problema A4
A9
B4
C2
Documentar un programa B4
C1
C2
C5
Prendre consciència de la complexitat dels algoritmes i escollir la opció més òptima A9
B4
Dissenyar i desenvolupar una aplicació en equip A4
A5
A9
B4
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Programació orientada a objectes. Implementació d’un TAD amb una classe. Classes, objectes, mètodes i atributs.
Introducció a l’herència i polimorfisme Conceptes bàsics d'herència i polimorfisme.
Disseny d'interfícies gràfiques.
Entrada i Sortida Emmagatzemament de dades en suport físic. Fluxes d'informació.
Ordenació i cerca Ordenació bàsica: selecció directa, inserció directa i bombolla. Cerca dicotòmica.
Estructures de dades Llistes, piles i cues.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 7 17
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
28 48 76
Fòrums de discussió
0 2 2
Pràctiques a través de TIC
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
0 1 1
Proves pràctiques
2 0 2
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Cerca d'informació sobre temes d'actualitat.
Sessió Magistral S’explicaran els temes utilitzant exemples que permetran veure com aplicar la teoria a l’hora de fer un programa. S’utilitzarà pseudo-codi i el llenguatge de programació Java.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per cada tema del curs es plantejarà una llista d’exercicis, que s’hauran de preparar a casa, i alguns d’ells es resoldran a classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En aquestes classes es treballarà un exercici que permetrà comprendre millor la teoria que s’està veient a les sessions magistrals. El llenguatge de programació serà Java.
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum interactiu via web on es plantejaran qüestions relacionades amb els continguts de l’assignatura, i que siguin temes d’actualitat. Els alumnes podran fer-hi les seves aportacions.
Pràctiques a través de TIC Es proposaran diferents pràctiques per a treballar els conceptes de l’assignatura. Es plantejaran durant les classes de laboratori i es treballaran en hores d’estudi. Algunes es faran individualment i d’altres en equip. El llenguatge de programació serà Java.
Resolució de problemes, exercicis De la llista d’exercicis presentats al llarg del curs alguns d'ells no es resoldran a classe i s’hauran de preparar, estudiar a casa.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a través de TIC
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs es fan una serie d'entrevistes per avaluar i dirigir l'activitat de l'alumne en els diferents tipus de treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà la participació en les sessions. La nota global de participació és d'un 5%. nota participació en conjunt serà un 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques S’avaluarà la participació en les sessions. La nota global de participació és d'un 5%. nota participació en conjunt serà un 5%
Fòrums de discussió S’avaluarà la participació en els temes proposats. La nota global de participació és d'un 5%. nota participació en conjunt serà un 5%
Pràctiques a través de TIC S’avaluarà el codi implementat (claredat, estructuració, eficiència), el treball realitzat (anàlisi i disseny de la solució) i la presentació (informe i defensa). 30%
Resolució de problemes, exercicis S’avaluarà com a nota de participació en l'assignatura. La nota global de participació és d'un 5%. nota participació en conjunt serà un 5%
Proves objectives de preguntes curtes Al llarg del curs es realitzaran proves per analitzar el seguiment dels conceptes per part de l’alumne. 20%
Proves objectives de tipus test Previ a les proves escrites es podran realitzar tests interactius d’auto-avaluació. 15%
Proves pràctiques Al llarg del curs s'haurà d’utilitzar els coneixements adquirits per resoldre problemes concrets en alguna sessió de laboratori. 10%
Proves de Desenvolupament Durant les últimes setmanes del curs, els alumnes repartits en grups hauran de resoldre casos simulats del món real. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Muñoz, Niño, Vizcaino, Introducción a la programación con orientación a objetos, Prentice Hall, 0
Deitel, Deitel, Java, cómo programar. 5ª edició, Pearson, Prentice Hall, 2004
Camacho, Valls, García, Molina, Bueno, Programación, algoritmos y ejercicios resueltos en Java., Pearson, Prentice Hall, 2003

Complementària Arnold, Gosling, Holmes, El lenguaje de programación Java. 3ª ed., Addison Wesley, 0
Pérez, Carretero., Problemas resueltos de programación en lenguaje Java, Thomson, 0

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS DE LA PROGRAMACIÓ I/17111004