DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TECNOLOGIA DE RADIOFREQÜÈNCIA I OPTIQUES Codi 17111106
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
Adreça electrònica antonioramon.lazaro@urv.cat
Professors/es
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Fonaments de radiofreqüència, ones electromagnètiques i comunicacions òptiques.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A6 Capacitat per dissenyar, construir, explotar i gestionar xarxes de telecomunicacions, enteses com sistemes de transport de la informació.
A11 Capacitat per aplicar els avenços que es produeixin en les tecnologies de transmissió i de computació a la millora de la qualitat, el rendiment i la facilitat d'ús de tots els sistemes d'informació.
B1 Capacitat per treballar en equips multidisciplinars.
B2 Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.
B6 Capacitat per parlar i exposar idees en públic de manera efectiva.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer conceptes línies de transmissió i propagació d'ones A1
A2
A3
Resoldre problemes d'adaptació d'impedancies A1
A2
A3
A4
A5
C2
Conèixer el funcionament de circuits passius de microones A2
A3
C2
Interpretar el funcionament de circuits amb paràmetres S A1
A3
A4
C2
Calcular paràmetres S de circuits senzills amb ajut de simuladors A4
A5
C2
Capacitat per interpretar resultats de simulacions de circuits de RF A5
C2
Resoldre problemes amb grup i discutir els resultats A1
A3
A5
B1
B2
B6
C2
C3
Conèixer fundaments de reflexió, refracció en conductors i dielectrics A1
A2
Resoldre problemes d'incidencia en conductors i dielectrics A1
A2
A3
C5
Conèixer fundaments d'amplificadors i oscil·ladors de RF A1
A3
C2
Disseny d'amplificadors amb simuladors A1
A3
C2
Conèixer fonaments de fibra òptica i sistemes òptics A2
A3
A4
A5
A6
C2
C3
Dimensionar un enllaç òptic A3
A11

Continguts
Tema Subtema
Línies de transmissió. Potencia Disponible i adaptació d’impedancies. Adaptació amb xarxes LC. Exemples amb el programa Smith. Presentació programa Vipec i ADS.Línies de transmissió ideals. Descripció línies més habituals (bifilar, coaxial, microstrip,...).Distribució de camps estàtics. Capacitat i inductancia unitàries.Equacions de propagació de la tensió i corrent. Impedancia d’entrada . Coeficient de reflexió.Utilització carta de Smith amb liníes de transmissió.Línies en cc i caTransformador amb línies de λ/4. Càlcul paràmetres i impedancia amb TXLINE: coaxial i microstrip
Paràmetres S Xarxa N accessos. Plans de referència, matrius Z, Y i ABCD. Definició paràmetres S. Canvis de plans de referenciaCàlcul paràmetres S xarxes passives. Atenuadors. Simulació amb Vipec i ADS.Impedancies d’entrada i sortida, guany de transferència de potencia.Propietats matrius S. Simetria, reprocitat, unitarietat.Divisor de potencia. Divisor de Wilkinson. Divisors amb elements concentrats. Híbrids. Circuladors.Línies acoblades i acobladorsFiltres
Amplificadors i oscil·ladors Amplificadors. Guany. Estabilitat.Exemples disseny. Màxim guany, disseny unilateral. Mínim sorollOscil·ladors. Ressonadors. Cristall de quartz.Exemples disseny. Oscil·lador Colpitts.Simulació d’oscil·ladors amb ADS
Ones electromagnètiques Revisió estàtica. Llei de Coulomb, camp magnètic.Mètode de les imatges.Radiació d’una càrrega oscil·lant i d’un element de corrent (dipol elemental)Ona esfèrica, frent d’ona, longitut d’ona : Potencia transportada i vector de Poynting. Atenuació en una onda.Problemes d’incidència en conductors i dielèctricsReflexió i refracció d’ones en dielèctrics.Aplicacions
Sistemes de comunicacions òptics Guia ones. Freqüència de tall. Fibra óptica. Dispersió intermodal en fibra òptica. Dispersió en fibra òptica. Conceptes bàsics de semiconductors per dispositius òptics. Diode Led i detector.Detectors i làsers. Sistemes de transmissió en fibra òptica.Dimensionat sistema de transmissió per fibra òptica.Dispositius òptics en sistemes de telecomunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
19 19 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 7 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
7 0 7
Treballs
22 22 44
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
1.4 0 1.4
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 4 5
Proves de Desenvolupament
2 6 8
Proves pràctiques
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitza una introducció bàsica a l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a l' aula de problemes directament relacionats amb els temes teòrics. Es proposaran exercicis que els alumnes hauran de resoldre i entregar, el professor els tornarà revisats
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d’exercicis i pràctiques amb programes de simulació
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de disseny CAD de radiofreqüència, i tècniques experimentals de caracterització de components de RF i òptica
Treballs Es realitzarà un treball de disseny en grups de 2 alumnes
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Descripció
El professor resoldrà els dubtes dels alumnes al seu horari de consultes

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació dels exercicis proposats, la seva realització es obligatòria. Es realitzaran en grups. 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques S’avaluarà cadascun dels informes presentats per cadascuna de les pràctiques 10
Pràctiques a laboratoris S’avaluarà cadascun dels informes presentats per cadascuna de les pràctiques 20
Treballs Presentació de la memòria del treball de recerca 10
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball de recerca 10
Proves de Desenvolupament Resolució de problemes en exàmens 30
Proves pràctiques Preguntes sobre pràctiques realitzades 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Javier Bará, Circuitos de microondas con lineas de transmisión, Edicions UPC, 1994
David M. Pozar, Microwave Engineering, John Wiley & Sons, Inc., 1998
Javier Bará, Ondas Electromagnéticas en Comunicaciones, Edicions UPC, 2001

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FONAMENTS DE COMUNICACIONS/17111014
LABORATORI DE TRANSMISSIÓ DE DADES/17111016
PROCESSAT DE SENYALS EN COMUNICACIONS/17111104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SISTEMES DE COMUNICACIÓ SENSE FILS/17111107