Codi |
|
A2 |
Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats. |
A3 |
Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides. |
A4 |
Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació. |
A5 |
Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació. |
A7 |
Capacitat per determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques de transmissió i per qualsevol mida o àmbit d'aplicació de les xarxes. |
A10 |
Capacitat per concebre, implementar i explotar els serveis de telecomunicacions en totes les seves formes, definint la seva organització, proposant els elements lògics de que es composen i establint els processos de comunicació necessaris entre els diferents components del sistema. |
B3 |
Capacitat per comunicar-se de forma efectiva en el vocabulari professional i idiomes pertinents. |
B4 |
Capacitat per afrontar l'aprenentatge al llarg de tota la vida professional. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
Adquirir un vocabulari bàsic de comunicacions. |
|
B3 B4
|
|
Definir el principals serveis de les telecomunicacions. |
A7
|
B4
|
|
Tenir una visió general de les principals tecnologies de comunicacions disponibles. |
A7
|
B4
|
|
Reconèixer les principals organitzacions internacionals d'estandardització. |
A7
|
B4
|
|
Determinar el funcionament del model de referència OSI. |
A3
|
B4
|
|
Diferenciar els diferents mecanismes de transmissió de dades. |
A7
|
|
|
Configurar els principals tipus d'interfícies físiques. |
A5
|
|
|
Entendre els diferents mecanismes de detecció d'errors. |
A5
|
|
|
Conèixer, saber usar apropiadament i avaluar el rendiment de les tècniques ARQ. |
A2 A3 A7
|
|
|
Conèixer els protocols més utilitzats. |
A5
|
|
|
Conèixer les característiques bàsiques de les principals xarxes de commutació. |
|
B4
|
|
Entendre l’arquitectura d’Internet i els seus principals protocols i serveis. |
A2 A3 A4 A5 A10
|
B4
|
|
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
|
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Introducció a les xarxes de comunicació |
1 Model de comunicació
2 Tipus de xarxes
3 Organismes reguladors
4 Models de referència
5 Exemple de xarxa: Internet |
Nivell Físic |
1 Objectiu
2 Conceptes bàsics per la comunicació de dades
2.1– Anàlisi de Fourier
2.2– Amplada limitada dels senyals
2.3– Màxima capacitat d’un canal
3 Tècniques de codificació del canal
4 Medis de transmissió guiats
4.1– Suport magnètic/òptic
4.2– Parell trenat
4.3– Cable coaxial
4.4– Fibra òptica
5 Medis de transmissió no guiats
5.1– Transmissions sense fils |
Nivell d’Enllaç |
1 Objectiu
2 Enviament de trames
2.1– Fragmentació de paquets
2.2– Control de flux
2.2.1 Parar i esperar (Stop-and-Wait)
2.2.2 Finestra lliscant (Sliding-Window)
2.3– Control d’errors
2.3.1 Codis correctors d’errors
2.3.2 Codis detectors d’errors
2.3.3 Parar i esperar ARQ (Stop-and-Wait ARQ)
2.3.4 Go-Back-N ARQ
2.3.5 Selective-Reject ARQ
3 Accés al medi compartit
3.1– Accés estàtic
3.2– Accés dinàmic
4 V.24/EIA-232-F
5 Control de transmissió de dades a alt nivell (HDLC)
6 Protocol punt a punt (PPP)
7 Ethernet |
Nivell de Xarxa |
1 Objectiu
2 Encaminament
2.1– Encaminament estàtic
2.2– Encaminament dinàmic
3 Protocol IP
3.1– Serveis IP
3.2– Datagrama IP
3.3– Adreces IP
3.3.1 Classes de xarxa
3.3.2 Subxarxes, i màscares de subxarxa
3.4– Fragmentació IP
3.5– Internet Control Message Protocol (ICMP)
3.6– Address Resolution Protocol (ARP)
3.7– Multicast
4 NAT/PAT
5 DHCP |
Nivell de Transport |
1 Objectiu
2 Modalitat
2.1– Orientat a connexió
2.2– No orientat a connexió
2.3– Ports
3 TCP
3.1– Estructura d’un segment
3.2– Establiment de connexió
3.3– Transmissió d’informació
3.4– Fi de connexió
3.5– Control de flux
3.6– ACK i paquets retardats
3.7– Control de la congestió
3.8– Temporitzadors
4 UDP |
Nivell d’Aplicació |
1 Aplicacions sobre IP
2 Capa de transport
3 Servidor de noms de domini
4 Servei WEB
5 Servei de correu electrònic
5.1– POP3
5.2– IMAP
5.3– SMTP
6 Transferència de fitxers |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
10 |
22 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Sessió Magistral |
|
24 |
18 |
42 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
6 |
48 |
54 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels professors, l'assignatura, els continguts i l'avaluació. |
Pràctiques a laboratoris |
En els primers minuts el professor remarcarà els objectius i la forma de realització de la pràctica.
