DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ÀLGEBRA Codi 17111103
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
ROMERO GOMEZ, MERCE
Adreça electrònica josepmaria.jornet@urv.cat
Professors/es
JORNET DOMENECH, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar en cada problema, de manera precisa, les premises i l'objectiu, cercant en cada cas de les tècniques més adequades per assolir-lo A1
A4
B1
Familiaritzar-se amb els procediments de resolució dels problemes de l'Àlgebra A4
Recordar el concepte i propietats dels polinomis, especialment les relacionades amb la divisibilitat i factorització A1
A5
Determinar el rang d'una matriu utilitzant les propietats de dependència lineal i el concepte de dimensió d'un espai vectorial A2
A4
Definir el concepte de determinant d'una matriu quadrada i la seva aplicació a l'estudi i resolució de sistemes d'equacions lineals A1
A4
Classificar i resoldre sistemes d'equacions lineals utilitzant matrius i determinants A4
Aplicar els conceptes de dependència i independència lineal per tal de determinar les bases d'un espai vectorial A1
Aplicar els conceptes dels espais vectorials per determinar les equacions de rectes i plans i trobar la seva posició relativa en un espai de tres dimensions A3
Aplicar el concepte de producte escalar per trobar distàncies i angles entre rectes i plans de l'espai A1
Participar i col.laborar en les tasques en grup B1
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Polinomis Factorització. Mètode de Ruffini.
Divisibilitat. Màxim comú divisor i mínim comú múltiple. Algorisme d'Euclides
2. Matrius i determinants Propietats de les matrius. Rang d'una matriu. Mètode de Gauss. Càlcul de determinants. Propietats. Càlcul de la matriu inversa.
3. Sistemes d'equacions lineals Resolució d'un sistema d'equacions lineals mitjançant el mètode de Gauss. Classificació.
4. Espais vectorials Definició de dependència i independència lineal. Càlcul de bases. Càlcul de la dimensió d'un espai vectorial. Producte escalar i producte vectorial.
5. Geometria Afí Definció de recta i pla i les seves possibles equacions. Posicions relatives.
6. Geometria Euclidiana Definció de distància i angle. Càlcul de distància i angle entre rectes i plans.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 8 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6.5 12.5
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral La metodologia triada es fonamenta en l'aprenentatge a partir de problemes.

Al inici de cada sessió es farà un petit resum de la part teòrica i seguidament es passarà a una dinàmica de grup o individual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà, explicant-los amb detall, una col.lecció de problemes tipus.

Es plantejaran durant el curs qüestions amb solució múltiple per incidir en la capacitat de decisió.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Als alumnes se'ls proposarà la resolució de problemes, semblants als que haurà resolt prèviament el professor, per tal que practiquin els coneixements adquirits.

Aquesta activitat formarà part de l'avaluació contínua de l'alumne
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Als alumnes se'ls proposarà la resolució de problemes, semblants als que haurà resolt prèviament el professor, per tal que practiquin els coneixements adquirits. Aquests problemes es faran en grup.

Aquesta activitat formarà part de l'avaluació contínua de l'alumne
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran, en horari lectiu, dubtes proposats pels mateixos alumnes, per tal d'aconseguir aclarir-los a qui els ha plantejat, aclarir-los als altres que també els pugui caldre, i fer una revisió en general.
Resolució de problemes, exercicis Es resoldran, en horari no lectiu, proplemes proposats pel professor, per practicar els coneixements adquirits.
Aquesta activitat formarà part de l'avaluació contínua de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Es resoldran en petits grups problemes proposats pel professor en horari no lectiu.

Aquesta activitat formarà part de l'avaluació contínua de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
L'atenció personalitzada tindrà forma de hores de consultes privades amb el professor per resoldre dubtes que sorgeixin dels problemes realitzats a classe i a casa per per de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, individualment, a classe 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, en grup, a classe 10
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes, individualment, a casa 10
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes, en grup, a casa 20
Proves pràctiques Examen final 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica M.A. Acebo, M.T. García, J.M. Jornet, Apunts d’Àlgebra, Artyplan, 0

Complementària

Recomanacions