Objectius |
Competències |
Adquirir un vocabulari bàsic de comunicacions. |
|
B3 B4
|
|
Definir el principals serveis de les telecomunicacions. |
A7
|
B4
|
|
Tenir una visió general de les principals tecnologies de comunicacions disponibles. |
A7
|
B4
|
|
Reconèixer les principals organitzacions internacionals d'estandardització. |
A7
|
B4
|
|
Determinar el funcionament del model de referència OSI. |
A3
|
B4
|
|
Diferenciar els diferents mecanismes de transmissió de dades. |
A7
|
|
|
Configurar els principals tipus d'interfícies físiques. |
A5
|
|
|
Entendre els diferents mecanismes de detecció d'errors. |
A5
|
|
|
Conèixer, saber usar apropiadament i avaluar el rendiment de les tècniques ARQ. |
A2 A3 A7
|
|
|
Conèixer els protocols més utilitzats. |
A5
|
|
|
Conèixer les característiques bàsiques de les principals xarxes de commutació. |
|
B4
|
|
Entendre l’arquitectura d’Internet i els seus principals protocols i serveis. |
A2 A3 A4 A5 A10
|
B4
|
|
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
|
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Conceptes generals. Serveis de telecomunicacions. Organitzacions internacionals. Arquitectura de referència OSI. Arquitectura d’ Internet. |
Nivell Físic |
Circuits de control de transmissió. Multiplexació. Transmissió analògica i digital. Interfícies. Normatives estàndard. |
Nivell d’Enllaç |
Funcions i serveis. Control de flux i d'errors. Protocols orientats al caràcter o al bit. El protocol HDLC i derivats. |
Nivell Xarxa |
Xarxes de commutació de circuits: telefonia fixa i mòbil. Xarxes de commutació de paquets. Serveis. Encaminament. Control de flux. El concepte de la congestió. Característiques fonamentals de: X.25,RDSI, Frame Relay, ATM. Interconnexió de xarxes. |
Introducció a les xarxes d’àrea local |
Topologies. Accés al medi Ethernet i Token Ring. Introducció a la interconnexió de LANs: ponts, commutadors i xarxes sense fils. |
Internet |
Arquitectura d’Internet. Protocols IP, ICMP, UDP i TCP. Encaminament a Internet. Introducció als serveis DNS, email, www. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
23 |
52 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
10 |
22 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
6 |
7 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
35 |
37 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels professors, l'assignatura, els continguts i l'avaluació. |
Sessió Magistral |
El professor explicarà el tema del dia recolzant-se en una sèrie de transparències, les quals estaran a disposició dels alumnes amb anterioritat a la sessió. |
Pràctiques a laboratoris |
En els primers minuts el professor remarcarà els objectius i la forma de realització de la pràctica.
Durant la resta de la sessió, resoldrà dubtes específics de cada grup respecte de l’enunciat i de la resolució. Si en sorgeixen d’interès general ho comentarà a tota la classe.
Abans de finalitzar la sessió el professor recordarà quin material i/o dades l’alumne se n’haurà d’endur per tal de realitzar l’informe i recordarà què s’ha de lliurar i en quin termini. Una vegada recollits els informes, el professor els avaluarà i publicarà els resultats per mitjà telemàtic.
Amb anterioritat a la sessió de laboratori, l’alumne es llegirà la documentació disponible a la web per aquella sessió i repassarà els temes teòrics relacionats que ja estiguin explicats. Si l’enunciat així ho indiqués, realitzarà els dissenys i/o càlculs necessaris.
Durant la sessió de laboratori, l’alumne/a podrà consultar dubtes respecte de l’enunciat així com de la realització. Al final, recollirà tot el necessari per a la elaboració de l’informe.
Un cop a casa seva, l’alumne/a elaborarà un informe del treball realitzat al laboratori, explicant el que ha fet, com i perquè, i analitzarà els resultats obtinguts. Aquests informes es lliuraran en els terminis establerts, normalment a la sessió posterior. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al principi de la classe el professor proporcionarà diversos enunciats de problemes als alumnes. Els alumnes disposaran d'un temps variable per a la seva resolució. El professor resoldrà dubtes específics dels alumnes i, al final proposarà una solució. També hi ha la possibilitat de deixar algun problema per a la seva resolució com a deures i fer la verificació a la propera sessió de problemes. |
Estudis previs |
Anàlisi de la documentació de pràctiques i realització del disseny previ. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Estudis previs |
Proves pràctiques |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
l'alumne podrà consultar als professors, ja sigui en horari de consultes al despatx, per correu electrònic, pels fòrums del moodle o pel xat del moodle, amb l'objectiu de poder preparar les sessions de pràctiques, els informes i les diferents proves. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Hi haurà sis pràctiques de laboratori, totes amb el mateix pes relatiu.. En la seva avaluació es tindrà en consideració la correcta solució, la representació de les dades i, sobretot, l’anàlisi i justificació dels resultats obtinguts. Les notes de les pràctiques es publicaran via web en els propers 10 dies després del seu lliurament. Al final de quadrimestre es podrà tornar a lliurar un segon informe corregit de les pràctiques suspeses. |
36% |
Proves pràctiques |
Resolució d'un problema amb diversos apartats. |
8% |
Proves objectives de tipus test |
Hi haurà cinc exàmens tipus test de 15 preguntes. Les notes es publicaran via web dins dels següents 10 dies. |
56% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Stallings, W., Comunicaciones y Redes de Computadores (7a ed.), Prentice Hall, 2004
|
|
Complementària |
Tanenbaum, A. S. , Redes de computadoras (4a ed.), Prentice Hall, 2003
León-García, A. , Indra Widjaja, Redes de Comunicación. Conceptos Fundamentales y Arquitecturas Básicas, McGraw-Hill, 2002
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ARQUITECTURES TELEMÀTIQUES/17111015 | LABORATORI D´ARQUITECTURES TELEMÀTIQUES/17111017 | XARXES I SERVEIS/17111108 |
|
|