Codi |
|
A1 |
Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria. |
A2 |
Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats. |
A3 |
Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides. |
A5 |
Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació. |
B3 |
Capacitat per comunicar-se de forma efectiva en el vocabulari professional i idiomes pertinents. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1-Familiaritzar-se amb l’ús dels aparells de laboratori bàsics. |
A2 A5
|
B3
|
C2 C5
|
2-Conèixer i utilitzar el programa de simulació PSpice. |
A2 A5
|
B3
|
C2 C5
|
3-Consolidar conceptes teòrics adquirits en altres assignatures (Electrònica Digital, Circuits i Sistemes, Sistemes Lineals) |
A1
|
B3
|
C2 C5
|
4-Adquirir i practicar alguns conceptes bàsics d’electrònica analògica: Amplificació, realimentació, regulació de tensió, generació de senyal, filtrat, conversió D/A. |
A1 A2 A3 A5
|
B3
|
C2 C5
|
5- Realitzar una activitat de síntesi, integrant blocs estudiats a l’objectiu 4 per construir un sistema. |
A2 A5
|
B3
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Instrumentació Bàsica |
C1: Pressa de contacte. Muntatge dels cables i familiarizació amb el laboratori.
C2: Utilització bàsica d’aparells bàsics del laboratori. Aplicació a l’estudi, muntatge i comprovació de circuits senzills (efecte de càrrega i llei d’Ohm).
C3: Utilització de l’oscil·loscopi i del generador de funcions per realitzar algunes mesures en circuits divisors resistius i en circuits basats en amplificadors operacionals. |
Introducció a la simulació amb PSpice |
C4: Coneixement de les prestacions bàsiques del programa i realització d’exercicis senzills de simulació.
C5: Presentació dels principis de funcionament dels circuits CMOS i simulació d’alguns d’ells (inversor, NAND, latch D). |
Anàlisi, simulació i muntatge de circuits electrònics analògics |
C6: Introducció als reguladors de tensió i al concepte de realimentació. Muntatge i mesura d’especificacions d’un regulador lineal sèrie a partir de la informació del full de característiques del CI723.
C7: Anàlisi, simulació i muntatge d’un circuit oscil·lador astable basat en el CI555.
C8: Anàlisi, simulació i comprovació experimental del funcionament d’un conversor D/A basat en una xarxa R-2R.
C9: Introducció als filtres actius basats en amplificadors operacionals. Simulació i muntatge de filtres passabaixos de Sallen-Key. Comprovació experimental de la resposta en freqüència.
C10: Construcció d’un filtre passabanda amb la connexió en cascada d’un filtre passabaixos i d’un filtre passabanda. Anàlisi, simulació, muntatge i comprovació de la resposta en freqüència. |
Integració de sistemes |
C11: Introducció a la modulació per codificació de polsos (PCM). Muntatge a partir de circuits fets prèviament d’un circuit de “playback” d’àudio on es desmodula (s’escolta pels auriculars) un senyal musical prèviament enregistrat en una memòria EPROM. S’ha de connectar i configurar correctament el rellotge del sistema, el conversor D/A i el filtre passabanda de reconstrucció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
5 |
15 |
Estudis previs |
|
0 |
20 |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
33 |
49.5 |
82.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
4 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
10 |
11 |
Proves pràctiques |
|
1.5 |
15 |
16.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura el primer dia de classe. |
Sessió Magistral |
Explicacions i exemples necessaris per entendre els continguts de les pràctiques i completar els estudis previs. |
Estudis previs |
Obtenció i lectura d'enunciats, manuals d'aparells i de components a la web de l'assignatura.
Preparació del material per a les sessions pràctiques: cables, components, placa d'entrenament, disquets, etc.
Realització dels càlculs i estudis previs demanats als enunciats. |
Pràctiques a laboratoris |
Es fan en grups de dos alumnes. Poden constar de simulacions, muntatges i mesures seguint els guions dels enunciats. Es demana una crítica dels resultats obtinguts amb comparacions entre estudis previs (teoria), simulació i dades experimentals.
Fora de l'aula es demana la redacció d'una memòria amb l'estudi previ, dades obtingudes a la sessió de pràctiques, conclusions i comentaris crítics. |
|
Estudis previs |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Aclariment de dubtes i orientació sobre dèficits de coneixements previs necessaris en horaris de consulta. Comentaris/correcció de les pràctiques (al laboratori, despatx i Campus Virtual) |
|
|
Descripció |
Pes |
Estudis previs |
És obligatòria i imprescindible la seva realització abans de cada sessió de pràctiques. Es valora conjuntament amb la sessió de pràctiques i la memòria. |
Si no es fa la pràctica no es pot aprovar. |
Pràctiques a laboratoris |
Es valora el desenvolupament de la sessió: coordinació entre els integrants de l'equip, autonomia, habilitats i resultats aconseguits. L'estudi previ, dades obtingudes, els comentaris crítics i les conclusions es reflecteixen en una memòria per equip i per pràctica que normalment es redacta fora de classe. La data límit de lliurament de la memòria al professor és el començament de la sessió següent. Es comenten grup per grup els errors i la qualificació obtinguda a la pràctica anterior. Els errors més comuns i habituals que es detecten es comuniquen a tota la classe. L'assistència és obligatòria i, durant el curs, està prevista la recuperació de pràctiques en casos justificats. |
50% |
Atenció personalitzada |
Permet tenir informació individualitzada sobre el progrés d'alumnes que en facin ús. S'avalua conjuntament amb l'assistència i participació activa a les classes magistrals. |
Fins a un 10% addicional a la resta de qualificacions. |
Proves objectives de tipus test |
Prova individual de tipus test de resposta única i opció múltiple. Normalment deu preguntes amb quatre respostes possibles.
|
25% |
Proves pràctiques |
Realització d'una pràctica individual abreujada (1 h 30 min) per discriminar les competències i habilitats individuals aconseguides. Es pot disposar de tota la documentació del curs: apunts de les classes, enunciats i memòries, manuals d'aparells i components, arxius de simulació. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Donat el caràcter eminenment pràctic de l'assignatura no es contempla la realització d'una segona convocatòria. |
Bàsica |
Pallarès, J., Web de l'assignatura, Moodle, Campus Virtual, cada curs
Giral, R., Apunts i problemes de classe, Campus Virtual, cada curs
Fiore, J.M., Amplificadores operacionales y circuitos integrados lineales, Thompson-Paraninfo, 2001
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ÀLGEBRA/17111103 | FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II/17111002 | SISTEMES LINEALS/17111008 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/17111001 | FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/17111003 | ELECTRÒNICA DIGITAL/17111009 | CIRCUITS I SISTEMES/17111102 |
|
|