DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ÀLGEBRA Codi 17111103
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
JORNET DOMENECH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.jornet@urv.cat
Professors/es
JORNET DOMENECH, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de les tècniques bàsiques de l’Àlgebra Lineal.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
B1 Capacitat per treballar en equips multidisciplinars.
B6 Capacitat per parlar i exposar idees en públic de manera efectiva.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar en cada problema, de manera precisa, les premises i l'objectiu, cercant en cada cas de les tècniques més adequades per assolir-lo A1
A4
B1
Familiaritzar-se amb els procediments de resolució dels problemes de l'Àlgebra A4
Recordar el concepte i propietats dels polinomis, especialment les relacionades amb la divisibilitat i factorització A1
A5
Determinar el rang d'una matriu utilitzant les propietats de dependència lineal i el concepte de dimensió d'un espai vectorial A2
A4
Definir el concepte de determinant d'una matriu quadrada i la seva aplicació a l'estudi i resolució de sistemes d'equacions lineals A1
A4
Classificar i resoldre sistemes d'equacions lineals utilitzant matrius i determinants A4
Aplicar els conceptes de dependència i independència lineal per tal de determinar les bases d'un espai vectorial A1
Aplicar els conceptes dels espais vectorials per determinar les equacions de rectes i plans i trobar la seva posició relativa en un espai de tres dimensions A3
Aplicar el concepte de producte escalar per trobar distàncies i angles entre rectes i plans de l'espai A1
Participar i col.laborar en les tasques en grup B1
B6
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Polinomis Factorització. Mètode de Ruffini.
Divisibilitat. Màxim comú divisor i mínim comú múltiple. Algorisme d'Euclides
2. Matrius i determinants Propietats de les matrius. Rang d'una matriu. Mètode de Gauss. Càlcul de determinants. Propietats. Càlcul de la matriu inversa.
3. Sistemes d'equacions lineals Resolució d'un sistema d'equacions lineals mitjançant el mètode de Gauss. Classificació.
4. Espais vectorials Definició de dependència i independència lineal. Càlcul de bases. Càlcul de la dimensió d'un espai vectorial. Producte escalar i producte vectorial.
5. Geometria Afí Definció de recta i pla i les seves possibles equacions. Posicions relatives.
6. Geometria Euclidiana Definció de distància i angle. Càlcul de distància i angle entre rectes i plans.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 39 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 21 35
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu exposició, abans de cada tema, del que volem fer i estudiar.
Sessió Magistral La metodologia triada es fonamenta en l'aprenentatge a partir de problemes.

Al inici de cada sessió es farà un petit resum de la part teòrica i seguidament es passarà a una dinàmica de grup o individual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà, explicant-los amb detall, una col.lecció de problemes tipus.

Es plantejaran durant el curs qüestions amb solució múltiple per incidir en la capacitat de decisió.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
L'atenció personalitzada tindrà forma de hores de consultes privades amb el professor per resoldre dubtes que sorgeixin dels problemes realitzats a classe i a casa per per de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, individualment, a casa 20%
Proves objectives de preguntes curtes 1 prova parcial

1 prova global
24%

56%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà una prova global que constarà de 4 o 5 problemes.


Fonts d'informació

Bàsica M.A. Acebo, M.T. García, J.M. Jornet, Apunts d’Àlgebra, Tarragona: Servei de fotocòpies, 2000
M.A. Acebo, M.T. García, J.M. Jornet, Problemes resolts d’Àlgebra, Tarragona: Servei de fotocòpies, 2000

Complementària Jesús Rojo i Isabel Martín, Ejercicios y problemas de Álgebra Lineal, 0,
Miguel A. Acebo i Josep M. jornet, Exàmens resolts a la plana web d'Àlgebra d'ETIE, 0, 0
Jorge Arvesu i altres, Problemas resueltos de Álgebra Lineal, , 0

Recomanacions


 
Altres comentaris
Requereix una dedicació constant, per part de l’alumne, tenint molta cura d’entendre els conceptes i dedicar un temps a la resolució de problemes.