Codi |
|
A1 |
Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria. |
A2 |
Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats. |
A3 |
Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides. |
A4 |
Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació. |
A5 |
Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació. |
A6 |
Capacitat per dissenyar, construir, explotar i gestionar xarxes de telecomunicacions, enteses com sistemes de transport de la informació. |
A11 |
Capacitat per aplicar els avenços que es produeixin en les tecnologies de transmissió i de computació a la millora de la qualitat, el rendiment i la facilitat d'ús de tots els sistemes d'informació. |
B1 |
Capacitat per treballar en equips multidisciplinars. |
B2 |
Comprensió de la responsabilitat ètica i professional. |
B6 |
Capacitat per parlar i exposar idees en públic de manera efectiva. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer conceptes línies de transmissió i propagació d'ones |
A1 A2 A3
|
|
|
Resoldre problemes d'adaptació d'impedancies |
A1 A2 A3 A4 A5
|
|
C2
|
Conèixer el funcionament de circuits passius de microones |
A2 A3
|
|
C2
|
Interpretar el funcionament de circuits amb paràmetres S |
A1 A3 A4
|
|
C2
|
Calcular paràmetres S de circuits senzills amb ajut de simuladors |
A4 A5
|
|
C2
|
Capacitat per interpretar resultats de simulacions de circuits de RF |
A5
|
|
C2
|
Resoldre problemes amb grup i discutir els resultats |
A1 A3 A5
|
B1 B2 B6
|
C2 C3
|
Conèixer fundaments de reflexió, refracció en conductors i dielectrics |
A1 A2
|
|
|
Resoldre problemes d'incidencia en conductors i dielectrics |
A1 A2 A3
|
|
C5
|
Conèixer fundaments d'amplificadors i oscil·ladors de RF |
A1 A3
|
|
C2
|
Disseny d'amplificadors amb simuladors |
A1 A3
|
|
C2
|
Conèixer fonaments de fibra òptica i sistemes òptics |
A2 A3 A4 A5 A6
|
|
C2 C3
|
Dimensionar un enllaç òptic |
A3 A11
|
|
|
Conèixer el funcionament d'instrumentació de laboratori de radiofreqüència |
|
|
|
Saber mesurar els paràmetres de modulacions bàsiques |
|
|
|
Caracterització de circuits actius i passius de radiofreqüència |
|
|
|
Conèixer el funcionament i mesures de modulacions digitals |
|
|
|
Saber realitzar càlculs d'un projecte d'Infraestructura Comuna de Telecomunicació (ICT) |
|
|
|
Capacitat per interpretar resultats de mesures de laboratori |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Línies de transmissió. |
Potencia Disponible i adaptació d’impedancies. Adaptació amb xarxes LC. Exemples amb el programa Smith. Presentació programa Vipec i ADS.Línies de transmissió ideals. Descripció línies més habituals (bifilar, coaxial, microstrip,...).Distribució de camps estàtics. Capacitat i inductancia unitàries.Equacions de propagació de la tensió i corrent. Impedancia d’entrada . Coeficient de reflexió.Utilització carta de Smith amb liníes de transmissió.Línies en cc i caTransformador amb línies de λ/4. Càlcul paràmetres i impedancia amb TXLINE: coaxial i microstrip |
Paràmetres S |
Xarxa N accessos. Plans de referència, matrius Z, Y i ABCD. Definició paràmetres S. Canvis de plans de referenciaCàlcul paràmetres S xarxes passives. Atenuadors. Simulació amb Vipec i ADS.Impedancies d’entrada i sortida, guany de transferència de potencia.Propietats matrius S. Simetria, reprocitat, unitarietat.Divisor de potencia. Divisor de Wilkinson. Divisors amb elements concentrats. Híbrids. Circuladors.Línies acoblades i acobladorsFiltres |
Amplificadors i oscil·ladors |
Amplificadors. Guany. Estabilitat.Exemples disseny. Màxim guany, disseny unilateral. Mínim sorollOscil·ladors. Ressonadors. Cristall de quartz.Exemples disseny. Oscil·lador Colpitts.Simulació d’oscil·ladors amb ADS |
Ones electromagnètiques |
Revisió estàtica. Llei de Coulomb, camp magnètic.Mètode de les imatges.Radiació d’una càrrega oscil·lant i d’un element de corrent (dipol elemental)Ona esfèrica, frent d’ona, longitut d’ona : Potencia transportada i vector de Poynting. Atenuació en una onda.Problemes d’incidència en conductors i dielèctricsReflexió i refracció d’ones en dielèctrics.Aplicacions |
Sistemes de comunicacions òptics |
Guia ones. Freqüència de tall. Fibra óptica. Dispersió intermodal en fibra òptica. Dispersió en fibra òptica. Conceptes bàsics de semiconductors per dispositius òptics. Diode Led i detector.Detectors i làsers. Sistemes de transmissió en fibra òptica.Dimensionat sistema de transmissió per fibra òptica.Dispositius òptics en sistemes de telecomunicació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
19 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
7 |
14 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
7 |
0 |
7 |
Treballs |
|
22 |
22 |
44 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
0 |
1 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.4 |
0 |
1.4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
4 |
5 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
Proves pràctiques |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitza una introducció bàsica a l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució a l' aula de problemes directament relacionats amb els temes teòrics. Es proposaran exercicis que els alumnes hauran de resoldre i entregar, el professor els tornarà revisats |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d’exercicis i pràctiques amb programes de simulació |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de disseny CAD de radiofreqüència, i tècniques experimentals de caracterització de components de RF i òptica |
Treballs |
Es realitzarà un treball de disseny en grups de 2 alumnes |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
|
Pràctiques a laboratoris |
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
El professor resoldrà els dubtes dels alumnes al seu horari de consultes |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació dels exercicis proposats, la seva realització es obligatòria. |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
S’avaluarà cadascun dels informes presentats per cadascuna de les pràctiques |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
S’avaluarà cadascun dels informes presentats per cadascuna de les pràctiques |
10 |
Treballs |
Presentació de la memòria del treball de recerca |
5 |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball de recerca |
5 |
Proves de desenvolupament |
Resolució de problemes en exàmens |
40 |
Proves pràctiques |
Preguntes sobre pràctiques realitzades |
25 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Antonio Lázaro, Tecnologia de Radiofreqüència, Publicacions URV-EINA, 2010
Javier Bará, Ondas Electromagnéticas en Comunicaciones, Edicions UPC, 2001
Javier Bará, Circuitos de microondas con lineas de transmisión, Edicions UPC, 1994
David M. Pozar, Microwave Engineering, John Wiley & Sons, Inc., 1998
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS/17111014 | LABORATORI DE TRANSMISSIÓ DE DADES/17111016 | PROCESSAMENT DE SENYALS EN COMUNICACIONS/17111104 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SISTEMES DE COMUNICACIÓ SENSE FIL/17111107 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|