DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIÓ ALS COMPUTADORS Codi 17111006
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
Web http://www.etse.urv.es/EngTel/assig/ict
Descripció general i informació rellevant L’assignatura imparteix els coneixements bàsics relatius al funcionament dels computadors a baix nivell, és a dir, sobre l’estructura del Hardware (processador, memòria, controladors d’entrada/sortida) i la seva programació en Llenguatge Màquina. Aquests coneixements han de proporcionar a l’estudiant una bona base que li permeti entendre, utilitzar, dissenyar i avaluar sistemes telemàtics basats en computadors, els quals constitueixen una eina primordial per controlar, distribuir i processar els fluxos d’informació que la societat actual genera.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A6 Capacitat per dissenyar, construir, explotar i gestionar xarxes de telecomunicacions, enteses com sistemes de transport de la informació.
A8 Capacitat per projectar i construir els sistemes de conmutació necessaris en les xarxes de comunicacions.
A9 Capacitat per realitzar un tractament simbòlic de la informació digitalitzada.
A10 Capacitat per concebre, implementar i explotar els serveis de telecomunicacions en totes les seves formes, definint la seva organització, proposant els elements lògics de que es composen i establint els processos de comunicació necessaris entre els diferents components del sistema.
A11 Capacitat per aplicar els avenços que es produeixin en les tecnologies de transmissió i de computació a la millora de la qualitat, el rendiment i la facilitat d'ús de tots els sistemes d'informació.
B3 Capacitat per comunicar-se de forma efectiva en el vocabulari professional i idiomes pertinents.
B4 Capacitat per afrontar l'aprenentatge al llarg de tota la vida professional.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar el funcionament dels computadors a baix nivell, a partir de la comprensió de les unitats funcionals que l’integren, és a dir, processador, memòria i controladors d’E/S. A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B3
B4
C2
Dissenyar programes senzills en Llenguatge Ensamblador que permetin controlar la transferència i manipulació d'informació provinent de l'exterior del computador. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A8
A9
A10
B3
B4
C2
C5
Modificar el disseny d’un processador senzill per tal d’afegir algunes instruccions noves al joc bàsic d’instruccions de Llenguatge Màquina. A1
A2
A3
A5
A6
A9
B3
B4

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció Objectius de l’assignatura. Nivells funcionals d’un computador. Subsistemes d’un computador de Von Newman. Concepte de programació d’un computador.
2.Llenguatge Màquina Format d’instruccions i dades. Modes d’adreçament. Repertori d’instruccions. Programació en Llenguatge Assemblador. Subrutines.
3.Màquina Senzilla Introducció. Repàs circuit lògics. Unitat de Procés. Unitat de Control. Modificacions. Microprogramació.
4.Altres Arquitectures Processament Segmentat. Processament Vectorial. Processament Paral·lel.
5.Memòria Jerarquia de memòria. Memòria Principal. Memòria Caché. Memòria Virtual.
6.Entrada/Sortida Controladors de dispositius. Sincronització de les operacions d’Entrada/Sortida: Enquesta i Interrupcions. Accés directe a memòria (DMA).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
40.5 30 70.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 20 32
Pràctiques a laboratoris
14 14 28
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves objectives de tipus test
4 10 14
Proves de Desenvolupament
3 14 17
Proves pràctiques
1 23 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals. La resolució dels exercicis es farà sobre la pissarra, preferentment per part dels alumnes.
Pràctiques a laboratoris Es proporcionarà un entorn (programari, llibreries, codi d'exemple) per desenvolupar programes escrits en Llenguatge Màquina. Amb aquest entorn caldrà realitzar petits programes proposats durant les hores lectives de laboratori. Part d'aquests programes s'han de fer servir en la pràctica final, la qual cal completar en hores no lectives.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor dins les hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i resolució d'exàmens d'altres anys.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Proves de tipus test, amb preguntes de resposta única sobre quatre possibles respostes. Es realitzaran quatre tests al llarg del curs (en hores de teoria), cada un dels quals computarà un 25% de la nota de test.
Les respostes incorrectes descomptaran 1/3.
40 %
Proves de Desenvolupament Proves de resolució d'un exercici. Es realitzaran tres exercicis al llarg del curs (en hores de problemes), cada un dels quals computarà 1/3 de la nota de les proves de desenvolupament. 30 %
Proves pràctiques Prova de resolució de la pràctica de l'assignatura. Els alumnes, en grups de 2 persones, han de lliurar un programa que resolgui la problemàtica plantejada a l'enunciat de la pràctica, juntament amb la documentació corresponent (informe). A més, cada grup d'alumnes s'haurà de presentar a una entrevista amb el professor. En aquesta entrevista es provarà l'execució del programa (davant d'ordinador) i el professor realitzarà preguntes sobre el seu funcionament a cada un dels membres del grup. La nota de pràctiques vindrà determinada per l'eficàcia del programa, per la claredat de la documentació i també pel nivell de coneixement demostrat per cada alumne (la nota pot ser diferent per a cada alumne d'un mateix grup de pràctiques). 30 %
Altres

Exemples fet a classe per consolidar punts concrets del temari. Es pot aconseguir un punt extra.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria te la mateixa estructura que l'avaluació continuada, és a dir: 4 proves objectives tipus test (40%) 3 proves de desenvolupament (30%) 1 prova pràctica (30%) L'alumno pot refer qualsevol de les proves. La nota final corresponerà al últim intent.


Fonts d'informació

Bàsica De Miguel Anasagasti, P., Fundamentos de los computadores, Thomson, 2004

Complementària Forouzan, B.A., Introduccion a la ciencia de la computacion, Thomson, 2003
W. Stallings, Organización y Arquitectura de Computadores (4 Ed.), Prentice-Hall, 1997
David A. Patterson, John L. Hennessy, Estructura y diseño de computadores, Reverté S.A., 2000

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SISTEMES ELECTRÒNICS DIGITALS/17111011


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE LA PROGRAMACIÓ I/17111004