Durant la resta de la sessió, resoldrà dubtes específics de cada grup respecte de l’enunciat i de la resolució. Si en sorgeixen d’interès general ho comentarà a tota la classe.
Abans de finalitzar la sessió el professor recordarà quin material i/o dades l’alumne se n’haurà d’endur per tal de realitzar l’informe i recordarà què s’ha de lliurar i en quin termini. Una vegada recollits els informes, el professor els avaluarà i publicarà els resultats per mitjà telemàtic.
Amb anterioritat a la sessió de laboratori, l’alumne es llegirà la documentació disponible a la web per aquella sessió i repassarà els temes teòrics relacionats que ja estiguin explicats. Si l’enunciat així ho indiqués, realitzarà els dissenys i/o càlculs necessaris.
Durant la sessió de laboratori, l’alumne/a podrà consultar dubtes respecte de l’enunciat així com de la realització. Al final, recollirà tot el necessari per a la elaboració de l’informe.
Un cop a casa seva, l’alumne/a elaborarà un informe del treball realitzat al laboratori, explicant el que ha fet, com i perquè, i analitzarà els resultats obtinguts. Aquests informes es lliuraran en els terminis establerts, normalment a la sessió posterior. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al principi de la classe el professor proporcionarà diversos enunciats de problemes als alumnes. Els alumnes disposaran d'un temps variable per a la seva resolució. El professor resoldrà dubtes específics dels alumnes i, al final proposarà una solució. També hi ha la possibilitat de deixar algun problema per a la seva resolució com a deures i fer la verificació a la propera sessió de problemes. |
Estudis previs |
Anàlisi de la documentació de pràctiques i realització del disseny previ. |
Sessió Magistral |
El professor exposa els continguts de l'assignatura seguint la planificació de l'assignatura.
Els estudiants poden consultar els dubtes que tinguin sobre els continguts durant l'exposició o al final de la sessió magistral. |
|
Sessió Magistral |
Estudis previs |
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
L'alumne podrà consultar als professors, ja sigui en horari de consultes al despatx, o per correu electrònic, amb l'objectiu de poder preparar les sessions de pràctiques, els informes i les diferents proves. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Hi haurà sis pràctiques de laboratori, totes amb el mateix pes relatiu.. En la seva avaluació es tindrà en consideració la correcta solució, la representació de les dades i, sobretot, l’anàlisi i justificació dels resultats obtinguts. |
20% |
Proves de Desenvolupament |
Hi haurà tres exàmens de desenvolupament.
Examen 1: temes 1 i 2
Examen 2: tema 3
Exament 3: temes 4, 5 i 6.
Cada examen tindrà el mateix pes.
Per superar l'avaluació contínua cal obtenir com a mínim un 4 en cadascun dels exàmens. |
80% |
Altres |
Al llarg del curs es poden plantejar presentacions i exercicis a classe. La realització de forma satisfactòria d'aquestes activitats pot suposar fins a un punt extra en el proper examen. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Stallings, W., Comunicaciones y Redes de Computadores (7a ed.), Prentice Hall, 2004
Andrew S. Tanenbaum, Computer Networks (Fourth Edition), Prentice Hall, 2003
Stallings, W., Data and Computer Communications (8 ed), Prentice Hall, 2006
Douglas E. Comer, Internetworking with TCP/IP, Prentice Hall, 2000
|
|
Complementària |
Tanenbaum, A. S. , Redes de computadoras (4a ed.), Prentice Hall, 2003
León-García, A. , Indra Widjaja, Redes de Comunicación. Conceptos Fundamentales y Arquitecturas Básicas, McGraw-Hill, 2002
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SISTEMES DE COMUNICACIÓ SENSE FILS/17111107 | SISTEMES ELECTRÒNICS DE COMUNICACIÓ/17111101 | TRANSMISSIÓ DE MULTIMÈDIA/17111201 | FONAMENTS DE COMUNICACIONS/17111014 | LABORATORI DE TRANSMISSIÓ DE DADES/17111016 | TECNOLOGIA DE RADIOFREQÜÈNCIA I OPTIQUES/17111106 | ARQUITECTURES TELEMÀTIQUES/17111015 | SISTEMES DE TELECOMUNICACIÓ INDUSTRIAL/17111202 | PROCESSAT DE SENYALS EN COMUNICACIONS/17111104 | LABORATORI D'ARQUITECTURES TELEMÀTIQUES/17111017 | XARXES I SERVEIS/17111108 | SEGURETAT EN XARXES TELEMÀTIQUES/17111109 | OPTOELECTRÒNICA/17111210 | XARXES P2P/17111205 | TELEFONIA MÒBIL/17111204 | ARQUITECTURES DISTRIBUÏDES EN ENTORNS MÒBILS/17111207 |
|
|