DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ELECTRÒNICA DIGITAL Codi 17111009
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
CORREIG BLANCHAR, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica nicolau.canyellas@urv.cat
xavier.correig@urv.cat
Professors/es
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
CORREIG BLANCHAR, FRANCESC XAVIER
Web http://www.etse.urv.es/EngElec/assig/edt
Descripció general i informació rellevant 1. Analitzar i dissenyar circuits lògics combinacionals i seqüencials. 2. Conèixer les alternatives de disseny en circuits digitals. 3. Conèixer les eines informàtiques utilitzades en disseny digital.

Competències
Codi  
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A9 Capacitat per realitzar un tractament simbòlic de la informació digitalitzada.
B3 Capacitat per comunicar-se de forma efectiva en el vocabulari professional i idiomes pertinents.
B4 Capacitat per afrontar l'aprenentatge al llarg de tota la vida professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O1.- Aplicar els sistemes de numeració i codificació binaris. A9
O2.- Aplicar adequadament les metodologies de disseny de sistemes digitals. A3
A5
B4
O3.- Conèixer i saber aplicar els fonaments de la lògica combinacional A3
A5
A9
O4.- Conèixer i utilitzar correctament els blocs combinacionals bàsics. A3
B3
B4
O5.- Conèixer i saber aplicar les tècniques de disseny seqüencial A3
A5
A9
O6.- Conèixer i utilitzar correctament els blocs seqüencials bàsics. A3
A9
B3
B4
O7.- Utilitzar el llenguatge ABEL per a descriure circuits lògics digitals. A3
A5
A9
B3
B4
O8.- Familiaritzar-se amb les estructures lògiques programables i les principals famílies lògiques digitals. A3
A5
B3
B4
O9.- Utilitzar correctament els conversors A/D i D/A. A3
A9

Continguts
Tema Subtema
Sistemes de numeració i codis binaris C1.- Codificació. Concepte de codi.
C2.- Sistemes de numeració. Codificació de nombres sencers.
Disseny lògic combinacional C3.- Portes lògiques.
C4.- Àlgebra de Boole.
C5.- Anàlisi i síntesi combinacional.
C6.- Blocs combinacinals.
Metodologies de disseny. Alternatives tecnològiques C7.- Disseny amb dispositius lògics programables.
C8.- Metodologies de disseny.
C11.- Circuits integrats digitals.
Disseny lògic seqüencial C9.- Anàlisi i síntesi seqüencial.
C10.- Blocs seqüencials.
Conversors A/D i D/A C12.- Conversors A/D i D/A.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 34 63
Seminaris
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 21 36
Pràctiques a laboratoris
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis
0 8 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels fonaments teòrics dels diferents blocs de contingut de l’assignatura. Com a suport s'utilitza bàsicament el projector de transparències. S'utilitzen nombrosos exemples pràctics per a anar introduint els nous conceptes.
Seminaris Com a introducció a les pràctiques es realitza un seminari sobre l'utilització d'eines de disseny digital assistit per ordinador.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg del curs es van proposant problemes, que es resolen després a l'aula d'una forma dinàmica, amb diàleg amb els alumnes per a detectar els apartats que presenten més dificultats per als alumnes i que mereixen un esforç addicional per part del professor per tal de clarificar els conceptes corresponents.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques són una part destacada en el procés d'aprenentatge de l'assignatura. Es posarà molt d'emfasi en la realització dels estudis previs, per a treure un bon profit de la pràctica, que serà avaluada al propi laboratori. No es demanarà la realització de memòries ni es disposarà de períodes de recuperació.
Resolució de problemes, exercicis Cada alumne ha de presentar 4 problemes i comentar-los amb el professor

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà els dubtes dels alumnes al seu despatx durant el seu horari de consultes

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Al llarg del curs cada alumne haurà fet 5 pràctiques de laboratori, amb un total de 15 hores, s'avaluarà l'actitud, l'assolir els objectius, la progressió i la presentació de les memòries. 20
Resolució de problemes, exercicis Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà un mínim de dos prolemes que seran resolts i comentats per part del professor. 30
Proves de Desenvolupament Al llarg del curs, l'alumne haurà de realitzar dos examens consistents en unes preguntes tipus test per a avaluació general dels coneixements i dos supòsits pràctics (problemes) 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica ARTIGAS, J.I.; BARRAGAN, L.A.; ORRITE, C.., Aplicaciones y problemas de electrónica, Prensas Universitarias de Zaragoza, 1999
ALCUBILLA, R.; PONS, J.; BARDES, D., Diseño digital: una perspectiva VLSI-CMOS, Edicions UPC., 0

Complementària

Recomanacions